Eerste autotunnel in Nederland 70 jaar

woensdag 8 februari 2012 0 reacties 422x gelezen

Aanstaande dinsdag 14 februari bestaat de Maastunnel in Rotterdam 70 jaar. De eerste autotunnel van Nederland werd in 1942 – in de oorlogstijd – zonder veel feestelijkheden geopend.

De noordzijde van de Maastunnel in Rotterdam omstreeks 1966

De noordzijde van de Maastunnel in Rotterdam omstreeks 1966 (Copyright: Olav ten Broek)

De Geopersdienst meldt dat burgemeester Droogleever Fortuyn op 15 juni 1937 het startsein gaf voor de bouw van de tunnel – die de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar verbindt – waar 5 jaar aan is gewerkt. De bouwwerkzaamheden gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog gewoon door.

 

Zinkmethode
De tunnel bestaat uit vier buizen: twee voor auto’s, een voor fietsers en een voor voetgangers.
Voor de bouw van de Maastunnel is de zogenaamde zinkmethode gebruikt. De doorsnede van de tunnel bestaat uit twee buizen met rijbanen van 6 meter breedte voor auto’s en twee boven elkaar gelegen smallere buizen voor fietsers en voetgangers. De tunnelbuizen zijn vanwege de hygiëne bekleed met ongeveer 800.000 witte keramische tegels.

 

Amazing Stroopwafels
De Amazing Stroopwafels schreven een lied over de Maastunnel. In de bijbehorende clip is historische beeldmateriaal van de Maastunnel gebruikt.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.