Een uitvraag, een wegvak en actieve led-markering was een feit

maandag 15 september 2014 139x gelezen

Foto: Provincie Noord-Holland

Foto: Provincie Noord-Holland

Paul Rutte, innovatiemanager van de directie Beheer & Uitvoering van de provincie Noord-Holland, is lichttechnicus van het eerste uur. Sinds het PEN, het provinciaal energiebedrijf Noord-Holland, het netwerk voor de openbare verlichting overdroeg aan de toenmalige provinciale Waterstaat, is Rutte bezig met verbetering van de openbare verlichting.

‘Wat we aantroffen was een dramatisch verouderd netwerk. Begrijpelijk, want het PEN had kennis van installaties, maar niet van licht in relatie tot verkeer. Na een aantal jaren van renoveren en investeren op de juiste plekken, zijn we begonnen met eigen energienetten voor openbare verlichting. Een gouden greep want we zijn nu vrij om te switchen tussen aannemers en energieproviders. Successen maken je enthousiast, verklaart Rutte. Hij herinnert zich de opbrengst van een nieuw elektronisch voorschakelapparaat in een verouderd armatuur op de weg naar Crailo. Dat resulteerde in een besparing van 2x 90 watt naar 1 x 66 watt bij voldoende verlichtingskwaliteit. Een volgende boost kwam door de kreet van de jaren 90: ‘We verlichten niet, tenzij’. Dat gaf aanleiding voor een uitvraag naar veilige ‘geleiding’ in onverlichte gebieden.

Uit de inzendingen werden acht geselecteerd. De provincie bood een wegvak aan en schreef een eindrapport over de resultaten. Daarmee werd actieve led-markering een feit en vloog Rutte de wereld over om deze nieuwe kennis te delen. De resultaten waren dan ook substantieel. Actieve markering verlengt het zicht op onverlichte wegen van zo’n 60 meter naar 300-400 meter en verruimt daarmee de tijd om te anticiperen van voertuigbestuurders. Het aantal verkeersdoden op de Zeeweg tussen Overveen-Bloemendaal aan Zee daalde ermee tot nul.

In 2004 schreef Noord-Holland de eerste richtlijn voor actieve markering die door de NSVV werd uitgegeven. Deze is vorig jaar geactualiseerd door een breed samengestelde werkgroep. ‘Noodzakelijk, want het tempo van nieuwe ontwikkelingen gaat snel en het aanbod van rijp en groen is enorm. Door de terugtredende overheid weten veel ambtenaren die belast zijn met openbare verlichting nauwelijks meer waar je kennis moet halen, terwijl je niet zomaar van alles kunt toepassen in het verkeer. Stel dat je rode actieve markering toepast, dan reageren bestuurders alsof het oplichtende achterlichten van een voorganger zijn. Niet doen dus. En vraag fabrikanten altijd om referenties van toepassingen in vergelijkbare omstandigheden.

Ontwikkelingen verwacht Rutte in de lichtopbrengst van led, in de levensduur en capaciteit van accu’s en in de opbrengst van zonnecollectoren. Laatste tip: ‘beknibbel niet op kwaliteit van markeringsunits met zonnecollectoren. De aanschaf ervan valt weg tegen de installatiekosten. Kies voor kwaliteit.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.