Een uitvraag, een wegvak en actieve led-markering was een feit

maandag 15 september 2014 141x gelezen

Foto: Provincie Noord-Holland

Foto: Provincie Noord-Holland

Paul Rutte, innovatiemanager van de directie Beheer & Uitvoering van de provincie Noord-Holland, is lichttechnicus van het eerste uur. Sinds het PEN, het provinciaal energiebedrijf Noord-Holland, het netwerk voor de openbare verlichting overdroeg aan de toenmalige provinciale Waterstaat, is Rutte bezig met verbetering van de openbare verlichting.

‘Wat we aantroffen was een dramatisch verouderd netwerk. Begrijpelijk, want het PEN had kennis van installaties, maar niet van licht in relatie tot verkeer. Na een aantal jaren van renoveren en investeren op de juiste plekken, zijn we begonnen met eigen energienetten voor openbare verlichting. Een gouden greep want we zijn nu vrij om te switchen tussen aannemers en energieproviders. Successen maken je enthousiast, verklaart Rutte. Hij herinnert zich de opbrengst van een nieuw elektronisch voorschakelapparaat in een verouderd armatuur op de weg naar Crailo. Dat resulteerde in een besparing van 2x 90 watt naar 1 x 66 watt bij voldoende verlichtingskwaliteit. Een volgende boost kwam door de kreet van de jaren 90: ‘We verlichten niet, tenzij’. Dat gaf aanleiding voor een uitvraag naar veilige ‘geleiding’ in onverlichte gebieden.

Uit de inzendingen werden acht geselecteerd. De provincie bood een wegvak aan en schreef een eindrapport over de resultaten. Daarmee werd actieve led-markering een feit en vloog Rutte de wereld over om deze nieuwe kennis te delen. De resultaten waren dan ook substantieel. Actieve markering verlengt het zicht op onverlichte wegen van zo’n 60 meter naar 300-400 meter en verruimt daarmee de tijd om te anticiperen van voertuigbestuurders. Het aantal verkeersdoden op de Zeeweg tussen Overveen-Bloemendaal aan Zee daalde ermee tot nul.

In 2004 schreef Noord-Holland de eerste richtlijn voor actieve markering die door de NSVV werd uitgegeven. Deze is vorig jaar geactualiseerd door een breed samengestelde werkgroep. ‘Noodzakelijk, want het tempo van nieuwe ontwikkelingen gaat snel en het aanbod van rijp en groen is enorm. Door de terugtredende overheid weten veel ambtenaren die belast zijn met openbare verlichting nauwelijks meer waar je kennis moet halen, terwijl je niet zomaar van alles kunt toepassen in het verkeer. Stel dat je rode actieve markering toepast, dan reageren bestuurders alsof het oplichtende achterlichten van een voorganger zijn. Niet doen dus. En vraag fabrikanten altijd om referenties van toepassingen in vergelijkbare omstandigheden.

Ontwikkelingen verwacht Rutte in de lichtopbrengst van led, in de levensduur en capaciteit van accu’s en in de opbrengst van zonnecollectoren. Laatste tip: ‘beknibbel niet op kwaliteit van markeringsunits met zonnecollectoren. De aanschaf ervan valt weg tegen de installatiekosten. Kies voor kwaliteit.’

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.