Eén schone kade maakt nog geen schone stad

woensdag 11 april 2012 119x gelezen

De Amsterdamse Veerkade in Den Haag

De Amsterdamse Veerkade in Den Haag (Copyright: Gemeente Den Haag)

Rekenkamer waarschuwt Den Haag voor luchtkwaliteit in 2015

 

De Amsterdamse Veerkade in Den Haag was ooit de meest vervuilende straat van Nederland. Dat inmiddels verleden tijd, maar is daarmee het probleem van de Haagse luchtvervuiling opgelost?

 

De Amsterdamse Veerkade in Den Haag stond jarenlang bekend als dé straat met de meeste luchtvervuiling van Nederland. Deze titel behoort langzaamaan tot het verleden. En terecht, want de uitstoot aan fijnstof, stikstofmonoxide en stikstofdioxide blijft al tijden keurig onder de Europese drempelwaarden. Daar is wel een lange ontwikkeling aan voorafgegaan, waaronder langdurige protesten van de bewoners tegen de overlast.

 

Omstreeks 2007 bepaalde de Raad van State dat de gemeente Den Haag uiterlijk 2010 maatregelen moest treffen om de luchtkwaliteit op de Veerkade te verbeteren. Alle ontwikkelingen leidden in 2010 tot een Verkeerscirculatieplan Centrumgebied (VCP) en de invoering van milieuzones in de binnenstad om oude en vervuilende vrachtauto’s te weren. ‘De Veerkade kreeg een nieuwe inrichting, de twee keer twee rijstroken zijn teruggebracht tot twee keer één rijstrook, met vrijliggende fietspaden’, vertelt Joris Wijsmuller, fractievoorzitter van de Haagse Stadspartij en lid van de Commissie Leefomgeving, ‘daarnaast zijn er twee knippen in de route aangebracht om doorgaand autoverkeer te voorkomen. Deze maatregelen hebben er inderdaad toe geleid dat de luchtvervuiling aanzienlijk gedaald is.’

 

Toch is, met het nemen van deze maatregelen het laatste woord over de problematiek in de Haagse binnenstad nog niet gezegd. ‘Er zijn bedrijven die mopperen dat ze door de maatregelen uit het VCP minder goed bereikbaar zijn’, aldus Wijsmuller. ‘Aan de andere kant zijn er bewoners die een verschuiving van de verkeersstromen zien, zodat er nu op andere locaties meer vervuiling optreedt.’ Illustratief voor de ernst van de situatie is een recent rapport van de Rekenkamer van juni dit jaar, waarin staat dat de luchtkwaliteit in Den Haag in 2015 niet zal voldoen aan de Europese eisen. Wijsmuller is er niet gerust op. ‘In plaats dat we mogelijkheden hebben iets aan de verkeersproblematiek te doen, bijvoorbeeld met het  park and ride-beleid, moeten we dramatisch gaan bezuinigen op het openbaar vervoer. Ook zou het weren van de auto een nuttige maatregel kunnen zijn. Dat ligt gevoelig, maar flankerend beleid zou uitkomst kunnen bieden. En ook daar moet je wel de middelen voor hebben.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.