Echte kennis over zelfrijdend voertuig pas als het op de openbare weg rijdt

maandag 19 september 2016 0 reacties 154x gelezen

‘Er lijkt wereldwijd weliswaar meer duidelijkheid te zijn over welke vragen er nog beantwoord moeten worden over het zelfrijdende voertuig, maar er is weinig grip op hoe we ervoor gaan zorgen dát die vragen een antwoord krijgen. Veel zal pas duidelijk worden als automatische voertuigen ook echt op de openbare weg rijden’. Dit schrijft Isabel Wilmink, senior adviseur bij TrafficQuest en senior scientist bij TNO in haar verslag van het jaarlijkse Automated Vehicles Symposium in San Fransico. Dit verslag is gepubliceerd in het nieuwste nummer van NM Magazine.
Veel zal pas duidelijk worden als automatische voertuigen ook echt op de openbare weg rijden’

Veel zal pas duidelijk worden als automatische voertuigen ook echt op de openbare weg rijden’ (Copyright: Hessel Bes)

Het Automated Vehicles Symposium is volgens Wilmink in een paar jaar uitgegroeid tot hét evenement om bijgepraat te worden over de laatste ontwikkelingen op het gebied van automatisch rijden.’Er is een aanzet voor een ‘onderzoeksagenda’, stelt Wilmink, ‘maar de grote vraag is wanneer er voldoende gemeten gegevens beschikbaar komen om echt uitspraken te doen. Tot die tijd zijn we vooral nog afhankelijk van simulaties.

En op dat terrein is er nog veel werk nodig om verkeerssimulatiemodellen geschikt te maken voor het evalueren van automatisch rijden. Er zijn meer gegevens nodig over zowel het huidige gedrag in het verkeer als het gedrag van automatische voertuigen en de reacties van bestuurders hierop.’

Verder werd er ook besproken hoe verkeers- en vervoermanagement nadrukkelijker in de visievorming, plannen en kennisagenda moet worden meegenomen, zegt Wilmink. ‘Automatische voertuigen gaan de files immers niet oplossen. Zelfs als álle voertuigen zelfrijdend zouden zijn – en zo ver is het nog lang niet – zijn er geavanceerde regelscenario’s nodig. Dat geldt voor het hoofdwegennet, maar zeker ook voor de stedelijke omgeving.’

De Nederlandse deelnemers koppelen hun opgedane informatie terug op 20 september in Delft tijdens de Connekt-bijeenkomst over de Kennisagenda voor Zelfrijdende Voertuigen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.