Barry Ubbels: MKBA-uitkomsten als input voor besluitvorming

woensdag 24 oktober 2018 Barry Ubbels 53x gelezen

“Ik probeer mijn collega’s binnen de gemeente te informeren over MKBA, door regelmatig ervaringen te delen en de laatste kennis over nieuwe inzichten en richtlijnen te delen. Zo hebben we recent het CPB uitgenodigd om uitleg te geven over nieuwe kennis over de effecten van ondertunneling (in Maastricht) op de woningmarkt. Interessante informatie, ook voor Amsterdam.
Barry Ubbels, senior onderzoeker mobiliteit, gemeente Amsterdam

Barry Ubbels, senior onderzoeker mobiliteit, gemeente Amsterdam

Naast ‘ambassadeur’ ben ik vaak als projectleider betrokken bij MKBA’s van complexe stedelijke infrastructuurvraagstukken, zoals die voor een ‘Sprong over het IJ’ voor fietsers en voetgangers. Hier is veel discussie geweest over de MKBA en het aspect van sociale veiligheid, en is er naast de MKBA een kwalitatieve sessie gehouden over verschillende brug- en tunnelvarianten.

 

Ik constateer een sterke wens om effecten op de leefomgeving beter te meten van maatregelen in de stedelijke openbare ruimte, zoals effecten ervan op fietsen en lopen. Dit kan nog beter in de huidige MKBA methodiek. Daarnaast zijn verkeersmodellen van belang als input voor de MKBA.

 

Een voorbeeld is het inzicht dat fietsers niet per se gebaat zijn bij kortere fietsroutes, maar vooral bij aantrekkelijke routes. Daar moet je dus eigenlijk rekening mee houden in je berekeningen. Ook kijken we naar regionale effecten en hebben daarover nauw contact met de vervoerregio Amsterdam. Denk aan de toevoer van bijvoorbeeld nieuwe snelfietsroutes en hoe je die opvangt in de stad. Zo kom je op het berekenen van netwerkeffecten.

 

Ten slotte willen we meer leren van effecten na maatregelen, die ook gebruikt kunnen worden om MKBA besluitvorming te verbeteren. Bijvoorbeeld de effecten van de Noord/Zuidlijn.”     

 

 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.