Rotterdam werkt aan groene golf voor fietsers

donderdag 7 juni 2018 Nettie Bakker 90x gelezen

Hoe zet Rotterdam de verkeerslichtenregeling in ten gunste van een toenemend aantal fietsers en voetgangers in een stad die steeds meer verdicht? Verkeersregelkundigen  Bram Klemann en Mark Simons geven een kijkje in de Rotterdamse verkeersregelkeuken. Ze beproeven innovaties en ontdekken nog steeds kansen in de dagelijkse regelingen.
Bram Klemann is verkeersregelkundige en trekker van het programma Talking Traffic in Rotterdam

Bram Klemann is verkeersregelkundige en trekker van het programma Talking Traffic in Rotterdam

Mark Simons is verkeersregelkundige en beheerder en kwaliteitsbewaker van de VRI's in Rotterdam

Mark Simons is verkeersregelkundige en beheerder en kwaliteitsbewaker van de VRI's in Rotterdam

Klemann en Simons maken beiden deel uit van het team verkeersmanagement. In dit team komen beleid, ontwerp, uitvoering, beheer en budgetten bijeen, en stellen de collega’s samen de uitvoeringsagenda op. Klemann is trekker van het programma Talking Traffic en Simons beheerder en kwaliteitsbewaker van de assets. Voor beiden is het verbeteren van verkeerslichten voor fietsers en voetgangers een hoofdtaak. 

 

Klemann: “Naast de echte fietsinnovaties, zoals het plaatsen van thermische camera’s en regensensoren, vinden we ook in de dagelijkse regelingen nog comfortmogelijkheden voor fietsers en voetgangers. Bijvoorbeeld: pas rood op drukke hoofdfietsroutes als er werkelijk kruisend verkeer is.” Simons vult aan: “Op veel plekken is de groenduur soms te kort voor overstekende schoolklassen. Hiervoor hebben we een trucje achter de drukknop toegepast, waarbij een leerkracht het groen kan 'vasthouden’. Een kleine aanpassing, waarvan scholen aangeven dit een grote verbetering te vinden.” 

 

Regensensor 

In de transitie van auto- naar fietsstad zijn een paar zaken randvoorwaardelijk”, zegt Klemann. ”Tot vijf jaar geleden waren we gericht op snelle doorstroming van het autoverkeer naar het centrum. Dat hebben we losgelaten en nu kunnen we daadwerkelijk meer groen geven aan fietsers en voetgangers. Vervolgens kan het gebeuren dat auto’s langer moeten wachten. Hoewel 10 seconden meer groen soms een verdubbeling voor fietsers betekent, heeft het voor auto’s veel minder impact op de beleefde wachttijd. We merken dat het belangrijk is dat verkeersdeelnemers daadwerkelijk zien dat de oversteek ook echt wordt gebruikt door kruisend verkeer." 

 

Het gevoel van veiligheid blijkt met name het succes van ‘Alle fietsers tegelijk groen'. Deze toepassing wordt als prettig ervaren omdat het conflict met auto’s is verdwenen. Na wat gewenning maken steeds meer fietsers gebruik van de mogelijkheid om schuin over te steken.” Simons: “Tegelijkertijd blijven we alert op het voorkomen van ernstige verkeerscongestie als gevolg van voorrang voor fietsers. Dat is een paar keer gebeurd door de regensensor. Op die plekken hebben ook de groentijd voor de auto geoptimaliseerd.” 

 

Thermische camera's 

Andere Rotterdamse innovaties zijn thermische camera’s bij twee kruispunten. Op het ene kruispunt geeft de thermische camera alleen bij fietspieken, bijvoorbeeld rond 8.15 uur, één keer extra groen in de cyclus. Op het andere kruispunt, op de route naar een middelbare school, is de groentijd onvoldoende om groepen van soms wel 120 scholieren over te laten steken. Warmtesensoren meten zo’n groep al op 100 meter voor het kruispunt en geven dan absolute prioriteit, de scholieren hoeven vaak niet eens te stoppen. 

 

Groenvoorspellers 

De toekomst? Simons: “Dat wordt de groene golf voor fietsers. We werken aan het begeleiden van fietsers naar het centrum met groenvoorspellers. Een teller boven het rode licht telt af naar groen en is al op 30 meter afstand zichtbaar. Dit is elders in Rotterdam al toegepast en wordt als prettig ervaren. Klemann: “Daarnaast wachten we op het fietsvriendelijk regelen met iVRI’s die reageren op apps die op achtergrond van mobiele telefoons draaien. Dat gaat zeker gebeuren.” 

 

 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 71

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 71

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.