Fietsvlonders, succesvolle speldenprikken

donderdag 7 juni 2018 Nettie Bakker 68x gelezen

“Ons fietsvlonderproject, voor zover bekend een uniek Rotterdams initiatief, valt op door zijn succes, laagdrempeligheid en flexibiliteit. Fietsvlonders, bekostigd vanuit ons Fietsplan, zijn constructies zo groot als een autoparkeerplaats die ter hoogte van het trottoir ruimte bieden aan 10 geparkeerde fietsen.
Claudia van Zwieten, projectleider Binnenstad, cluster Stadsontwikkeling, Rotterdam.

Claudia van Zwieten, projectleider Binnenstad, cluster Stadsontwikkeling, Rotterdam.

De vlonders worden drie tot zes maanden op proef op een autoparkeerplaats gelegd en na bewezen gebruik en het uitblijven van bezwaren weggehaald, waarna de autoparkeerplaats wordt omgebouwd tot verlengd trottoir met tien fietsparkeerplekken.

 

Over de 44 vlonderplekken tot nu toe, waarvan ongeveer de helft al een definitieve fietsparkeerplaats is geworden, hebben we opvallend genoeg nog geen enkele klacht ontvangen. We zijn gestart met vlonders in de binnenstad en gebruiken ze nu ook in de wijken rond de binnenstad.

 

De gemeente kan een vlonder leggen, maar meestal gebeurt het op verzoek van bewoners of ondernemers. De vlonders zelf zijn intussen van kunststof, want hout is zeer onderhoudsgevoelig en glad bij regen. En er is een veiligheidsstang aan de drie straatkanten aangebracht om te voorkomen dat fietsen uitsteken.

 

We maken nu een handleiding voor het hele proces van aanvraag, uitvoering en communicatie, zodat we het idee in heel Rotterdam kunnen uitdragen. In de transitie van auto-, naar fietsstad zijn de vlonders speldenprikjes, maar gaandeweg genereren ze meer en meer meters fietsparkeerruimte.” 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.