Fietsvisie: Van groei naar schaalsprong

donderdag 7 juni 2018 188x gelezen

“Ik werk aan de nieuwe fietsvisie, gebaseerd op de stadsbrede doelstellingen voor de toekomst. Het huidige, meer solitaire, fietsplan loopt eind dit jaar af. Kernpunt van de nieuwe visie is de mobiliteitstransitie van auto naar ov en fiets.
Bart Christiaens, fietscoördinator, gemeente Rotterdam.

Bart Christiaens, fietscoördinator, gemeente Rotterdam.

Had het huidige fietsplan nog als doel 10 procent groei, we zitten nu op 9,8 procent, het nieuwe doel is een schaalsprong fiets. We gaan letterlijk meer ruimte aan de fiets bieden en kijken per locatie hoe we dat met het oog op verkeersveiligheid het beste kunnen doen. Kunnen we op 50 km-wegen het fietspad breder maken of gaan we mengen en brengen we de snelheid terug naar 30 km/uur?

 

Hoewel we ons in aantallen fietsers nog niet kunnen meten met Amsterdam of Utrecht, willen we de bewoners van 50.000 nieuwe woningen goede mogelijkheden bieden om comfortabel met de fiets en het ov te reizen.

 

Dit vraagt om nieuwe ingrijpende keuzes in de stad, upgrading van ontwerprichtlijnen en meer fietsparkeerplekken bij stations, in de binnenstad en in wijken. Daarbij spreken we bovendien niet meer over fiets, maar over fiets+: dus ook bakfietsen, snorfietsen, bromfietsen, speed pedelecs, toekomstige fietsachtigen en zogeheten gehandicaptenvoertuigen.

 

Naast meer ruimte voor de fiets werken we ook aan fietsstimulering, stadsbreed en in gebieden met vervoerarmoede, en deelfietsenbeleid. Zo vragen deelfietsenleveranciers om interoperabiliteit met het oog op MaaS-aanbiedingen.” 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.