Digitale Mobiliteit of stilstaan?

woensdag 18 april 2012 97x gelezen

(Copyright: ANWB/AVD)

MKB Nederland startte afgelopen december in samenwerking met Boer & Croon de pilot ‘Digitale Mobiliteit’ voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de regio Amsterdam. Honderd ondernemingen krijgen de kans om een half jaar kosteloos kennis te maken met de voordelen van plaats- en tijdonafhankelijk werken, zoals thuiswerken.

 

Digitale Mobiliteit is een pilotproject van de Taskforce Mobiliteitsmanagement en de Taskforce Ontspits en staat voor een nieuwe manier van werken met als doel het terugdringen van fysieke verplaatsingen. Uit onderzoek blijkt dat flexibel werken in het mkb nog geen gemeengoed is. Daarom ondersteunt Digitale Mobiliteit het mkb tijdens de pilot met nieuwe technologische toepassingen en professionele ondersteuning bij de organisatorische verandering. De technologische toepassingen bestaan uit speciale software waarmee de deelnemers kunnen samenwerken en kennis delen, ze hebben altijd en overal toegang tot internet en krijgen ondersteuning via een online forum en informatieplein om te leren werken op de ‘nieuwe’ manier. Technologie is randvoorwaardelijk voor plaats- en tijdonafhankelijk werken, maar een echte duurzame verandering komt alleen tot stand als ook de werkwijze, managementstijl en cultuur meeverandert.

 

Met een nieuwe, flexibele manier van werken kunnen werknemers hun fysieke verplaatsingsbehoefte voorkomen, verspreiden en variëren. Hiermee levert Digitale Mobiliteit niet alleen een bijdrage aan het reduceren van files, maar wordt ook de productiviteit en vitaliteit van medewerkers duurzaam vergroot. Tevens ontstaat door de invoering van plaats- en tijdonafhankelijk werken ruimte voor nieuwe arrangementen sociale innovaties.

 

Als vertrekpunt van de pilot in Amsterdam is uitgebreid onderzoek verricht onder het mkb naar de potentie van plaats- en tijdonafhankelijk werken (bron: Kwantitatief onderzoek Digitale Mobiliteit bij het Amsterdamse mkb). De relatie tussen fysieke en digitale mobiliteit werd in het onderzoek bevestigd. Op basis van de onderzoeksresultaten is de pilot verder uitgewerkt en is Digitale Mobiliteit in de zomermaanden van 2009 op kleine schaal getest. Proefbedrijven en hun medewerkers hebben in deze fase dagelijks de potentie van flexibel werken in het terugdringen van fysieke verplaatsing ervaren.

 

Voor meer informatie: www.digitalemobiliteit.nl

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.