Digitale Mobiliteit of stilstaan?

woensdag 18 april 2012 92x gelezen

(Copyright: ANWB/AVD)

MKB Nederland startte afgelopen december in samenwerking met Boer & Croon de pilot ‘Digitale Mobiliteit’ voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de regio Amsterdam. Honderd ondernemingen krijgen de kans om een half jaar kosteloos kennis te maken met de voordelen van plaats- en tijdonafhankelijk werken, zoals thuiswerken.

 

Digitale Mobiliteit is een pilotproject van de Taskforce Mobiliteitsmanagement en de Taskforce Ontspits en staat voor een nieuwe manier van werken met als doel het terugdringen van fysieke verplaatsingen. Uit onderzoek blijkt dat flexibel werken in het mkb nog geen gemeengoed is. Daarom ondersteunt Digitale Mobiliteit het mkb tijdens de pilot met nieuwe technologische toepassingen en professionele ondersteuning bij de organisatorische verandering. De technologische toepassingen bestaan uit speciale software waarmee de deelnemers kunnen samenwerken en kennis delen, ze hebben altijd en overal toegang tot internet en krijgen ondersteuning via een online forum en informatieplein om te leren werken op de ‘nieuwe’ manier. Technologie is randvoorwaardelijk voor plaats- en tijdonafhankelijk werken, maar een echte duurzame verandering komt alleen tot stand als ook de werkwijze, managementstijl en cultuur meeverandert.

 

Met een nieuwe, flexibele manier van werken kunnen werknemers hun fysieke verplaatsingsbehoefte voorkomen, verspreiden en variëren. Hiermee levert Digitale Mobiliteit niet alleen een bijdrage aan het reduceren van files, maar wordt ook de productiviteit en vitaliteit van medewerkers duurzaam vergroot. Tevens ontstaat door de invoering van plaats- en tijdonafhankelijk werken ruimte voor nieuwe arrangementen sociale innovaties.

 

Als vertrekpunt van de pilot in Amsterdam is uitgebreid onderzoek verricht onder het mkb naar de potentie van plaats- en tijdonafhankelijk werken (bron: Kwantitatief onderzoek Digitale Mobiliteit bij het Amsterdamse mkb). De relatie tussen fysieke en digitale mobiliteit werd in het onderzoek bevestigd. Op basis van de onderzoeksresultaten is de pilot verder uitgewerkt en is Digitale Mobiliteit in de zomermaanden van 2009 op kleine schaal getest. Proefbedrijven en hun medewerkers hebben in deze fase dagelijks de potentie van flexibel werken in het terugdringen van fysieke verplaatsing ervaren.

 

Voor meer informatie: www.digitalemobiliteit.nl

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.