Democratie (VK 5/2018)

vrijdag 26 oktober 2018 Nettie Bakker 6x gelezen

Tijdens de productie van het thema MKBA voor gasthoofdredacteur Niek Mouter viel me een aantal zaken op. De (vervoers)economen die ik sprak zijn zonder uitzondering gepassioneerde rekenaars. Even unaniem zijn ze in de bescheidenheid over hun rol in politieke besluitvormingsprocessen.

Zelfs als een maatregel met een zeer positieve MKBA-uitkomst niet wordt uitgevoerd, of andersom, slikt de econoom dat in, uit vertrouwen in de politiek.


Maar toch. Nog steeds moeten zachte waarden zoals leefbaarheid, subjectieve veiligheid of maatschappelijke acceptatie, met plusjes en minnetjes worden aangeduid in een MKBA en daarin wedijveren met in harde euro’s vertaalde bouwkosten of reistijdwinsten.

 

En dat zint de MKBA-rekenaars niet. Zij rusten daarom niet in hun queeste naar methoden om ook exacte getallen te plaatsen waar ze nu nog met een plus of min aangeven dat er een positief, dan wel negatief effect van een maatregel wordt verwacht. Een actueel voorbeeld hiervan is recent onderzoek naar participatief waarderen van het publiek beleid (zie het gesprek met Paul Koster, pagina 24). In dit onderzoek is aan burgers in de Vervoerregio Amsterdam gevraagd hoe zij 100 miljoen euro publiek geld zouden verdelen over diverse infraprojecten.

 

De resultaten geven inzicht in het maatschappelijk draagvlak voor projecten, en daarmee indirect in diverse politieke keuzes. De onderzoekspresentatie aan de VU leverde een geïrriteerde opmerking op uit het publiek: "Is er soms iets mis met onze democratie?" Interessant. Veroorzaakt de economie hiermee inderdaad haarscheurtjes in het glazen plafond van de politiek? Of raakt die opmerking een taboe: Kom niet aan de democratie? 

 

Ik denk aan de dagkoersen van onwaarschijnlijke volumes ‘volgers’ door burgers die via Twitter en ‘Insta’ een stem geven aan individuen van allerlei pluimage en vraag me af: hoe verhouden die zich op den duur met de traditionele democratie? Goeie vraag zegt u? Gelukkig! 

 

Nettie Bakker, 

hoofdredacteur 

Voorwoord Nettie Bakker


Nettie Bakker, hoofdredacteur Verkeerskunde
E nettie@verkeerskunde.nl
T 038-4606 394
M 06-510 70 112

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.