Delftse onderzoeker promoveert op modellering effecten kilometerheffing

dinsdag 16 mei 2017 Guus Puylaert 163x gelezen

NWO-onderzoeker Erik-Sander Smits promoveert dinsdag 16 mei aan de TU Delft met zijn promotieonderzoek 'Strategic Network Modelling for Mobility Pricing'. Daarin onderzoekt hij de verbetering van modellen die de effecten van kilometerheffing voorspellen.

Erik-Sander Smits promoveert aan de TU Delft.

Erik-Sander Smits promoveert aan de TU Delft.

Smits combineerde daarvoor kennis uit de speltheorie, keuzeanalyses, de verkeersstroomtheorie en de vervoerseconomie om tot een betere modellering te komen.

 

Versimpelde weergave

Tot nu toe werden strategische planningsmodellen gebruikt om de effecten van het beleid in te schatten. Volgens Smits zijn deze modellen met wiskundige vergelijkingen een versimpelde weergave van de werkelijkheid. Daarom moeten de onderliggende mechanismen zo realistisch mogelijk worden meegenomen.

Alternatief model
Smits identificeerde daarom de nadelen van huidige netwerkmodellen en ontwierp een alternatief. In zijn raamwerk worden speltheorie, analyse van discrete keuzes, verkeersstroomtheorie en vervoerseconomie gecombineerd. Meer over de werking hiervan leest u in de bijdrage van Erik-Sander Smits uit Verkeerskunde 5/2016: ‘Cordontolheffing vult kilometerheffing niet aan’.

Achtergrondinformatie
Het promotieonderzoek door Erik-Sander Smits maakt deel uit van het programma 'Innovative Pricing for Sustainable Mobility (I-PRISM)', een onderdeel van het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad. Promotoren zijn prof.dr.ir. Bart van Arem en prof.dr. Michiel Bliemer.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.