De visie van politici

woensdag 11 april 2012 109x gelezen

Charlie Aptroot, VVD  

Verstoor het prijsmechanisme niet

Koploper zijn is geen doel op zich, laat staan tegen iedere prijs. De VVD staat voor economische groei én verbetering van het milieu. Dus, de toenemende behoefte aan mobiliteit faciliteren, zodat onze mainports en greenports kunnen doorgroeien. En gelijktijdig negatieve effecten van verkeer verminderen. Zo groeit de laatste jaren het aantal voertuigen en kilometers en daalt de uitstoot van CO2 en andere uitlaatgassen. Innovatie in plaats van stagnatie. Dus niet mobiliteit beperken, maar schone voertuigen stimuleren door Euronormen en fiscale voordelen. Wij gaan door met uitbreiding en verbreding van ons wegennet, noodzakelijk voor onze economie, en vernieuwing van het wagenpark. De cijfers over de files laten zien dat waar in het wegennet is geïnvesteerd, de files drastisch afnemen en daardoor ook de uitstoot van het verkeer. Wel een waarschuwing: beoordeel maatregelen en effecten nuchter en neem alle aspecten mee. Zo is de uitstoot van een elektrische auto niet nul, want ook elektriciteit moet worden opgewekt. En leveren (bijna) lege treinen en bussen per reizigerskilometer meer milieubelasting op dan een auto. Alle modaliteiten en varianten, collectief of individueel, moeten een kans krijgen zich te bewijzen. De markt bepaalt dan wat in welke mate wordt gebruikt. Het prijsmechanisme is daarvoor nog altijd het meest geschikt. Verstoor dat niet door hinderlijke subsidies.
 

Ineke van Gent, GroenLinks 

Doorbreek het taboe op een kilometerprijs

De Rekenkamers van de grote steden luidden onlangs de noodklok over de ongezonde lucht langs veel straten: er moet meer gebeuren om alle knelpunten aan te pakken. Te veel mensen ademen lucht in die stukken smeriger is dan je je wensen zou. Volgens GroenLinks zijn er opties genoeg om uitlaatgassen terug te dringen door de vergroener te belonen en de vervuiler te laten betalen. Hoe? Maak parkeren gratis voor elektrische auto’s. Geef alle ambtenaren een ov- abonnement als reiskostenvergoeding. Investeer in parkeerplaatsen voor fietsen in plaats van voor auto’s. Geef superschone vrachtauto’s ruimere venstertijden. Weer de smerigste bestelbusjes uit de steden. Geef schone taxi’s de mooiste standplaatsen. Investeer voor elke euro in asfalt er óók een in schoon, snel en comfortabel openbaar vervoer. Zorg dat bouwbedrijven roetfilters plaatsen op bulldozers en andere machines die ze in de stad gebruiken.

 

En bovenal: verbind aan de uitstoot van verkeer een reële prijs en doorbreek het taboe op een kilometerprijs. Er is een wereld te winnen om de lucht in Nederland veel schoner en gezonder te maken. Landen om ons heen laten zien wat er kan, geef mensen de gezonde lucht die hen beloofd is en loop de kantjes er niet vanaf.

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.