De visie van politici

woensdag 11 april 2012 118x gelezen

Magda Berndsen, D66

Onbegrijpelijk dat kabinet maximumsnelheid verhoogt
‘Het aantal doden is sinds 2006 fors gedaald: van 811 slachtoffers naar 640. Door gericht te controleren op snelheid met name op 80 km-wegen en op gebruik van alcohol in het verkeer kon dit resultaat worden bereikt. Tegelijkertijd mag het niet zo zijn dat handhaving plaatsvindt om boetes te innen om de staatskas te spekken. Er moet altijd een relatie zijn met het bevorderen van verkeersveiligheid. Het is daarom onbegrijpelijk dat dit kabinet de maximumsnelheid verhoogt tot 130 kilometer per uur. Het anticiperend vermogen van de automobilist neemt hierdoor af, waardoor het gevaar van zwaardere ongevallen toeneemt. Ik hoop dat de ingezette trend van minder verkeersdoden, ondanks deze maatregel, zich voortzet.’ 

 

Leon de Jong, PVV

Tegen verlagen van flitsmarge op snelweg
‘Jarenlang is met ongenoegen van de PVV de snelweg overspoeld met mobiele flitscontroles terwijl de meest verkeersonveilige situaties plaatsvinden binnen de bebouwde kom. De PVV verzet zich tegen het plan om de flitsmarge op de snelweg te verlagen waardoor automobilisten al bij 2 kilometer te hard rijden worden bekeurd. Dit plan heeft geen positief effect op de verkeersveiligheid. De PVV wil asociaal weggedrag, alcohol- en drugsgebruik in het verkeer keihard aanpakken. Bij ernstige verkeersdelicten moet het rijbewijs worden ingenomen en celstraf worden opgelegd.’ 

 

Ineke van Gent, Groenlinks

Boete van 1000 euro per uur voor veroorzaken file

‘Ongeveer 15 procent van de files in ons land wordt veroorzaakt door ongelukken. Het gros ervan veroorzaakt door automobilisten en vrachtwagenchauffeurs die roekeloos reden. Je kunt je afvragen of dat redelijk is. In de file staan is al niet prettig, maar in een file staan die te wijten is aan het roekeloos gedrag van een medeweggebruiker is ronduit onverteerbaar. Daar valt wel wat aan te doen: introduceer voor weggebruikers die aantoonbaar verwijtbaar een file veroorzaken een nieuwe boete van bijvoorbeeld 1000 euro per uur dat er een kilometer file staat op een rijbaan. Zeker, dat zal pijn doen in de portemonnee, maar nu komen die kosten bij de wachtende weggebruikers terecht.’

 

Melanie Schultz van Haegen, minister IenM

Extra controles op negeren rood kruis

Tijdens het begrotingsdebat IenM heeft de minister onder meer de volgende handhavingstoezeggingen gedaan: er wordt onderzocht welke 130 km-wegen in aanmerking komen voor trajectcontrole. De minister bespreekt een voorstel om flitspalen alleen in te zetten op plekken waar het nodig is voor de verkeersveiligheid. De minister onderzoekt of er een groep bestuurders is die met hun slechte rijgedrag eruit springen. Het KLPD gaat extra controleren op weggebruikers die een rood kruis negeren; RWS gaat een communicatiecampagne starten.

 

terug naar dossier>

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.