De luminantie van ledschermen kan behoorlijk oplopen

maandag 15 september 2014 239x gelezen

KoenSmits, Lichtconsult.nl
Een goed ledscherm is goed zichtbaar, maar verblindt niet

Een goed ledscherm is goed zichtbaar, maar verblindt niet

Wat moeten verkeerskundigen weten over lichthinder? Eerlijk gezegd heb je daar een specialist voor nodig’ zegt Koen Smits sprekend uit ervaring. ‘Wij komen vaak als het fout gaat.’ Als verklaring daarvoor zegt hij: ’We komen uit een traditioneel werkveld met enkele aanbieders. Nu zijn er talloze leveranciers en het aantal lichtbronnen is geëxplodeerd door de komst van led.

Smits vormt samen met zijn vader het onafhankelijk adviesbureau voor licht en verlichting, Lichtconsult.nl. Naast het ontwerpen van lichtplannen en het meten van uiteenlopende lichtinstallaties houdt Smits zich al twee jaar bezig met een nieuwe richtlijn voor lichthinder.

Richtlijn lichthinder
Deze richtlijn combineert een vijftal richtlijnen (sport- en buitenterreinen, gevel- en reclameverlichting en OVL) in één nieuwe uitgave. Smits houdt zich voor de NSVV-commissie lichthinder bezig met het onderdeel reclameverlichting. Belangrijke motivatie voor de nieuwe richtlijn is de opkomst van ledschermen. Smits: ‘Voorheen werden reclameposters stuk voor stuk aangeplakt en ’s avonds van onderaf aangelicht. Tegenwoordig straalt een ledbillboard zelf licht uit en kan het ook talloze reclameboodschappen laten rouleren. Met name overdag zet een ledscherm ‘een tandje bij’ omdat het dan concurreert met daglicht. Doordat je led in principe naar wens kunt voeden, kan de luminantie van ledschermen behoorlijk oplopen. Deze luminantie is wat het oog ziet, onafhankelijk van de afstand.

 

Als je verblind wordt is de luminantie te hoog. In de huidige richtlijn zijn grenswaarden voor de luminantie opgenomen voor vier zones die variëren van natuurgebied tot stedelijk gebied en kennen elk een grenswaarde voor lichthinder. Daarnaast bevat de huidige richtlijn een gedateerde oppervlaktestaffel die stopt bij reclame-uitingen van meer dan 10 m2. Tegenwoordig heb je al ledbillboards van meer dan 100 m2. Ook wordt er een nieuw aspect toegevoegd dat ingaat op lichthinder als gevolg van te veel of te snelle wisselingen van reclameboodschappen.

 

Ten slotte wordt de richtlijn in lijn gebracht met aanbevelingen in het Rijkswaterstaatrapport uit 2011 dat de kaders schetst voor vergunningverlening aan objecten langs de snelweg. De nieuwe richtlijn wordt eind dit jaar verwacht. Ondertussen ziet Smits ook al goede praktijkvoorbeelden. Hij noemt een vrij nieuwe reclamezuil langs de A2. ‘Die is goed zichtbaar, maar verblindt niet.’

 

KoenSmits, Lichtconsult.nl werkt al twee jaar aan nieuwe richtlijn lichthinder

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.