De luminantie van ledschermen kan behoorlijk oplopen

maandag 15 september 2014 227x gelezen

KoenSmits, Lichtconsult.nl
Een goed ledscherm is goed zichtbaar, maar verblindt niet

Een goed ledscherm is goed zichtbaar, maar verblindt niet

Wat moeten verkeerskundigen weten over lichthinder? Eerlijk gezegd heb je daar een specialist voor nodig’ zegt Koen Smits sprekend uit ervaring. ‘Wij komen vaak als het fout gaat.’ Als verklaring daarvoor zegt hij: ’We komen uit een traditioneel werkveld met enkele aanbieders. Nu zijn er talloze leveranciers en het aantal lichtbronnen is geëxplodeerd door de komst van led.

Smits vormt samen met zijn vader het onafhankelijk adviesbureau voor licht en verlichting, Lichtconsult.nl. Naast het ontwerpen van lichtplannen en het meten van uiteenlopende lichtinstallaties houdt Smits zich al twee jaar bezig met een nieuwe richtlijn voor lichthinder.

Richtlijn lichthinder
Deze richtlijn combineert een vijftal richtlijnen (sport- en buitenterreinen, gevel- en reclameverlichting en OVL) in één nieuwe uitgave. Smits houdt zich voor de NSVV-commissie lichthinder bezig met het onderdeel reclameverlichting. Belangrijke motivatie voor de nieuwe richtlijn is de opkomst van ledschermen. Smits: ‘Voorheen werden reclameposters stuk voor stuk aangeplakt en ’s avonds van onderaf aangelicht. Tegenwoordig straalt een ledbillboard zelf licht uit en kan het ook talloze reclameboodschappen laten rouleren. Met name overdag zet een ledscherm ‘een tandje bij’ omdat het dan concurreert met daglicht. Doordat je led in principe naar wens kunt voeden, kan de luminantie van ledschermen behoorlijk oplopen. Deze luminantie is wat het oog ziet, onafhankelijk van de afstand.

 

Als je verblind wordt is de luminantie te hoog. In de huidige richtlijn zijn grenswaarden voor de luminantie opgenomen voor vier zones die variëren van natuurgebied tot stedelijk gebied en kennen elk een grenswaarde voor lichthinder. Daarnaast bevat de huidige richtlijn een gedateerde oppervlaktestaffel die stopt bij reclame-uitingen van meer dan 10 m2. Tegenwoordig heb je al ledbillboards van meer dan 100 m2. Ook wordt er een nieuw aspect toegevoegd dat ingaat op lichthinder als gevolg van te veel of te snelle wisselingen van reclameboodschappen.

 

Ten slotte wordt de richtlijn in lijn gebracht met aanbevelingen in het Rijkswaterstaatrapport uit 2011 dat de kaders schetst voor vergunningverlening aan objecten langs de snelweg. De nieuwe richtlijn wordt eind dit jaar verwacht. Ondertussen ziet Smits ook al goede praktijkvoorbeelden. Hij noemt een vrij nieuwe reclamezuil langs de A2. ‘Die is goed zichtbaar, maar verblindt niet.’

 

KoenSmits, Lichtconsult.nl werkt al twee jaar aan nieuwe richtlijn lichthinder

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 11 tot 15 van 78

1 2 3 4 5 6

  • Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het...
  • Speed-pedelec, de Gelderse afweging Zoals in de vakwereld inmiddels breed bekend is, staat de provincie Gelderland op 16 provinciale wegen binnen de kom speed-pedelecs toe op het fietspad. Dit als...
  • Mechanismes achter routekeuzes fietser Een lezing die een eeuwigheid lijkt te duren, terwijl de tijd die vliegt als je opgaat in een hobby. De perceptie van tijd kan per persoon en situatie sterk verschillen. Nieuw...
  • Tilburg: Fietsmobiliteit ontmoet sociale veerkracht De fiets als middel om de sociale veerkracht van mensen te verbeteren en sociale initiatieven die zorgen voor gerepareerde fietsen. De fiets bleek een opvallende verbinder...
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,...

Artikelen 11 tot 15 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.