De luminantie van ledschermen kan behoorlijk oplopen

maandag 15 september 2014 227x gelezen

KoenSmits, Lichtconsult.nl
Een goed ledscherm is goed zichtbaar, maar verblindt niet

Een goed ledscherm is goed zichtbaar, maar verblindt niet

Wat moeten verkeerskundigen weten over lichthinder? Eerlijk gezegd heb je daar een specialist voor nodig’ zegt Koen Smits sprekend uit ervaring. ‘Wij komen vaak als het fout gaat.’ Als verklaring daarvoor zegt hij: ’We komen uit een traditioneel werkveld met enkele aanbieders. Nu zijn er talloze leveranciers en het aantal lichtbronnen is geëxplodeerd door de komst van led.

Smits vormt samen met zijn vader het onafhankelijk adviesbureau voor licht en verlichting, Lichtconsult.nl. Naast het ontwerpen van lichtplannen en het meten van uiteenlopende lichtinstallaties houdt Smits zich al twee jaar bezig met een nieuwe richtlijn voor lichthinder.

Richtlijn lichthinder
Deze richtlijn combineert een vijftal richtlijnen (sport- en buitenterreinen, gevel- en reclameverlichting en OVL) in één nieuwe uitgave. Smits houdt zich voor de NSVV-commissie lichthinder bezig met het onderdeel reclameverlichting. Belangrijke motivatie voor de nieuwe richtlijn is de opkomst van ledschermen. Smits: ‘Voorheen werden reclameposters stuk voor stuk aangeplakt en ’s avonds van onderaf aangelicht. Tegenwoordig straalt een ledbillboard zelf licht uit en kan het ook talloze reclameboodschappen laten rouleren. Met name overdag zet een ledscherm ‘een tandje bij’ omdat het dan concurreert met daglicht. Doordat je led in principe naar wens kunt voeden, kan de luminantie van ledschermen behoorlijk oplopen. Deze luminantie is wat het oog ziet, onafhankelijk van de afstand.

 

Als je verblind wordt is de luminantie te hoog. In de huidige richtlijn zijn grenswaarden voor de luminantie opgenomen voor vier zones die variëren van natuurgebied tot stedelijk gebied en kennen elk een grenswaarde voor lichthinder. Daarnaast bevat de huidige richtlijn een gedateerde oppervlaktestaffel die stopt bij reclame-uitingen van meer dan 10 m2. Tegenwoordig heb je al ledbillboards van meer dan 100 m2. Ook wordt er een nieuw aspect toegevoegd dat ingaat op lichthinder als gevolg van te veel of te snelle wisselingen van reclameboodschappen.

 

Ten slotte wordt de richtlijn in lijn gebracht met aanbevelingen in het Rijkswaterstaatrapport uit 2011 dat de kaders schetst voor vergunningverlening aan objecten langs de snelweg. De nieuwe richtlijn wordt eind dit jaar verwacht. Ondertussen ziet Smits ook al goede praktijkvoorbeelden. Hij noemt een vrij nieuwe reclamezuil langs de A2. ‘Die is goed zichtbaar, maar verblindt niet.’

 

KoenSmits, Lichtconsult.nl werkt al twee jaar aan nieuwe richtlijn lichthinder

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.