De ambassadeur:Jan Hendrik Dronkers

woensdag 15 februari 2017 Nettie Bakker 62x gelezen

'Bewegwijzeren is een kunst van levensbelang'
Jan Hendrik Dronkers, (tot 1 april 2017) directeur-generaal Rijkswaterstaat en ambassadeur Nationale bewegwijzeringsdienst NBd

Jan Hendrik Dronkers, (tot 1 april 2017) directeur-generaal Rijkswaterstaat en ambassadeur Nationale bewegwijzeringsdienst NBd

‘Goede bewegwijzering is vanzelfsprekend, maar komt niet vanzelfsprekend goed’. Dat is kernachtig mijn visie op bewegwijzering. Ik ben sinds 1 januari 2015 ambassadeur van en voor de nieuwe Nationale bewegwijzeringsdienst, NBd, en dat is nog even nodig. Ik ben niet de baas van de NBd en daarom niet bedreigend voor de NBd-medewerkers. Ik kan hen gerust vragen hoe het gaat.

Als ambassadeur fungeer ik als intermediair tussen de medewerkers van de NBd en ‘de klanten’, de wegbeheerders. Ik ben daarmee een stukje van het zenuwstelsel van de NBd en geef de dienst wat ruggensteun in hun netwerk. Omdat de NBd is gehuisvest binnen Rijkswaterstaat, zijn de lijnen kort en krijg ik vrij snel informatie.

De NBd heeft niet echt een ambassadeur nodig, maar het helpt wel. Bovendien is het geen gemakkelijke transitie waarin de NBd zich bevindt. Het is een jonge organisatie die met de specialistische bewegwijzeringskennis van veel ‘bekende’ ANWB-medewerkers, een eigen identiteit moet krijgen en door alle overheden omarmd moet worden. Deze ‘eigen identiteit’ betekent overigens ook dat Rijkswaterstaat zich binnen de NBd niet te dominant moet opstellen. De bewegwijzering in Nederland is niet meer van de ANWB, maar ook niet van Rijkswaterstaat.

Naast dit eigen ‘gezicht’ moeten de oud-medewerkers van de ANWB binnen de NBd de slag maken van voormalige ‘externe dienst’ voor wegbeheerders naar een ‘interne overheidsdienst’ die een goed product levert in opdracht van alle wegbeheerders. Tegelijkertijd moet de dienst op tijd de omslag maken van statische bewegwijzering naar deels digitale in-car bewegwijzering en daarvoor ook de juiste rol en positie zoeken in het speelveld en in de ontwikkelingen van smart mobility. In deze transitie is het randvoorwaardelijk dat alle overheden de NBd als dienst accepteren.’

Beste binnenkomer?
‘Mijn sterkste argument is naar mijn idee, dat bewegwijzering altijd en in alle gevallen een topproduct móet zijn: het moet in het hele netwerk uniform zijn, evenals efficiënt en effectief. Is het product suboptimaal, dan krijg je onmiddellijk te maken met zoekverkeer, ergernis en verkeersonveiligheid. En uiteindelijk kan bewegwijzering van levensbelang zijn. Denk aan overstromingen of aan cyberaanvallen. Als dijken breken of digitale systemen uitvallen, kunnen bewegwijzeringsborden levensreddend zijn. Maar ook in normale omstandigheden is goede bewegwijzering van belang. Ik heb de indruk dat dit nog wel eens wordt onderschat. ‘Dan rij je toch gewoon een stukje om’, vind ik geen sterk argument.’

Compliment
‘Goede bewegwijzering ontwerpen is overigens een ware kunst die niet alleen de NBd beheerst. Ik heb onlangs ook de universiteit Wageningen er een compliment voor gegeven. Op het enorme universiteitscomplex kon ik direct de juiste weg vinden.

Visitekaartje
Kortom, het is belangrijk dat de NBd een goed product levert. Zonder goed product kun je geen reclame voor jezelf maken. En, nogmaals, als ik zie dat de mensen de NBd weten te vinden en de dienst een goed gewaardeerd product levert, dan geef ik met genoegen mijn visitekaartje terug.’

Inhoud laatste dossier

Geen artikelen gevonden.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.