Daimler AG kiest Nederlands testtraject voor zelfrijdende bus

dinsdag 19 juli 2016 0 reacties 95x gelezen

Op 18 juli vond op de busbaan tussen Schiphol en Haarlem de eerste operationele test plaats met een zelfrijdende bus buiten een afgesloten testcircuit.

Deze test is mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland als wegbeheerder van de busbaan, de gemeenten Haarlem en Haarlemmermeer, Vialis als partner in verkeerstechnologie en Daimler AG die de bus ontwikkelde en besloot om deze bus in Nederland te testen.

Maximale snelheden
De betrokken busbaan is voor een groot gedeelte afgesloten voor het overige verkeer. Op een aantal stukken van het testtraject, met name bij kruispunten, komt de bus op de openbare weg. Tijdens de testritten en de demonstratie op 18 juli, kon een chauffeur in de bus alle systemen monitoren en indien nodig ingrijpen. De bus heeft met snelheden gereden die ter plaatse maximaal zijn toegestaan (50 – 70 km).

Verkeerslicht
Een paar honderd meter vóór een verkeerslicht wordt de bus al herkend. Het verkeerslicht reageert hierop door de bus prioriteit te geven. Deze  ontvangt ruim voor het bereiken van het verkeerslicht de melding of het licht tijdig groen wordt en past haar snelheid hierop aan. Hierdoor neemt de noodzaak af om bij kruispunten plots te remmen.

19 wegkantsystemen
De geteste zelfrijdende bus communiceert met de infrastructuur, waarbij communicatie tussen verkeerslichten en de bus wordt gecombineerd met allerlei sensordata die de bus zelf verzamelt. Om deze bus op de openbare weg te kunnen laten rijden heeft Vialis 19 wegkantsystemen van het Schipholtraject voorzien van coöperatieve technologie.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.