CROW wil in gesprek over doelgroepenvervoer

woensdag 10 januari 2018 Carola Prins, Team CROW Collectief Vervoer 98x gelezen

In het doelgroepenvervoer bestaan veel verschillende opdrachtgevers. Zij besteden elk het doelgroepenvervoer aan en hebben hun eigen contract met de vervoerders. Dit maakt de vergelijkbaarheid tussen de opdrachtgevers heel ingewikkeld.

Carola Prins, Team CROW Collectief Vervoer

Carola Prins, Team CROW Collectief Vervoer

Functioneert het doelgroepenvervoer in bijvoorbeeld Groningen beter dan in Drechtsteden? Geen idee. We kunnen het antwoord niet geven. Het zou mooi zijn als we die vergelijking wel zouden kunnen maken. Wat hebben we daarvoor nodig?

In ieder geval een gelijke set data. En niet alleen een gelijke set data, maar vooral ook dezelfde definitie van die data. Wat is een rit? Wat is de bezettingsgraad? Deze vragen klinken heel logisch, maar iedereen interpreteert dit op zijn/haar eigen manier.

Basisset
Het ministerie van I&W heeft een opdracht in de markt gezet om te achterhalen welke data nodig is om die vergelijking te kunnen maken. CROW wil hier graag mee verder gaan. En wil met zoveel mogelijk opdrachtgevers het gesprek aangaan om te kijken wat ervoor nodig is om zo’n basisset van data te ontwikkelen, maar vooral ook om te onderzoeken hoe we het voor elkaar kunnen krijgen dat zoveel mogelijk opdrachtgevers daadwerkelijk gebruik gaan maken van deze dataset.

Maar we willen meer weten. Want wat vindt de klant eigenlijk van de kwaliteit in het doelgroepenvervoer? Sommige opdrachtgevers doen regelmatig een klanttevredenheidsonderzoek om die kwaliteit te meten. Maar er zijn ook opdrachtgevers die dat niet doen.

Klantenbarometer
Een goed voorbeeld is de OV-Klantenbarometer, waarmee in het ov al 15 jaar wordt gewerkt. Jaarlijks geven ov-reizigers in heel Nederland via een enquête een rapportcijfer aan de verschillende vervoerders.

Daardoor is een competitie ontstaan om beter te presteren dan het voorgaande jaar, maar ook beter dan de concurrentie. Uiteindelijk profiteert de reiziger daarvan. Zou het niet mooi zijn als we in het doelgroepenvervoer ook een landelijke klantenbarometer kunnen invoeren? 

Workshop
In de workshop ‘Meten is weten: kwaliteit in het doelgroepenvervoer’ op de Netwerkdag Collectief Vervoer 2018 op 18 januari in Rotterdam, gaat het CROW graag het gesprek hierover met u aan. Ik hoop u daar te ontmoeten en ga graag het gesprek met u aan over dit onderwerp.


Reageren
Wilt u op deze blog reageren? Dat kan hier.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.