Communicatie is het sleutelwoord voor (iconische) fietsroutes

donderdag 25 april 2019 redactie 31x gelezen

“Het bericht over de driejarige afsluiting van de fietspaden op de Afsluitdijk kwam voor ons en onze partnerorganisaties als donderslag bij heldere hemel. Een maatregel met veel impact, want de Afsluitdijk vormt een belangrijk deel van twee van onze eerste (drie) nationale LF-icoonroutes: de LF Zuiderzeeroute en de LF Kustroute. Hoe groot deze impact is en wat we nog kunnen ‘repareren’ is afhankelijk van de besprekingen die nu worden gevoerd over alternatieven die aan fietsers worden geboden. Communicatie is het sleutelwoord voor fietsroutes, en zeker nu we de eerste LF-icoonroutes gaan introduceren.
Eric Nijland, directeur Landelijk Fietsplatform

Eric Nijland, directeur Landelijk Fietsplatform

Nederland is een fietsland, dat weet iedereen,  ook iedere buitenlander, maar vraag je naar een Nederlandse fietsroute, zoals de Franse Loire-, of Duitse Donau- - of Moezelroute, dan blijft het vaak stil. Nu we op een paar witte vlekken na, een landelijk dekkend knooppuntennetwerk hebben, maken we een kwaliteitsstap naar het ontwikkelen hiernaast van ongeveer tien nationale LF-icoonroutes. Het bestaande netwerk van LF-routes maakt hiervoor plaats. Op 25 april is de eerste, de LF Maasroute, geopend. Deze loopt van Maastricht via de Oude Maas naar de kust bij Hoek van Holland en eindigt vervolgens in Rotterdam. In Dordrecht, kort na de Biesbosch,  kan de route naar Rotterdam naar keuze met de Waterbus over de Nieuwe Maas worden afgelegd.

Een LF-icoonroute kenmerkt zich door een sterke infra, goede tracering, topkwaliteit in bewegwijzering en voorzieningen en vooral informatie over het gebied waar je doorheen fietst. Een Icoonroute rijden gaat verder dan een stukje fietsen. ‘genieten van een prachtige lange-afstandsfietsroute via het Nederlandse DNA.’ Dat moet de ervaring zijn van icoonroutes. Welke LF-icoonroutes volgen is nog niet bekend. Een icoonroute langs de Hollandse Waterlinie ( zie kaartje hierboven) heeft zeker een aantal parels: je ziet veel oude forten en je kunt je onderweg de watervlakte van ondergelopen gebieden verbeelden. 

De trend in recreatief fietsen is dat er in toenemende mate bruggen worden geslagen tussen de mobiliteit en infrastructuur (de hardware) en recreatie en toerisme (routes en voorzieningen). Ook zie ik ‘sport’ en ‘gezondheid’ steeds meer aansluiten. Zo kunnen we de handen ineen slaan, budgetten én data bundelen en vooral: werk met werk maken. Denk aan de aanleg van fietstunneltjes bij werkzaamheden aan snelwegen.  Positief is ook de opkomst van regionale routebureaus, zoals sinds vorig jaar ook in Utrecht. Maar bovenal geven de fietsers zelf aanleiding voor samenwerking: hun actieradius wordt groter en mensen blijven langer fietsen. Mijn vader van 92 kocht pas nog een nieuwe fiets. Dat vind ik tekenend voor deze tijd.” 

Heeft u zich al ingeschreven voor het Nationaal Fietscongres?

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks...
  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.