Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen

dinsdag 24 oktober 2017 Hillie Talens, CROW 1 reactie 184x gelezen

Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het Nationaal verkeerskundecongres. Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen.

Hillie Talens, CROW

Hillie Talens, CROW

Verkeerstechnische leergangen
Het begon al tijdens mijn studie in het begin van de jaren 80, toen mocht ik de Verkeerstechnische leergangen (kortweg VTL) bijwonen in de schouwburg van Tilburg. Dit was een van de twee voorlopers van het verkeerskundecongres. Toen was het voor mij vooral spannend en leerzaam. Wijze mensen met imponerende presentaties op een groot podium en een zaal vol ernstig toehorende bezoekers. Als jong studentje keek ik vreselijk op tegen al die mensen, met namen die ik alleen uit collegedictaten kende. Ze bleken in het echt behoorlijk toegankelijk en aimabel te zijn.

Verkeerskundige werkdagen
Iets later mocht ik een editie van de Verkeerskundige Werkdagen bijwonen. Dit is de andere voorloper van het verkeerskundecongres. De werkdagen vonden plaats in een kasteeltje met veel kleine ruimtes. Hier werd volop gediscussieerd over onderzoeksresultaten en over de wilde ideeën die ons vakgebied zouden veranderen.

Op een groot gazon achter het kasteel werd de discussie tijdens de pauzes voortgezet, ook hier bleken verrassend veel deelnemers geïnteresseerd in de mening van een nieuwkomer. Dat sfeertje werd nog eens versterkt door het Verkeerskundig Diner aan het einde van de eerste dag, met een tafelrede over de toekomstvisie op mobiliteit en stedenbouw door een van de gebroeders Das.

Netwerk
In de jaren daarna heb ik vele malen de bijeenkomsten bijgewoond. Met de jaren groeide ook mijn netwerk. De bijeenkomsten kregen daardoor naast een informatief karakter ook een steeds sterker wordend informeel karakter. Het werden dagen van kennis en kennissen.

Waar ik tijdens de VTL veel vakgenoten uit de wereld van de dagelijkse praktijk tegenkwam, ontmoette ik tijdens de Verkeerskundige Werkdagen meer de onderzoekers. Beide groepen waren en zijn mij even dierbaar. Ook de gepresenteerde kennis is even waardevol. Toch werd ik steeds weer geconfronteerd met een zekere mate van keuzestress: bij ons was namelijk voor iedereen maar een beperkt budget voor bezoeken aan bijeenkomsten en moest ik elke keer weer kiezen: wordt het dit jaar de VTL of de Verkeerskundige Werkdagen? 

Nationaal verkeerkundecongres
In 2010 werden de VTL en de Verkeerskundige Werkdagen samengevoegd tot het Nationaal verkeerskundecongres (kortweg NVC). Een gouden greep! Daarmee is een einde gekomen aan mijn persoonlijke keuzestress. Het is de organisatoren van het congres gelukt om het beste van beide werelden aan elkaar te koppelen. En daarmee ook de bezoekers van beide bijeenkomsten en mijn nog steeds groeiende groep van kennissen.

Al vanaf augustus beëindig ik bijna elk gesprek met de woorden ‘Ik zie je op het NVC!’. Tijdens de plenaire sessie worden grote onderwerpen behandeld en in deelsessies wordt de mogelijkheid geboden om uitvoeriger op een bepaald onderwerp in te gaan. En in de pauzes is volop de gelegenheid om bij te praten met de vele kennissen en om nieuwe kennissen op te doen.

Editie 2017
Dit jaar wordt op 2 november alweer voor de achtste keer het NVC georganiseerd. Dat is een datum die al geruime tijd rood gemarkeerd staat in mijn agenda. Het NVC belicht jaarlijks een actueel thema. Dit jaar is dat ‘Fundamentele verandering’. Plenair en in een verdiepingssessie wordt ingegaan op de transities in de wereld om ons heen en wat dat betekent voor ons vakgebied.

Daarnaast staan dit jaar onderwerpen op het programma zoals de rol van de verkeerskundige, de stad en stedelijk verkeer, verkeersgedrag en smart mobility (ITS). Ook fietsen en parkeren hebben weer een plekje gekregen. Onderwerpen waarop ik me kan verheugen. Waar ik me bijna nog meer op verheug is de ontmoeting met heel veel oude en nieuwe bekenden. Nog een paar nachtjes slapen en dan is het zo ver.


Reacties

Reacties

Jaap Westenbrink 25/10/2017 18:56

Ik ben net nieuw moet het een en ander even laten inwerken

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 31 tot 40 van 197

1 2 3 4 5 6

  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse

Artikelen 31 tot 40 van 197

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.