Zou dat nu niet anders kunnen?

zondag 17 maart 2013 Verkeerskunde 2/2013 0 reacties 531x gelezen

Rico Andriesse, Adviseur verkeer en ruimte, Goudappel Coffeng
Rico Andriesse, Goudappel Coffeng

Rico Andriesse, Goudappel Coffeng

Een mens vraagt zich wel eens af: zou dat nu niet anders kunnen? Vaak komt zo'n idee voort uit naïviteit. Dan weet ik  niet precies hoe het zit, en dus verbaas  ik me over de omslachtigheid of ogenschijnlijke onlogica van, noem eens wat, het terugbellen van een gemiste oproep op mijn telefoon. Op verkeersgebied zou deze naïviteit me minder parten mogen spelen, maar toch vraag ik me ook daar vaak af: zou het nu niet anders kunnen. Een greep uit dingen die me oprecht verbazen.

Inparkeren bij een evenement
Bij een evenement zijn in het weiland parkeerplaatsen aangelegd. Verkeersregelaars geleiden iedereen keurig naar de volgende rij met een vrije plek en vullen zo het hele terrein. Zo wordt het parkeerterrein in no time gevuld. Maar gaat dat nu handig en efficiënt? Nee. Doordat telkens één rij wordt gevuld, kom je altijd te staan naast een bestuurder die net aan het inparkeren is of naast een gezelschap dat net uitstapt. Gevolg: een enorme afstand tussen de geparkeerde auto’s en alsnog op elkaar wachten. Als de regelaars bestuurders nu zouden spreiden over de beschikbare rijen, dan kan het vullen veel sneller en compacter gebeuren.  Toch?

De tram vertrekt
Utrecht Centraal. De sneltram naar Nieuwegein vertrekt. Tenminste, de tram rijdt tien meter en stopt dan weer voor het verkeerslicht. Laatkomers proberen alsnog in te stappen, maar tevergeefs: de deuren zijn en blijven gesloten. Je zou denken: zolang de tram nog even blijft stilstaan, kunnen de passagiers best instappen. Maar de bestuurder van de tram kan of wil of mag de deuren niet openen. Met een extra lichtje bij de verkeersregeling, u kunt over tien seconden wegrijden, zou dit mijns inziens worden opgelost. In Rotterdam bestaat dit al bij het Hofplein. Het kan dus inderdaad anders, nu nog even doen.

Afstrepen van de rechterrijstrook
Op het autosnelwegnet wordt soms de rechterrijstrook ter hoogte van een toerit afgekruist. Daarmee krijgt het invoegend verkeer de ruimte om soepel in te voegen. Dit afkruisen geldt voor iedereen: dus ook voor vrachtverkeer dat dan eerst naar links moet en na de invoeging weer naar rechts. Dat moet toch handiger kunnen. Bijvoorbeeld door de rechtstrook ter hoogte van de toerit uitsluitend open te stellen voor vrachtverkeer. Wel voldoende hiaten om in te voegen, geen ongewenste rijstrookwisselingen.  Simpel en maar een beetje anders, goed idee?

Niet-voorrangspleintjes
U kent ze inmiddels vast. De voorrangspleintjes op kruispunten. Voortgekomen uit langzaam rijden gaat sneller, veroveren voorrangspleintjes langzaam Nederland. Met een combinatie van een matige snelheid en een vlotte doorstroom, zijn ze een mooie tussenweg tussen een voorrangskruispunt en een rotonde. De naam voorrangspleintje zegt het al: op een voorrangspleintje is de voorrang geregeld. Maar is dat een harde voorwaarde? Ik denk dat de kenmerken van een voorrangspleintje ook nuttig zouden kunnen zijn op een gelijkwaardig kruispunt. Ga maar na. Een uitbuiging voor het kruispunt tempert de snelheid en verhoogt het attentieniveau. Een opstelmogelijkheid in de middenberm zorgt ervoor dat de oversteek in twee keer kan. Daarmee voorkom je de grote capaciteitsbeperker van gelijkwaardig kruispunten: drie of vier bestuuders die elk aan iemand voorrang moeten verlenen en dus op elkaar staan te wachten. Natuurlijk is de markt voor een niet-voorrangspleintje beperkt. Maar op de drukkere erftoegangswegen kan het best een oplossing zijn.  Zo kan het dus toch wel anders. Doe er uw voordeel mee!

Mijn ideeën zijn vast wel eens eerder bedacht. Toch zijn ze nog zeker geen gemeengoed. Is het mijn verkeerskundige naïviteit of vragen we ons gewoon te weinig af:  zou dat nu niet anders kunnen?

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.