Zou dat nu niet anders kunnen?

zondag 17 maart 2013 Verkeerskunde 2/2013 0 reacties 517x gelezen

Rico Andriesse, Adviseur verkeer en ruimte, Goudappel Coffeng
Rico Andriesse, Goudappel Coffeng

Rico Andriesse, Goudappel Coffeng

Een mens vraagt zich wel eens af: zou dat nu niet anders kunnen? Vaak komt zo'n idee voort uit naïviteit. Dan weet ik  niet precies hoe het zit, en dus verbaas  ik me over de omslachtigheid of ogenschijnlijke onlogica van, noem eens wat, het terugbellen van een gemiste oproep op mijn telefoon. Op verkeersgebied zou deze naïviteit me minder parten mogen spelen, maar toch vraag ik me ook daar vaak af: zou het nu niet anders kunnen. Een greep uit dingen die me oprecht verbazen.

Inparkeren bij een evenement
Bij een evenement zijn in het weiland parkeerplaatsen aangelegd. Verkeersregelaars geleiden iedereen keurig naar de volgende rij met een vrije plek en vullen zo het hele terrein. Zo wordt het parkeerterrein in no time gevuld. Maar gaat dat nu handig en efficiënt? Nee. Doordat telkens één rij wordt gevuld, kom je altijd te staan naast een bestuurder die net aan het inparkeren is of naast een gezelschap dat net uitstapt. Gevolg: een enorme afstand tussen de geparkeerde auto’s en alsnog op elkaar wachten. Als de regelaars bestuurders nu zouden spreiden over de beschikbare rijen, dan kan het vullen veel sneller en compacter gebeuren.  Toch?

De tram vertrekt
Utrecht Centraal. De sneltram naar Nieuwegein vertrekt. Tenminste, de tram rijdt tien meter en stopt dan weer voor het verkeerslicht. Laatkomers proberen alsnog in te stappen, maar tevergeefs: de deuren zijn en blijven gesloten. Je zou denken: zolang de tram nog even blijft stilstaan, kunnen de passagiers best instappen. Maar de bestuurder van de tram kan of wil of mag de deuren niet openen. Met een extra lichtje bij de verkeersregeling, u kunt over tien seconden wegrijden, zou dit mijns inziens worden opgelost. In Rotterdam bestaat dit al bij het Hofplein. Het kan dus inderdaad anders, nu nog even doen.

Afstrepen van de rechterrijstrook
Op het autosnelwegnet wordt soms de rechterrijstrook ter hoogte van een toerit afgekruist. Daarmee krijgt het invoegend verkeer de ruimte om soepel in te voegen. Dit afkruisen geldt voor iedereen: dus ook voor vrachtverkeer dat dan eerst naar links moet en na de invoeging weer naar rechts. Dat moet toch handiger kunnen. Bijvoorbeeld door de rechtstrook ter hoogte van de toerit uitsluitend open te stellen voor vrachtverkeer. Wel voldoende hiaten om in te voegen, geen ongewenste rijstrookwisselingen.  Simpel en maar een beetje anders, goed idee?

Niet-voorrangspleintjes
U kent ze inmiddels vast. De voorrangspleintjes op kruispunten. Voortgekomen uit langzaam rijden gaat sneller, veroveren voorrangspleintjes langzaam Nederland. Met een combinatie van een matige snelheid en een vlotte doorstroom, zijn ze een mooie tussenweg tussen een voorrangskruispunt en een rotonde. De naam voorrangspleintje zegt het al: op een voorrangspleintje is de voorrang geregeld. Maar is dat een harde voorwaarde? Ik denk dat de kenmerken van een voorrangspleintje ook nuttig zouden kunnen zijn op een gelijkwaardig kruispunt. Ga maar na. Een uitbuiging voor het kruispunt tempert de snelheid en verhoogt het attentieniveau. Een opstelmogelijkheid in de middenberm zorgt ervoor dat de oversteek in twee keer kan. Daarmee voorkom je de grote capaciteitsbeperker van gelijkwaardig kruispunten: drie of vier bestuuders die elk aan iemand voorrang moeten verlenen en dus op elkaar staan te wachten. Natuurlijk is de markt voor een niet-voorrangspleintje beperkt. Maar op de drukkere erftoegangswegen kan het best een oplossing zijn.  Zo kan het dus toch wel anders. Doe er uw voordeel mee!

Mijn ideeën zijn vast wel eens eerder bedacht. Toch zijn ze nog zeker geen gemeengoed. Is het mijn verkeerskundige naïviteit of vragen we ons gewoon te weinig af:  zou dat nu niet anders kunnen?

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 223

1 2 3 4 5 6

  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans

Artikelen 1 tot 25 van 223

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.