Zou dat nu niet anders kunnen?

zondag 17 maart 2013 Verkeerskunde 2/2013 0 reacties 521x gelezen

Rico Andriesse, Adviseur verkeer en ruimte, Goudappel Coffeng
Rico Andriesse, Goudappel Coffeng

Rico Andriesse, Goudappel Coffeng

Een mens vraagt zich wel eens af: zou dat nu niet anders kunnen? Vaak komt zo'n idee voort uit naïviteit. Dan weet ik  niet precies hoe het zit, en dus verbaas  ik me over de omslachtigheid of ogenschijnlijke onlogica van, noem eens wat, het terugbellen van een gemiste oproep op mijn telefoon. Op verkeersgebied zou deze naïviteit me minder parten mogen spelen, maar toch vraag ik me ook daar vaak af: zou het nu niet anders kunnen. Een greep uit dingen die me oprecht verbazen.

Inparkeren bij een evenement
Bij een evenement zijn in het weiland parkeerplaatsen aangelegd. Verkeersregelaars geleiden iedereen keurig naar de volgende rij met een vrije plek en vullen zo het hele terrein. Zo wordt het parkeerterrein in no time gevuld. Maar gaat dat nu handig en efficiënt? Nee. Doordat telkens één rij wordt gevuld, kom je altijd te staan naast een bestuurder die net aan het inparkeren is of naast een gezelschap dat net uitstapt. Gevolg: een enorme afstand tussen de geparkeerde auto’s en alsnog op elkaar wachten. Als de regelaars bestuurders nu zouden spreiden over de beschikbare rijen, dan kan het vullen veel sneller en compacter gebeuren.  Toch?

De tram vertrekt
Utrecht Centraal. De sneltram naar Nieuwegein vertrekt. Tenminste, de tram rijdt tien meter en stopt dan weer voor het verkeerslicht. Laatkomers proberen alsnog in te stappen, maar tevergeefs: de deuren zijn en blijven gesloten. Je zou denken: zolang de tram nog even blijft stilstaan, kunnen de passagiers best instappen. Maar de bestuurder van de tram kan of wil of mag de deuren niet openen. Met een extra lichtje bij de verkeersregeling, u kunt over tien seconden wegrijden, zou dit mijns inziens worden opgelost. In Rotterdam bestaat dit al bij het Hofplein. Het kan dus inderdaad anders, nu nog even doen.

Afstrepen van de rechterrijstrook
Op het autosnelwegnet wordt soms de rechterrijstrook ter hoogte van een toerit afgekruist. Daarmee krijgt het invoegend verkeer de ruimte om soepel in te voegen. Dit afkruisen geldt voor iedereen: dus ook voor vrachtverkeer dat dan eerst naar links moet en na de invoeging weer naar rechts. Dat moet toch handiger kunnen. Bijvoorbeeld door de rechtstrook ter hoogte van de toerit uitsluitend open te stellen voor vrachtverkeer. Wel voldoende hiaten om in te voegen, geen ongewenste rijstrookwisselingen.  Simpel en maar een beetje anders, goed idee?

Niet-voorrangspleintjes
U kent ze inmiddels vast. De voorrangspleintjes op kruispunten. Voortgekomen uit langzaam rijden gaat sneller, veroveren voorrangspleintjes langzaam Nederland. Met een combinatie van een matige snelheid en een vlotte doorstroom, zijn ze een mooie tussenweg tussen een voorrangskruispunt en een rotonde. De naam voorrangspleintje zegt het al: op een voorrangspleintje is de voorrang geregeld. Maar is dat een harde voorwaarde? Ik denk dat de kenmerken van een voorrangspleintje ook nuttig zouden kunnen zijn op een gelijkwaardig kruispunt. Ga maar na. Een uitbuiging voor het kruispunt tempert de snelheid en verhoogt het attentieniveau. Een opstelmogelijkheid in de middenberm zorgt ervoor dat de oversteek in twee keer kan. Daarmee voorkom je de grote capaciteitsbeperker van gelijkwaardig kruispunten: drie of vier bestuuders die elk aan iemand voorrang moeten verlenen en dus op elkaar staan te wachten. Natuurlijk is de markt voor een niet-voorrangspleintje beperkt. Maar op de drukkere erftoegangswegen kan het best een oplossing zijn.  Zo kan het dus toch wel anders. Doe er uw voordeel mee!

Mijn ideeën zijn vast wel eens eerder bedacht. Toch zijn ze nog zeker geen gemeengoed. Is het mijn verkeerskundige naïviteit of vragen we ons gewoon te weinig af:  zou dat nu niet anders kunnen?

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 236

1 2 3 4 5 6

  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 1 tot 25 van 236

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.