We zouden data leveren voor het 'bonnenkanon' (VK 2/2012)

maandag 19 maart 2012 0 reacties 648x gelezen

Erik Donkers, VIA.nl

Verkeer in zijn huidige vorm is in onze samenleving niet meer weg te denken. Als een verkeersongeval of een sneeuwbui het wegennet vastzet, lijkt het wel of heel Nederland stilstaat.

 

Aan de ene kant geeft verkeer ons vrijheid, bijvoorbeeld in de keuze waar we willen wonen en werken, en biedt het ons welvaart: de wereld lijkt kleiner te worden wat weer goed is voor de economie. Aan de andere kant bedreigt het ook ons welzijn door de geluidoverlast, luchtvervuiling, verkeersonveiligheid en (sociale) barrières. In mijn ogen betekent verkeersmanagement dan ook het zorgen voor een duurzame en gezonde leefomgeving met een goede bereikbaarheid én optimale verkeersveiligheid. En aangezien ‘meten = weten’ zijn we voortdurend op zoek naar de juiste verkeersstatistiek om het verkeer te managen. Maar tegen welke prijs willen we dat?

 

In dit geval bedoel ik niet de financiële prijs die we betalen voor het verkrijgen van verkeersstatistiek, maar de prijs die we betalen als gaat om onze vrijheid. Als producent van ViaStat én distributeur van TomTom verkeersstatistieken bewaken we dit onderwerp voortdurend. Het blijkt ook telkens een gevoelig onderwerp. Een jaar geleden kwamen we plots in het nieuws omdat we data aan de politie zouden leveren om ‘makkelijk’ snelheidslocaties op te sporen voor het ‘bonnenkanon’. De pers in Nederland en internationaal sprong er bovenop. Hoe was het mogelijk dat dergelijke privégegevens zomaar ‘op straat kwamen te liggen’. Deze ervaring geeft goed het spanningsveld weer tussen onze privacy en de noodzaak van goede verkeersstatistiek.

 

In het algemeen vinden we het niet erg dat onze gegevens worden opgeslagen, maar het stuit ons tegen de borst dat het niet transparant is en we willwn dat er geen misbruik van gemaakt wordt door derden. Uiteraard dient het veilig te zijn, zodat mijn data - en inlogcode - niet op straat komt te liggen. We willen heel duidelijk en direct overzichtelijk vooraf weten wat er met onze gegevens gebeurt. We willen zelf beslissen of we daar aan meedoen (dat heet een ‘opt-in’ in ICT-land) én op elk moment kunnen besluiten eruit te stappen, een ‘opt-out’.

 

Hoe garanderen we de privacy in verkeersonderzoek?

Bij de ontwikkeling van het Meldpunt Veilig Verkeer, in samenwerking met VVN, zijn we goed in dit onderwerp gedoken. Ook hier lag het accent op transparantie; duidelijk melden wat er met de gegevens gebeurt en per melding apart toestemming vragen om de data op te slaan voor statistische doeleinden binnen ViaStat.

 

Ook TomTom heeft haar werkwijze aangepast. De privacy is nooit in het geding geweest aangezien de data direct anoniem werden opgeslagen, maar de klant vraagt om transparantie. Op basis van het onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft TomTom besloten richting de gebruiker de toestemmingsvraag en bijbehorende informatie uit te breiden en te preciseren. Er is nu sprake van een duidelijk opt-in en opt-out mogelijkheid.

 

Dataverzameling op straat

Nu rijst bij mij de vraag in hoeverre de vele camera’s voor kentekenherkenning en

–registratie én de registratie van Bluetoothkastjes van reizigers/auto’s zich met dit onderwerp verhoudt. Zonder de goede bedoelingen van deze particuliere bedrijven in twijfel te trekken, is het wel zo dat privacygevoelige gegevens in databases worden opgeslagen zonder dat daarvoor toestemming wordt gevraagd (een opt-in). Ook ontbreekt de mogelijkheid aan te geven dat je daar niet (meer) aan mee wilt doen (een opt-out). Een database, die door de overheid (onder andere de politie) opgevraagd kan worden of door hackers openbaar gemaakt, is in mijn ogen een bedreiging van onze privacy. En daarmee is het een bedreiging voor het verkeersonderzoek in het algemeen.

 

Dan kies is ik toch voor duidelijke opt-in als ik mee wil werken aan het verbeteren van het verkeer door mijn gegevens gegarandeerd anoniem in de verkeersstatistiek te laten opnemen. En natuurlijk een opt-out, als ik ... tja, waarom eigenlijk? Als het maar transparant en gegarandeerd anoniem is!

 

Oplossing

Een mogelijke oplossing is om verkeersonderzoeken vooraf aan te melden via een publieke website en te voorzien van een functie die er voor zorgt dat jouw persoonsgebonden data, bijvoorbeeld het kenteken of bluetooth-id, niet in de database worden opgenomen.

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.