We gaan volledig voorbij aan de geschiedenis van de snorfiets

maandag 23 juni 2014 2 reacties 678x gelezen

Frans Westhoff, Verkeerstechnisch adviseur Politie Rotterdam

Marjan Hagenzieker stelt in de rubriek Achteruitkijkspiegel van Verkeerskunde 3 (april 2014) dat de proef BOR van 1994 weer actueel is geworden. Zij meent dit omdat er geluiden opgaan om ook snorfietsen van het fietspad te weren. Amsterdam overweegt bijvoorbeeld om  snorfietsen binnen de bebouwde kom in 50 km/uur zones naar de rijbaan te verplaatsen. De snorfiets zou gevaarlijk zijn voor de fietser. Er wordt gesteld dat de problematiek vergelijkbaar is, maar ook op een aantal belangrijke punten verschilt, onder meer wat betreft de helmplicht en het te grote snelheidsverschil. Mijns inziens wordt een aantal elementaire onderwerpen over het hoofd gezien.

 

Ik reageer hierbij overigens op persoonlijke titel en vertegenwoordig hiermee dus geen algemeen standpunt van de politie.  In deze hele terug kerende exercitie van de gillende Amsterdamse politiek wordt voorbij gegaan aan de geschiedenis van de snorfiets. In het leven geroepen omdat er vraag naar was.

 

In de loop der jaren zijn de snorfietsen meer en meer richting de normale brommer/scooter gegroeid. De techniek schrijdt voort. Dat de constructiesnelheid van door de jeugd gebruikte snorfietsen (snorscooters) de 25 km/uur ruim overschrijdt is niets nieuws. Sinds het fenomeen bromfiets zijn intrede deed, is de jongere berijder bezig met het opvoeren van zijn vervoermiddel.

 

De fiets met trapondersteuning en de elektrische fiets zijn nog gevaarlijker voor die fietser op het fietspad. Een fiets met trapondersteuning heeft de reminrichting van een gewone fiets, is geruisloos en ook daarmee zijn snelheden te bereiken tot ongeveer 60 km/uur. De grote groepen wielrenners die gebruik maken van de fietspaden, snelheid. Niet gevaarlijk voor de normale fietser? En voor de bestuurder van die elektrische fiets? De elektrische snorfiets mag wel op het onverplichte fietspad (toeristisch fietspad), omdat deze geen verbrandingsmotor heeft. Wat gaat hiermee gebeuren, ook weren van dat fietspad?

 

De SWOV stelt voor om een gelijke proef als in 1994 uit te voeren, nu met de snorfiets op de rijbaan. Het theoretische verschil tussen de toegestane maximum snelheid van de bromfiets en overig gemotoriseerd verkeer is 5 km/uur, die van snorfiets 25 km/uur. Voor wie is dit veilig? Moeten we een helmplicht voor de snorfiets invoeren? Nagenoeg alle bezitters van een snorfiets hebben dit vervoermiddel juist gekocht omdat er geen helmplicht voor geldt. Als de snelheid omhoog gaat, (wettelijk) gelijk wordt getrokken met de bromfiets, dan wordt het opvoeren een nationale bezigheid. Is deze dan nog wel veilig en wat gaat er gebeuren met de al bestaande snorfiets?

 

De snorfiets op de 50 km/uur zone is onzin. Deze zones bestaan niet eens, het zijn over het algemeen wegen met een verkeersfunctie. De snorfiets zou hier als een buffer werken op het overige verkeer en ongewenste en gevaarlijke inhaalmanoeuvres opleveren. De doorstroming komt in gevaar, of men moet de bestaande wegen gaan aanpassen, wat de doorstroming ook belemmert. 

Misschien moet het, ook ten burelen van de Amsterdamse politiek, doordringen dat we in een drukke maatschappij met dito verkeer leven en dat daarbij gevaren horen. We vinden het prachtig als we op vakantie naar een exotisch oord gaan, waar al het verkeer kris kras door elkaar rijdt, maar weer thuis moet alles geregeld en gescheiden zijn.


Reacties

Reacties

Niels van Leeuwen 12/09/2014 13:32

Ik pleit voor een helmplicht voor fietsers. Mijns inziens wordt hiermee de verkeersveiligheid voor fietsers vergroot en neemt de behoefte aan snorfietsen af, zeker onder opkomst van de elektrische fiets. Uiteindelijk ontstaat er dan een situatie met veiliger fietsen op het fietspad en bromfietsen op de rijbaan. Alleen maar win - win!

Gerard van Heusden 03/07/2014 17:55

De geschiedenis begrijpen is altijd goed. Leestip: http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/De_snorfiets_in_de_grootstedelijke_omgeving.pdf
We haalden er zelfs DWDD mee ;-) http://www.goudappel.nl/actueel/2013/12/11/de-snorfiets-grootstedelijke-omgeving/

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 76 tot 100 van 265

1 2 3 4 5 6

  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM

Artikelen 76 tot 100 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.