We gaan volledig voorbij aan de geschiedenis van de snorfiets

maandag 23 juni 2014 2 reacties 688x gelezen

Frans Westhoff, Verkeerstechnisch adviseur Politie Rotterdam

Marjan Hagenzieker stelt in de rubriek Achteruitkijkspiegel van Verkeerskunde 3 (april 2014) dat de proef BOR van 1994 weer actueel is geworden. Zij meent dit omdat er geluiden opgaan om ook snorfietsen van het fietspad te weren. Amsterdam overweegt bijvoorbeeld om  snorfietsen binnen de bebouwde kom in 50 km/uur zones naar de rijbaan te verplaatsen. De snorfiets zou gevaarlijk zijn voor de fietser. Er wordt gesteld dat de problematiek vergelijkbaar is, maar ook op een aantal belangrijke punten verschilt, onder meer wat betreft de helmplicht en het te grote snelheidsverschil. Mijns inziens wordt een aantal elementaire onderwerpen over het hoofd gezien.

 

Ik reageer hierbij overigens op persoonlijke titel en vertegenwoordig hiermee dus geen algemeen standpunt van de politie.  In deze hele terug kerende exercitie van de gillende Amsterdamse politiek wordt voorbij gegaan aan de geschiedenis van de snorfiets. In het leven geroepen omdat er vraag naar was.

 

In de loop der jaren zijn de snorfietsen meer en meer richting de normale brommer/scooter gegroeid. De techniek schrijdt voort. Dat de constructiesnelheid van door de jeugd gebruikte snorfietsen (snorscooters) de 25 km/uur ruim overschrijdt is niets nieuws. Sinds het fenomeen bromfiets zijn intrede deed, is de jongere berijder bezig met het opvoeren van zijn vervoermiddel.

 

De fiets met trapondersteuning en de elektrische fiets zijn nog gevaarlijker voor die fietser op het fietspad. Een fiets met trapondersteuning heeft de reminrichting van een gewone fiets, is geruisloos en ook daarmee zijn snelheden te bereiken tot ongeveer 60 km/uur. De grote groepen wielrenners die gebruik maken van de fietspaden, snelheid. Niet gevaarlijk voor de normale fietser? En voor de bestuurder van die elektrische fiets? De elektrische snorfiets mag wel op het onverplichte fietspad (toeristisch fietspad), omdat deze geen verbrandingsmotor heeft. Wat gaat hiermee gebeuren, ook weren van dat fietspad?

 

De SWOV stelt voor om een gelijke proef als in 1994 uit te voeren, nu met de snorfiets op de rijbaan. Het theoretische verschil tussen de toegestane maximum snelheid van de bromfiets en overig gemotoriseerd verkeer is 5 km/uur, die van snorfiets 25 km/uur. Voor wie is dit veilig? Moeten we een helmplicht voor de snorfiets invoeren? Nagenoeg alle bezitters van een snorfiets hebben dit vervoermiddel juist gekocht omdat er geen helmplicht voor geldt. Als de snelheid omhoog gaat, (wettelijk) gelijk wordt getrokken met de bromfiets, dan wordt het opvoeren een nationale bezigheid. Is deze dan nog wel veilig en wat gaat er gebeuren met de al bestaande snorfiets?

 

De snorfiets op de 50 km/uur zone is onzin. Deze zones bestaan niet eens, het zijn over het algemeen wegen met een verkeersfunctie. De snorfiets zou hier als een buffer werken op het overige verkeer en ongewenste en gevaarlijke inhaalmanoeuvres opleveren. De doorstroming komt in gevaar, of men moet de bestaande wegen gaan aanpassen, wat de doorstroming ook belemmert. 

Misschien moet het, ook ten burelen van de Amsterdamse politiek, doordringen dat we in een drukke maatschappij met dito verkeer leven en dat daarbij gevaren horen. We vinden het prachtig als we op vakantie naar een exotisch oord gaan, waar al het verkeer kris kras door elkaar rijdt, maar weer thuis moet alles geregeld en gescheiden zijn.


Reacties

Reacties

Niels van Leeuwen 12/09/2014 13:32

Ik pleit voor een helmplicht voor fietsers. Mijns inziens wordt hiermee de verkeersveiligheid voor fietsers vergroot en neemt de behoefte aan snorfietsen af, zeker onder opkomst van de elektrische fiets. Uiteindelijk ontstaat er dan een situatie met veiliger fietsen op het fietspad en bromfietsen op de rijbaan. Alleen maar win - win!

Gerard van Heusden 03/07/2014 17:55

De geschiedenis begrijpen is altijd goed. Leestip: http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/De_snorfiets_in_de_grootstedelijke_omgeving.pdf
We haalden er zelfs DWDD mee ;-) http://www.goudappel.nl/actueel/2013/12/11/de-snorfiets-grootstedelijke-omgeving/

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 51 tot 75 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 51 tot 75 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.