We gaan volledig voorbij aan de geschiedenis van de snorfiets

maandag 23 juni 2014 2 reacties 678x gelezen

Frans Westhoff, Verkeerstechnisch adviseur Politie Rotterdam

Marjan Hagenzieker stelt in de rubriek Achteruitkijkspiegel van Verkeerskunde 3 (april 2014) dat de proef BOR van 1994 weer actueel is geworden. Zij meent dit omdat er geluiden opgaan om ook snorfietsen van het fietspad te weren. Amsterdam overweegt bijvoorbeeld om  snorfietsen binnen de bebouwde kom in 50 km/uur zones naar de rijbaan te verplaatsen. De snorfiets zou gevaarlijk zijn voor de fietser. Er wordt gesteld dat de problematiek vergelijkbaar is, maar ook op een aantal belangrijke punten verschilt, onder meer wat betreft de helmplicht en het te grote snelheidsverschil. Mijns inziens wordt een aantal elementaire onderwerpen over het hoofd gezien.

 

Ik reageer hierbij overigens op persoonlijke titel en vertegenwoordig hiermee dus geen algemeen standpunt van de politie.  In deze hele terug kerende exercitie van de gillende Amsterdamse politiek wordt voorbij gegaan aan de geschiedenis van de snorfiets. In het leven geroepen omdat er vraag naar was.

 

In de loop der jaren zijn de snorfietsen meer en meer richting de normale brommer/scooter gegroeid. De techniek schrijdt voort. Dat de constructiesnelheid van door de jeugd gebruikte snorfietsen (snorscooters) de 25 km/uur ruim overschrijdt is niets nieuws. Sinds het fenomeen bromfiets zijn intrede deed, is de jongere berijder bezig met het opvoeren van zijn vervoermiddel.

 

De fiets met trapondersteuning en de elektrische fiets zijn nog gevaarlijker voor die fietser op het fietspad. Een fiets met trapondersteuning heeft de reminrichting van een gewone fiets, is geruisloos en ook daarmee zijn snelheden te bereiken tot ongeveer 60 km/uur. De grote groepen wielrenners die gebruik maken van de fietspaden, snelheid. Niet gevaarlijk voor de normale fietser? En voor de bestuurder van die elektrische fiets? De elektrische snorfiets mag wel op het onverplichte fietspad (toeristisch fietspad), omdat deze geen verbrandingsmotor heeft. Wat gaat hiermee gebeuren, ook weren van dat fietspad?

 

De SWOV stelt voor om een gelijke proef als in 1994 uit te voeren, nu met de snorfiets op de rijbaan. Het theoretische verschil tussen de toegestane maximum snelheid van de bromfiets en overig gemotoriseerd verkeer is 5 km/uur, die van snorfiets 25 km/uur. Voor wie is dit veilig? Moeten we een helmplicht voor de snorfiets invoeren? Nagenoeg alle bezitters van een snorfiets hebben dit vervoermiddel juist gekocht omdat er geen helmplicht voor geldt. Als de snelheid omhoog gaat, (wettelijk) gelijk wordt getrokken met de bromfiets, dan wordt het opvoeren een nationale bezigheid. Is deze dan nog wel veilig en wat gaat er gebeuren met de al bestaande snorfiets?

 

De snorfiets op de 50 km/uur zone is onzin. Deze zones bestaan niet eens, het zijn over het algemeen wegen met een verkeersfunctie. De snorfiets zou hier als een buffer werken op het overige verkeer en ongewenste en gevaarlijke inhaalmanoeuvres opleveren. De doorstroming komt in gevaar, of men moet de bestaande wegen gaan aanpassen, wat de doorstroming ook belemmert. 

Misschien moet het, ook ten burelen van de Amsterdamse politiek, doordringen dat we in een drukke maatschappij met dito verkeer leven en dat daarbij gevaren horen. We vinden het prachtig als we op vakantie naar een exotisch oord gaan, waar al het verkeer kris kras door elkaar rijdt, maar weer thuis moet alles geregeld en gescheiden zijn.


Reacties

Reacties

Niels van Leeuwen 12/09/2014 13:32

Ik pleit voor een helmplicht voor fietsers. Mijns inziens wordt hiermee de verkeersveiligheid voor fietsers vergroot en neemt de behoefte aan snorfietsen af, zeker onder opkomst van de elektrische fiets. Uiteindelijk ontstaat er dan een situatie met veiliger fietsen op het fietspad en bromfietsen op de rijbaan. Alleen maar win - win!

Gerard van Heusden 03/07/2014 17:55

De geschiedenis begrijpen is altijd goed. Leestip: http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/De_snorfiets_in_de_grootstedelijke_omgeving.pdf
We haalden er zelfs DWDD mee ;-) http://www.goudappel.nl/actueel/2013/12/11/de-snorfiets-grootstedelijke-omgeving/

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 265

2 3 4 5 6 7

  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink

Artikelen 101 tot 125 van 265

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.