Waarom fiets een vak apart moet worden

maandag 4 februari 2013 0 reacties 593x gelezen

Richard ter Avest werkt bij Goudappel Coffeng aan leefbare, bereikbare en (dus) fietsende steden

‘NHTV-studenten bezoeken Kopenhagen’, ‘Nederlandse planologen op studiereis naar fietsend Berlijn’. Nu duiden deze berichten nog op verrijkende ervaringen binnen een gedegen Nederlands studiecurriculum, maar ik vrees dat dit soort buitenlandse studiereizen straks bittere noodzaak zullen zijn.

Nederland dreigt zijn leidende kennispositie op het gebied van fiets te verliezen aan opkomende fietseconomieën: Denemarken en vooral Duitsland. Ons fietsonderwijs schiet namelijk tekort.

Ik pleit ervoor om de komende jaren flink te investeren in fietsonderwijs. Sterker nog, het wordt misschien wel tijd om de fiets de status te geven die past bij zijn belang: fietskunde! Een groeiend aantal afstudeeronderzoeken kent weliswaar een fietsgerelateerd onderwerp, maar dat wil niet zeggen dat onze opleidingen nu ‘fietsprofessionals’ afleveren.

Ik weet dat er weerstand is binnen het onderwijsveld om fietskunde als apart vak te gaan zien: ‘Er is immers ook geen apart vak ‘autokunde’, wordt gezegd. Maar dat bestrijd ik. Verkeerskunde was jarenlang synoniem voor ‘autokunde’. Het niet-gemotoriseerde verkeer kwam er maar bekaaid vanaf. We leren studenten exact hoe ze een afrit van een snelweg moeten ontwerpen. En we weten precies hoe een trambaan moet lopen. Maar de actuele vraagstukken op het gebied van fiets blijven onbeantwoord.

3 uur fiets in het eerste studiejaar
Wat beweegt de fietser? Hoe zit het met de veiligheid van de e-bike? Wat betekent de bakfiets voor structurering, dimensionering en regulering van (fiets)paden en parkeervoorzieningen? Wat gebeurt er met de economie als je ergens een fietssnelweg aanlegt? Dit soort vraagstukken wordt steeds belangrijker. De fiets is immers de drager van de moderne stad. Dan kom je er niet met 3 uur ‘fiets en fietsparkeren’ in het eerste studiejaar en de constatering dat fiets, net als zovele andere onderwerpen, voor de rest door het hele curriculum verweven is.

Fietsbril
Studenten moeten alle basisprincipes kennen en in hun haarvaten krijgen. Opleiders, wetenschappers en ontwerpers moeten helpen deze te expliciteren. Ook daar staan we nog aan de vooravond van een echt vakgebied. Tijdens je opleiding wordt een cruciaal fundament gelegd voor ‘professioneel kijken en denken’ in je hele carrière. Daar hoort een ‘fietsbril’ bij, waarbij fiets staat voor alle voertuigen die individueel, wendbaar, schoon en goedkoop zijn.

Op dit moment stromen maatschappelijk georiënteerde en integrale denkers de hogescholen en universiteiten uit: verkeerskundigen, planologen, stedenbouwers. Dat is goed. De markt vraagt erom. Maar hoe zit het met hun fietskennis? Ze hebben fiets meegekregen in de vakken duurzame mobiliteit, parkeren, verkeersveiligheid en leefbare woonwijken, dan wel zouden het meegekregen moeten hebben.

Vanzelfsprekende bagage
In de huidige opzet is gedegen fietskennis namelijk geen vanzelfsprekende bagage van de afstudeerder. Zelfs al zou 30 procent van het ‘verweven’ curriculum bestaan uit fietskennis, dan nog kun je in die huidige opzet prima afstuderen (met een mooie 7) zonder ook maar iets van ‘de fiets’ te snappen.

Een examenvak fietskunde dwingt in ieder geval af dat onze toekomstige generatie over de noodzakelijke basiskennis ‘fiets’ beschikt om later ‘de fiets’ en daarmee ‘de stad’ verder te helpen. Het moet dus een kernvak worden: een voldoende is vereist om te mogen afstuderen. Fietskunde is te belangrijk om met een 5 genoegen te nemen.

Maak er een aparte afstudeerrichting van en er ontstaat een stroom frisse ideeën en gedegen wetenschappelijke kennis die de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische vitaliteit van Nederland structureel verder helpen. Daar ben ik van overtuigd.

Op het moment dat deze blog gedrukt wordt ben ik in China. Ik praat er over ‘mensvriendelijke, compacte steden’. Vorig jaar sprak ik – op hun verzoek – met bestuurders van 12 buitenlandse steden op 4 continenten. Het ontzag voor Nederland Kennisland Fietsland is nog steeds enorm. Ik vind het daarom ongelooflijk dat wij Nederlanders, de fiets als iets vanzelfsprekends zien. Als iets ‘erbij’. In het buitenland is ‘fiets’ een speerpunt. Daar werken bij grote gemeenten tientallen medewerkers bij de afdeling fiets/voetgangers. 

Die kennisontwikkeling wil ik terugzien in Nederland. Want ik blijf graag in de kopgroep fietsen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 263

1 2 3 4 5 6

  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai

Artikelen 1 tot 25 van 263

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.