Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit

donderdag 10 oktober 2019 Wim Bot 0 reacties 245x gelezen

Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit Nederland, luisterden naar keynotes en namen deel aan sessies en excursies. Walk21-voorman Jim Walker zei bij de opening dat Nederland in de afgelopen decennia heel veel aandacht heeft gehad voor het fietsen, maar minder voor de voetganger. Een waarheid als een koe, die gedurende de bijeenkomst vele malen te horen was.
Wim Bot, medewerker Fietsersbond

Wim Bot, medewerker Fietsersbond

De laatste jaren is dat beeld echter aan het veranderen. Steeds meer beleidsmakers realiseren zich dat ze een blinde vlek hebben ontwikkeld voor een belangrijke verplaatsingswijze (18 procent van alle verplaatsingen en de belangrijkste op afstanden tot een kilometer).

 

Dat juist Rotterdam de gastheer was van het congres is geen toeval. Rotterdam probeert de binnenstad als een city lounge te ontwikkelen en ziet lopen als een cruciaal onderdeel daarvan. In die benadering, sterk geïnspireerd op het werk van de architect Jan Gehl, draait het om interessante verblijfsgebieden. Gebieden waar de auto is teruggedrongen en  ruimte is voor fietsers, voetgangers, groen en ontmoeting. Om zo’n ontwikkeling mogelijk te maken moet je volgens placemaker Hans Karssenberg van STIPO niet naar de stad kijken vanuit een vogelperspectief, maar met de ogen van een kikvors: laag bij de grond, gericht op beweging.

 

Kantelpunt: platform Ruimte voor Lopen

Dat we in Nederland op een kantelpunt staan werd op Walk21 bevestigd door de oprichting van het platform Ruimte voor Lopen. Een samenwerkingsverband van dertig organisaties, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, drie provincies, gemeenten, CROW en Wandelnet. Drie uitgangspunten staan centraal in de loopagenda:

  • Lopen heeft een positief imago dat wordt geassocieerd met gezondheid en plezier.
  • Lopen is een vanzelfsprekend en integraal onderdeel van het overheidsbeleid.
  • De omgeving biedt ruimte om veilig te lopen en nodigt uit om te lopen.

 

Ook ANWB en VVN zijn onderdeel van het platform Ruimte voor Lopen. Logisch, want zij zijn er voor alle ‘mobilisten’. De Fietsersbond is – als belangenbehartiger voor een specifieke modaliteit – (nog) geen lid van het platform. Dat betekent echter geenszins dat wij de agenda van het platform niet kunnen ondersteunen.

 

Natuurlijke bondgenoten

Integendeel: de bovengenoemde punten sluiten helemaal aan bij de Fietsvisie 2040 die wij dit jaar vaststelden na een intensief proces. Daarin benadrukken we de positieve kanten van lopen en fietsen als vormen van actieve mobiliteit, stellen we dat bij ruimtelijke ontwikkeling voetganger en fietser (in die volgorde) voorop moeten staan en zoeken we samenwerking in de strijd om de ruimte: “In onze visie zijn wandelen en fietsen de enige vormen van actieve mobiliteit en hierdoor natuurlijke bondgenoten. In situaties waarbij zich conflicten voordoen tussen fietsers en voetgangers zoeken we samen naar oplossingen. Fietsers passen als gast hun snelheid aan op plaatsen die vooral bedoeld zijn om te wandelen.”

 

Daarmee sluiten we aan bij de conclusies uit het Amsterdamse onderzoek van Julia Ubeda Briones in een van de sessies op Walk 21: fietsers en voetgangers moeten samen het gevecht om de ruimte aan gaan, ten koste van de auto. Ze hebben wel allebei eigen voldoende ruimte nodig en dat kan in de praktijk soms botsen.

 

In de nadruk op leefbare steden en de rol van actieve mobiliteit daarin leek Walk21 qua programmering eigenlijk veel op de invalshoek van het jaarlijkse internationale fietscongres Velo-city. En onderwerpen als zelfsturende auto’s, nieuwe mobiliteitsdiensten, micromobiliteit,  gebruik van big data, inclusiviteit en participatie komen op beide conferenties prominent aan bod.

 

Vuist voor actieve mobiliteit

Samen een vuist maken voor actieve mobiliteit, vanuit het besef dat lopen en fietsen specifieke vormen van verplaatsen zijn, met eigen kenmerken, reikwijdte en snelheid. In discussies met ambtenaren hoor ik regelmatig: “Lopen is het nieuwe fietsen” en “De fiets is de nieuwe auto”. Dat klinkt op het eerste gezicht logisch, maar miskent juist die specifieke kracht van beide vormen van actieve mobiliteit en kan leiden tot onwenselijke doelstellingen. Zo suggereert Johan Diepens van Mobycon in Verkeer in Beeld van september dat we afstanden tot twee kilometer lopend zouden moeten overbruggen. Daarmee zou je eigenlijk een heel groot deel van het fietsaandeel weggooien, zeker in de middelgrote steden. Lopen is niet het nieuwe fietsen, de fiets is geen nieuwe auto. Lopen is lopen en fietsen is fietsen en samen kunnen ze onze wereld gelukkiger en gezonder maken.

 

 

 

 

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 51 tot 75 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 51 tot 75 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.