Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit

donderdag 10 oktober 2019 Wim Bot 0 reacties 245x gelezen

Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit Nederland, luisterden naar keynotes en namen deel aan sessies en excursies. Walk21-voorman Jim Walker zei bij de opening dat Nederland in de afgelopen decennia heel veel aandacht heeft gehad voor het fietsen, maar minder voor de voetganger. Een waarheid als een koe, die gedurende de bijeenkomst vele malen te horen was.
Wim Bot, medewerker Fietsersbond

Wim Bot, medewerker Fietsersbond

De laatste jaren is dat beeld echter aan het veranderen. Steeds meer beleidsmakers realiseren zich dat ze een blinde vlek hebben ontwikkeld voor een belangrijke verplaatsingswijze (18 procent van alle verplaatsingen en de belangrijkste op afstanden tot een kilometer).

 

Dat juist Rotterdam de gastheer was van het congres is geen toeval. Rotterdam probeert de binnenstad als een city lounge te ontwikkelen en ziet lopen als een cruciaal onderdeel daarvan. In die benadering, sterk geïnspireerd op het werk van de architect Jan Gehl, draait het om interessante verblijfsgebieden. Gebieden waar de auto is teruggedrongen en  ruimte is voor fietsers, voetgangers, groen en ontmoeting. Om zo’n ontwikkeling mogelijk te maken moet je volgens placemaker Hans Karssenberg van STIPO niet naar de stad kijken vanuit een vogelperspectief, maar met de ogen van een kikvors: laag bij de grond, gericht op beweging.

 

Kantelpunt: platform Ruimte voor Lopen

Dat we in Nederland op een kantelpunt staan werd op Walk21 bevestigd door de oprichting van het platform Ruimte voor Lopen. Een samenwerkingsverband van dertig organisaties, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, drie provincies, gemeenten, CROW en Wandelnet. Drie uitgangspunten staan centraal in de loopagenda:

  • Lopen heeft een positief imago dat wordt geassocieerd met gezondheid en plezier.
  • Lopen is een vanzelfsprekend en integraal onderdeel van het overheidsbeleid.
  • De omgeving biedt ruimte om veilig te lopen en nodigt uit om te lopen.

 

Ook ANWB en VVN zijn onderdeel van het platform Ruimte voor Lopen. Logisch, want zij zijn er voor alle ‘mobilisten’. De Fietsersbond is – als belangenbehartiger voor een specifieke modaliteit – (nog) geen lid van het platform. Dat betekent echter geenszins dat wij de agenda van het platform niet kunnen ondersteunen.

 

Natuurlijke bondgenoten

Integendeel: de bovengenoemde punten sluiten helemaal aan bij de Fietsvisie 2040 die wij dit jaar vaststelden na een intensief proces. Daarin benadrukken we de positieve kanten van lopen en fietsen als vormen van actieve mobiliteit, stellen we dat bij ruimtelijke ontwikkeling voetganger en fietser (in die volgorde) voorop moeten staan en zoeken we samenwerking in de strijd om de ruimte: “In onze visie zijn wandelen en fietsen de enige vormen van actieve mobiliteit en hierdoor natuurlijke bondgenoten. In situaties waarbij zich conflicten voordoen tussen fietsers en voetgangers zoeken we samen naar oplossingen. Fietsers passen als gast hun snelheid aan op plaatsen die vooral bedoeld zijn om te wandelen.”

 

Daarmee sluiten we aan bij de conclusies uit het Amsterdamse onderzoek van Julia Ubeda Briones in een van de sessies op Walk 21: fietsers en voetgangers moeten samen het gevecht om de ruimte aan gaan, ten koste van de auto. Ze hebben wel allebei eigen voldoende ruimte nodig en dat kan in de praktijk soms botsen.

 

In de nadruk op leefbare steden en de rol van actieve mobiliteit daarin leek Walk21 qua programmering eigenlijk veel op de invalshoek van het jaarlijkse internationale fietscongres Velo-city. En onderwerpen als zelfsturende auto’s, nieuwe mobiliteitsdiensten, micromobiliteit,  gebruik van big data, inclusiviteit en participatie komen op beide conferenties prominent aan bod.

 

Vuist voor actieve mobiliteit

Samen een vuist maken voor actieve mobiliteit, vanuit het besef dat lopen en fietsen specifieke vormen van verplaatsen zijn, met eigen kenmerken, reikwijdte en snelheid. In discussies met ambtenaren hoor ik regelmatig: “Lopen is het nieuwe fietsen” en “De fiets is de nieuwe auto”. Dat klinkt op het eerste gezicht logisch, maar miskent juist die specifieke kracht van beide vormen van actieve mobiliteit en kan leiden tot onwenselijke doelstellingen. Zo suggereert Johan Diepens van Mobycon in Verkeer in Beeld van september dat we afstanden tot twee kilometer lopend zouden moeten overbruggen. Daarmee zou je eigenlijk een heel groot deel van het fietsaandeel weggooien, zeker in de middelgrote steden. Lopen is niet het nieuwe fietsen, de fiets is geen nieuwe auto. Lopen is lopen en fietsen is fietsen en samen kunnen ze onze wereld gelukkiger en gezonder maken.

 

 

 

 

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 26 tot 50 van 266

1 2 3 4 5 6

  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor

Artikelen 26 tot 50 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.