Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit

donderdag 10 oktober 2019 Wim Bot 0 reacties 250x gelezen

Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit Nederland, luisterden naar keynotes en namen deel aan sessies en excursies. Walk21-voorman Jim Walker zei bij de opening dat Nederland in de afgelopen decennia heel veel aandacht heeft gehad voor het fietsen, maar minder voor de voetganger. Een waarheid als een koe, die gedurende de bijeenkomst vele malen te horen was.
Wim Bot, medewerker Fietsersbond

Wim Bot, medewerker Fietsersbond

De laatste jaren is dat beeld echter aan het veranderen. Steeds meer beleidsmakers realiseren zich dat ze een blinde vlek hebben ontwikkeld voor een belangrijke verplaatsingswijze (18 procent van alle verplaatsingen en de belangrijkste op afstanden tot een kilometer).

 

Dat juist Rotterdam de gastheer was van het congres is geen toeval. Rotterdam probeert de binnenstad als een city lounge te ontwikkelen en ziet lopen als een cruciaal onderdeel daarvan. In die benadering, sterk geïnspireerd op het werk van de architect Jan Gehl, draait het om interessante verblijfsgebieden. Gebieden waar de auto is teruggedrongen en  ruimte is voor fietsers, voetgangers, groen en ontmoeting. Om zo’n ontwikkeling mogelijk te maken moet je volgens placemaker Hans Karssenberg van STIPO niet naar de stad kijken vanuit een vogelperspectief, maar met de ogen van een kikvors: laag bij de grond, gericht op beweging.

 

Kantelpunt: platform Ruimte voor Lopen

Dat we in Nederland op een kantelpunt staan werd op Walk21 bevestigd door de oprichting van het platform Ruimte voor Lopen. Een samenwerkingsverband van dertig organisaties, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, drie provincies, gemeenten, CROW en Wandelnet. Drie uitgangspunten staan centraal in de loopagenda:

  • Lopen heeft een positief imago dat wordt geassocieerd met gezondheid en plezier.
  • Lopen is een vanzelfsprekend en integraal onderdeel van het overheidsbeleid.
  • De omgeving biedt ruimte om veilig te lopen en nodigt uit om te lopen.

 

Ook ANWB en VVN zijn onderdeel van het platform Ruimte voor Lopen. Logisch, want zij zijn er voor alle ‘mobilisten’. De Fietsersbond is – als belangenbehartiger voor een specifieke modaliteit – (nog) geen lid van het platform. Dat betekent echter geenszins dat wij de agenda van het platform niet kunnen ondersteunen.

 

Natuurlijke bondgenoten

Integendeel: de bovengenoemde punten sluiten helemaal aan bij de Fietsvisie 2040 die wij dit jaar vaststelden na een intensief proces. Daarin benadrukken we de positieve kanten van lopen en fietsen als vormen van actieve mobiliteit, stellen we dat bij ruimtelijke ontwikkeling voetganger en fietser (in die volgorde) voorop moeten staan en zoeken we samenwerking in de strijd om de ruimte: “In onze visie zijn wandelen en fietsen de enige vormen van actieve mobiliteit en hierdoor natuurlijke bondgenoten. In situaties waarbij zich conflicten voordoen tussen fietsers en voetgangers zoeken we samen naar oplossingen. Fietsers passen als gast hun snelheid aan op plaatsen die vooral bedoeld zijn om te wandelen.”

 

Daarmee sluiten we aan bij de conclusies uit het Amsterdamse onderzoek van Julia Ubeda Briones in een van de sessies op Walk 21: fietsers en voetgangers moeten samen het gevecht om de ruimte aan gaan, ten koste van de auto. Ze hebben wel allebei eigen voldoende ruimte nodig en dat kan in de praktijk soms botsen.

 

In de nadruk op leefbare steden en de rol van actieve mobiliteit daarin leek Walk21 qua programmering eigenlijk veel op de invalshoek van het jaarlijkse internationale fietscongres Velo-city. En onderwerpen als zelfsturende auto’s, nieuwe mobiliteitsdiensten, micromobiliteit,  gebruik van big data, inclusiviteit en participatie komen op beide conferenties prominent aan bod.

 

Vuist voor actieve mobiliteit

Samen een vuist maken voor actieve mobiliteit, vanuit het besef dat lopen en fietsen specifieke vormen van verplaatsen zijn, met eigen kenmerken, reikwijdte en snelheid. In discussies met ambtenaren hoor ik regelmatig: “Lopen is het nieuwe fietsen” en “De fiets is de nieuwe auto”. Dat klinkt op het eerste gezicht logisch, maar miskent juist die specifieke kracht van beide vormen van actieve mobiliteit en kan leiden tot onwenselijke doelstellingen. Zo suggereert Johan Diepens van Mobycon in Verkeer in Beeld van september dat we afstanden tot twee kilometer lopend zouden moeten overbruggen. Daarmee zou je eigenlijk een heel groot deel van het fietsaandeel weggooien, zeker in de middelgrote steden. Lopen is niet het nieuwe fietsen, de fiets is geen nieuwe auto. Lopen is lopen en fietsen is fietsen en samen kunnen ze onze wereld gelukkiger en gezonder maken.

 

 

 

 

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 266

2 3 4 5 6 7

  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond

Artikelen 101 tot 125 van 266

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.