Treinreistijd: waardevolle tijd

vrijdag 23 december 2016 Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM 2 reacties 179x gelezen

‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak gezegd. Maar klopt dat eigenlijk nog wel voor de trein?

Dat is de centrale vraag in het gezamenlijke paper van NS en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat ik op 24-25 november 2016 presenteerde bij het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS) in Zwolle. 

Reistijd als belevenis

Oost west, thuis best: nergens voelen we ons zo op ons gemak als thuis. De tijd die we thuis doorbrengen ervaren we als zeer waardevol. Ook de tijd op het werk of op school is ons veel waard, en niet te vergeten onze vrije tijd, waarin we plezier beleven en ons ontspannen. Om van een plaats waar we graag zijn naar een andere plaats te gaan waar we graag zijn, zullen we tijd als reistijd moeten besteden. Deze tijd hoeft echter absoluut geen ‘verloren’ tijd te zijn, zo betogen Jain en Lyons, twee onderzoekers van de University of the West of England. Zij laten zien dat reistijd in de auto en het openbaar vervoer nuttig, aangenaam en een belevenis op zich kan zijn. Onderweg in de trein geniet je van het landschap of een goed gesprek, kijk je een film op de iPad, volg je een cursus, heb je contact met vrienden via facebook, lees je de krant, ontspan je je, handel je telefoontjes af of werk je via wifi. Natuurlijk verwacht elke reiziger daarnaast ook dat de basisvoorzieningen in orde zijn. Denk aan een schone en comfortabele zitplaats in een rustige coupé, de aanwezigheid van wifi en dat de trein op tijd rijdt.

 

Meer uit je dag halen

In Engeland is onderzoek gedaan naar de waarde van het nuttig kunnen besteden van treinreistijd. We pasten in onze paper de resultaten van dit onderzoek toe op de treinreistijd in Nederland. Onze som is gebaseerd op de best beschikbare aannames over het nuttig kunnen besteden van treinreistijd, maar moet nog verder worden ontwikkeld. 

Niet de hele reistijd kan nuttig worden besteed. Aan het begin van elke reis heeft de reiziger een paar minuten nodig om zich te installeren - een stoel vinden, jas uitdoen, spullen pakken om de tijd nuttig door te brengen – en aan het eind is tijd nodig om op te ruimen. Uit onderzoek van NS blijkt dat nu 40 procent van de reizigers zijn reistijd als werktijd, of op een andere gewenste manier, kan besteden. Verder schat NS in dat, in potentie, gemiddeld 80 procent van de reistijd als werktijd kan worden besteed. De situatie in Engeland is vergelijkbaar. Het verschil tussen de huidige situatie en het potentieel, betekent dat er winst te boeken valt. Investeren in reiscomfort kan meer reistijd tot waardevolle tijd maken. Treinreizigers kunnen meer uit hun dag halen. 

 

Investeren in kortere reistijd of in waardevollere reistijd?

De traditionele manier om het reizen per OV te verbeteren is via investeringen in infrastructuur en snelheid, waardoor reistijden korter worden. Maar, zoals uit het bovenstaande blijkt, is er dus ook een andere manier. Eén waardoor de reistijd waardevoller wordt. Door investeringen in reiscomfort, zowel in OV-voertuigen als op stations, kunnen reizigers hun reistijd naar eigen inzicht beter besteden. Deze laatste ontwikkeling speelt nu volop.  Ook bij de auto zien we een ontwikkeling naar een steeds waardevollere reistijd. De mobiele telefoon heeft hierin waarschijnlijk een belangrijke rol gespeeld. In de toekomst kan de zelfrijdende auto de reistijd in de auto nog meer verrijken. De auto is dan getransformeerd tot een aangename verblijfsruimte. Dit roept een interessante vraag op: stel dat we in de toekomst de tijd die we onderweg zijn net zo waardevol kunnen besteden als de tijd die we thuis of op het werk doorbrengen. Is het dan nog wel zinvol om te investeren in snelheidswinst? 


Reacties

Reacties

Herman Wilmer 02/02/2017 16:18

Merkwaardig dat in bespiegelingen over automatisch rijden nooit de verantwoordelijkheid voor het voertuiggedrag aan de orde wordt gesteld. Ik ben benieuwd naar gedingen waarin de rechter een uitspraak moet doen.

AJ Braam 02/02/2017 11:53

Leuk artikel. Zou elke verstokte automobilist moeten lezen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 182

1 2 3 4 5 6

  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren

Artikelen 1 tot 10 van 182

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.