Toetert u mee?

maandag 25 juni 2012 3 reacties 678x gelezen

Jeroen Roelands, adviseur Parkeren, Goudappel Coffeng

 

‘Park & Walk’ en ‘Park & Ride’ veroveren Nederland: niet meer onder de toonbank parkeren, maar aan de rand van de binnenstad. Maar een klagende samenleving en geldzorgen liggen op de loer.

 

De auto het centrum uit, iedereen gelukkig. U kent de voordelen: minder doorgaand autoverkeer, meer ruimte voor fiets en voetganger, een meer aantrekkelijke verblijfsruimte. Kortom: een visitekaartje voor de stad waar je graag komt. Kijk naar recente stappen in Rotterdam, Utrecht, Nijverdal of Deventer. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Schilgebieden kunnen de geweerde auto’s meestal niet aan. Zonder alternatief ontstaat een hoofdpijndossier: onbereikbare middenstanders en bewoners die per auto hun eigen buurt moeten verkennen, op zoek naar een vrije parkeerplaats.

 

Investeren is noodzakelijk en ook dat is een ruimtelijke kans. Laat die nieuwe parkeergarages ook een deel van de parkeervraag uit het schilgebied opvangen. Dan verdwijnt ook daar blik uit zicht en versterkt het parkeerbeleid de aantrekkelijkheid van de stad. Bewoners, mits goed aangesproken, zijn best bereid een stukje te lopen, zoals bijvoorbeeld blijkt uit Zwolle. ‘Parkeren voor de voordeur’ is uit.

 

Ook toptarieven kennen een maximum

Maar wie gaat dat  betalen? Tot op heden ligt de rekening eenzijdig bij de kortparkeerders, maar dat beleid trekt een gat in gemeentelijke begrotingen. P+R en P+W kosten goudgeld en de inkomstenstroom van kortparkeren droogt op. Stond de bezoeker eerst tegen een toptarief op het plein, nu betaalt hij minder en verwacht dan gratis ov of een fiets.

 

Elk jaar hogere tarieven bij de automaat heeft zijn grens bereikt. Ook toptarieven kennen een maximum en de lokale economie is vaak niet gebaat bij verdere verhoging om bezoekers te blijven trekken in deze tijden van thuiswinkelen en broekriemen. De traditionele knop om gemeentelijke parkeerplannen te financieren is uitgedraaid, de parkeerbubbel staat op klappen.

 

De hoogste tijd dus om politiek en burgerij wakker te schudden. We moeten in Nederland af van het idee dat betalen voor de voordeur erger is dan voor die keer dat je gaat winkelen. Hou op met vergunningen die per maand minder kosten dan het dagtarief voor kortparkeren! Het stapsgewijs gaan verhogen van vergunningtarieven kan de middelen genereren om te blijven investeren in aantrekkelijke steden. Het verlaagt de drempel voor bewoners om de auto op afstand te gaan parkeren. We hebben toch een goed verhaal: de auto uit de straat, de levendigheid weer terug. 

 

Alle gebruikers moeten gaan betalen, anders wacht een extra WOZ-heffing voor iedereen. Gratis vergunningen zijn voortaan uit den boze. Ga de dialoog aan met de buurt. Parkeren is niet gratis, nooit. Geen leuk bericht voor de boodschapper, maar het is wel te hopen dat er voldoende boodschappers te vinden zijn. Toetert u mee? 

 

Hulp nodig bij het toeteren?

Eerder deze maand mocht Jeroen deze boodschap ook rondtoeteren in de GPD-dagbladen in Flevoland, Drenthe, Overijssel en Noord-Brabant.
Lees zijn columns:

http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/De_Stentor.jpg

http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/Ook_bewoners_gaan_betalen_-_Brabants_Dagblad.PDF

http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/Parool-4-8-2012.pdf
 

www.goudappel.nl

jroelands@goudappel.nl


Reacties

Reacties

Rogier 22/08/2012 11:46

Tja. Vol=vol, pleidooi voor immigratiestop? In the end inderdaad heel effectief om parkeerdruk tegen te gaan.

Ed 22/08/2012 09:11

Dom stuk. VOL = VOL.

Rogier 22/08/2012 01:43

Curieuze opinie dat bewoners meer moeten betalen om in hun eigen straat te kunnen parkeren. Itt. bezoekers hebben zij geen keus, zij wonen daar nu eenmaal. Zo'n vergunning zou max. de verstrekkingskosten mogen bedragen. Als gemeente ben je er toch voor je inwoners?
Het contrast met gebieden zonder parkeerrestricties - die er gelukkig veel meer zijn dan met parkeerregime - zou nog onredelijker worden, wat misschien wel een rem zou kunnen zijn om in/rond het stadscentrum te wonen. Wat niet positief is voor de leefbaarheid van de binnenstad.
Parkeren in NL is vooral zo duur omdat er geld aan verdient wordt, er milieubeleid aan ten grondslag ligt en auto's als probleem in het straatbeeld worden gezien. Tarieven staan los van het doel, nl. zorgen voor voldoende doorstroming zodat er voldoende parkeerruimte is. Dat hoeft geen EUR 2 per uur te kosten, en al helemaal niet in de avonduren.
Een vakantie in Frankrijk laat zien dat parkeerbeleid veel makkelijker en servicegerichter kan. Lage tarieven, 's avonds vrij, groot gratis parkeerterrein aan de rand van het centrum, dat is ten minste gastvrij.
Maar ook in NL kan het: in Lochem wordt betaald parkeren afgeschaft. En Leiden hanteert is sommige schilgebieden een blauwe zone - dat is allemaal een stuk makkelijker voor bezoek van bewoners en wie verder nog in de betreffende wijk moet zijn.
De parkeerbubbel staat inderdaad op knappen. Het verhogen van bewonersparkeren of welk ander tarief dan ook, is exemplarisch voor die bubbel. Meer knallen volgen hopelijk snel.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 263

1 2 3 4 5 6

  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai

Artikelen 1 tot 25 van 263

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.