Snorfiets naar de rijbaan, een ongeneeslijke ziekte (VK 5/2014)

maandag 29 september 2014 9 reacties 1237x gelezen

Ferry Smith, ANWB
Ferry Smith, manager Algemeen Ledenbelang, ANWB

Ferry Smith, manager Algemeen Ledenbelang, ANWB

Al maandenlang zijn er overspannen reacties te lezen over de drukte op de fietspaden in grote steden. Vooral uit onze hoofdstad komen alarmerende berichten over de omvang van deze problematiek. De ondertoon in die berichten doet vermoeden dat het toenemende gebruik van tweewielers in de stad hét probleem is. Al die verschillende soorten tweewielers lijken elkaar in de weg te zitten en dat bedreigt de verkeersveiligheid.

 

De diagnose aan welke kwaal het binnenstedelijke verkeer lijdt is nog niet helemaal helder. Gaat het om het nog steeds groeiende gebruik van tweewielers, of is het de verkeersonveiligheid die toeneemt? Het medicijn tegen de vermeende  kwaal is echter al gevonden: SOR oftewel de snorfiets naar de rijbaan.

 

Dat binnenstedelijk tweewielerverkeer steeds drukker wordt is eerder een zegen dan een kwaal. Stel je voor dat alle gebruikers van al dan niet elektrische twee- en driewielers, snor- en bromfietsen in de auto zouden stappen. Een verkeersinfarct is voorspelbaar. Het OV dan? Kostentechnisch voor de gemeenten, maar ook vanuit de gebruiker geredeneerd geen alternatief. Het is te prijzen dat er steeds meer gebruikers zijn die kiezen voor modaliteiten die weinig plaats innemen, voordelig zijn voor hen en voor de samenleving. Hun beloning: snel en flexibel vervoer in de stad.

 

Is er dan geen probleem?
Zeker wel. Als er te weinig ruimte is op de geboden infrastructuur leidt dat tot allerlei ongemakken. De doorstroming is te gering en de irritatie door snelheidsverschillen neemt toe. Het gevolg: toenemende verkeersonveiligheid. Of het nu gaat om daadwerkelijke slachtoffers of een toename van het verkeersonveiligheidsgevoel is misschien niet eens zo relevant. In beide gevallen heeft het een negatief effect op het gebruik van slimme vervoerswijzen in het stedelijk verkeer.

 

Tijd voor actie dus, maar welke?
Het lijkt erop dat de maatregelen die nu worden overwogen slechts leiden tot symptoombestrijding en niet de werkelijke oorzaak aanpakken. De door de gemeente Amsterdam voorgestelde, en door het ministerie van I&M omarmde, maatregel om gemeenten de vrijheid te geven de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan te verbannen is niets anders dan symboolpolitiek. Misschien lost het een heel klein deel van het probleem op, maar tegelijkertijd worden een aantal andere problemen geintroduceerd.

 

De gemeente Amsterdam baseert zich in haar voorstellen op een rapportage van de alom gerespecteerde SWOV. Dat lijkt een goede basis voor een gefundeerd besluit. Maar de vraagstelling was slechts gericht op het aanpakken van de vermeende overlast door snorfietsen en niet op een analyse van het toenemende verkeer op fietspaden en de huidige en te verwachten effecten op de verkeersveiligheid.

 

Het SWOV rapport maakt niet meer dan een inschatting van veiligheidseffecten van het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan op basis van een aantal aannames, omdat feitelijke informatie over de veiligheidseffecten ontbreekt. De aannames die ten grondslag liggen aan de inschatting zijn op zijn minst voor discussie vatbaar. De aanbevelingen uit het rapport geven ook aan dat er meer onderzoek nodig is, onder andere naar de verschillen en overeenkomsten in aard en omvang van bromfiets- en snorfietsongevallen en het snelheidsgedrag op de rijbaan.

 

Feitelijk kun je de aanbevelingen dus niet als ‘harde’ aanbevelingen beschouwen, maar in het beste geval als een 'best educated guess'. En dan nog zijn er veel mitsen en maren te noemen. Mede op basis van het rapport heeft de gemeente Amsterdam echter wel besloten om het gesprek met de minister aan te gaan, waaruit uiteindelijk het besluit is genomen om de snorfiets naar de rijbaan te verwijzen.

 

Snelheidsverschillen

In het besluit wordt geheel voorbij gegaan aan het snelheidsverschil van de legale 25km/u snorfiets tussen het autoverkeer dat op stroomwegen ondanks de geldende limiet van 50 km/u soms snelheden behaalt van 70 km/u. Een valhelm opzetten maakt dat niet veiliger, het beperkt hooguit de ernst van de afloop van een incident. Was het niet daarom dat de snelheid van bromfietsen op de rijbaan heel kort na de introductie werd verhoogd naar de constructiesnelheid van 45 km/u plus of min 5 km/u? Dat SWOV onderzoek ligt voor het grijpen.

 

Een legale snorfiets dus haalt die snelheid niet. En ja, er zijn nog steeds weggebruikers die bewust kiezen voor een snorfiets die gewoon niet sneller kan dan 25km/u. Dan de snelheid in stedelijke omgeving overal naar 30 km/u? Dat lijkt ook niet goed voor de doorstroming van het autoverkeer. Want juist naast de ontsluitingswegen liggen veel vrijliggende fietspaden.

 

Strafbaar

De aanbeveling om de snelheid van de snorfiets te verhogen is niet alleen daarom onnozel. Snorfietsbezitters die hun voertuig wel sneller zouden laten rijden, zijn in buurgemeenten gewoon strafbaar. Er is nu eenmaal sprake van een, Europees bepaalde, voertuig gebonden constructiesnelheid. Feitelijk worden zij dus in de verleiding gebracht strafbare handelingen te verrichten en hun snorfiets op te voeren en te gebruiken als ware het een bromfiets, echter zonder aanpassing van het kenteken.

 

Dat zou je misschien door nationale wetgeving kunnen regelen, maar dat betekent feitelijk het einde van de categorie snorfietsen en een hele hoop administratief gedoe en kosten voor de bezitters van een snorfiets. Ook de onduidelijkheid voor snorfietsberijders die bij de gemeentegrens telkens de vraag ‘petje op of petje af’ moeten beantwoorden valt in de categorie onduidelijke en lastig te handhaven maatregelen.

 

De uitspraak dat de grootste geschatte veiligheidswinst verwacht wordt te behalen door 'modal shift', is de bijl aan de wortel van een (multimodaal) mobiliteitsbeleid. Eéndimensionaal denken vanuit uitsluitend ongevalscijfers leidt ertoe dat we de meest onveilige modaliteit ontmoedigen, zodat gebruikers overstappen naar een 'veiliger' modaliteit. Die redenering stopt echter bij het verdwijnen van de laatste modaliteit. Immers, niet deelnemen aan het verkeer is de ultieme vorm van het voorkomen van verkeersslachtoffers.

 

Afgezien van het feit dat ik voorspel dat het sterftecijfer 'achter de geraniums' explosief zal toenemen, kunnen we als verkeersveiligheidsexperts genoegzaam achterover leunen: onze missie zit erop!

De uitdaging is echter een grotere. Verkeersveiligheid met behoud van een diversiteit aan modaliteiten die het mensen mogelijk maken zich efficient te verplaatsen en daardoor invulling te geven aan een waardevol maatschappelijk en sociaal leven. Niet kiezen voor de 'makkelijkste' weg, maar de uitdaging zoeken in de complexiteit die nu eenmaal voor ligt.

 

Het probleem van drukte op het fietspad moet op een andere manier worden aangepakt. Want wat is de volgende categorie die we gaan aanpakken? Is het de speedpedelec of de racefiets omdat deze ook sneller kunnen dan 25 km/u? Of is het de kinderbakfiets die teveel ruimte inneemt op de fietspaden?

 

Heroriëntatie

Het lijkt tijd voor een meer fundamentele aanpak waarin er een herorientatie komt op binnenstedelijk verkeer. Meer ruimte voor slimme vervoermiddelen, een andere verdeling van beschikbare ruimte en een nieuwe blik op routering in de steden. Voorwaar geen eenvoudige opgave. Maar wel een die op termijn zijn effectiviteit bewijst wanneer het grootste deel van de bevolking zich heeft gesetteld in stedelijke omgeving. 

 

Een oproep derhalve aan degenen die hierover besluiten moeten gaan nemen in de komende weken. Bezit eer ge begint. Een goede diagnose is uiteindelijk hét recept tot een succesvolle medicijn. In dat licht bezien kan je SOR niet als medicijn betitelen, eerder als een ongeneeslijke ziekte.


Reacties

Reacties

Snorfietser 21/03/2018 09:37

Het is gewoon enorm verwerpelijk dat alle voorstanders van het verplaatsen van de snorfietser naar de autoweg het prima vinden dat de snorfietser daardoor een hoger risico moet nemen. In het grootste deel van de gevallen is het snelheidverschil gewoon enorm tussen de snorfiets en de auto. Dat moet je helemaal niet willen. En inderdaad die helm slaat helemaal nergens op. Dus we mogen de dienstplicht ook weer invoeren en iedereen naar Afganistan sturen? Want we geven onze soldaten immers een helm en een kogelvrij vest, opgelost. Feit: dit is een oplossing van niks omdat het maar één partij dient en dat is de fietser en dat is gewoon verwerpelijk in een land als Nederland.

peter 13/09/2017 17:33

maak van de snorfiets een bromfiets opgelost,
einde discussie

Pascal van den Noort 10/10/2014 11:34

Als professional had ik niet zo'n pro-auto reactie van de ANWB verwacht; veiligheid van voetgangers en fietsers zou toch bovenaan moeten staan. Als burger weet ik echter beter: Hier staat met veel omhaal: blijf van ons (automobilisten) stukje weg af! De ANWB als auto-lobby ten voete uit.

Pascal van den Noort 10/10/2014 09:38

Als professional had ik niet zo'n pro-auto reactie van de ANWB verwacht; veiligheid van voetgangers en fietsers zou toch bovenaan moeten staan. Als burger weet ik echter beter: Hier staat met veel omhaal: blijf van ons (automobilisten) stukje weg af! De ANWB als auto-lobby ten voete uit.

Ronald 09/10/2014 13:31

Verbannen van het fietspad is vanwege het snelheidsverschil van theoretisch 25km/h potentieel gevaarlijk. Op het fietspad houden is potentieel gevaarlijk vanwege het werkelijke snelheidsverschil van 25km/h.

Zeg het maar.

Marcel Vos 03/10/2014 08:22

Ik ben een groot voorstander van de maatregel sor, echter met de nodige scepsis. De praktijk wijst uit dat de huidige regel, bromfiets op de rijbaan al niet eens gehandhaafd wordt. Ik kijk uit op een druk fietspad in centrum Rotterdam, constateer dat ler pure anarchie heerst. Bromfietsers, met name bezorgers van eetwaar, hebben lak aan de regels en rijden met snelheden van rond de 80 a 90 kilometer per uur over het fietspad. (Niet zelden tegen het verkeer in, een andere plaag die het fietsen niet veraangenaamt).en dat kunnen ze ook doen want de politie zal nooit ingrijpen. Wat heeft het dan voor nut om weer een nieuwe regel 7n te voeren die massaal overtreden zal worden.

johan 02/10/2014 18:38

Opvallend dat de door Amsterdam gewenste maatregel altijd wordt voorgesteld als 'snorfietsers naar de rijbaan' waarbij er klakkeloos vanuit gegaan wordt dat die snorfietsers op die rijbaan slachtoffer worden van 50 km/u rijdend zwaar vrachtverkeer (in Amsterdam wordt trouwens nergens 50 gereden). Dat is handig als je angst wil zaaien (ook al wordt het volgens de verkeerskundigen van de SWOV door die maatregel juist veiliger voor die snorfietsers).
Maar wat Amsterdam eigenlijk wil is dat snorfietsers niet meer op het fietspad rijden. Dat houdt niet automatisch in dat ze op doorgaande (50km/u) wegen tussen de auto's in moeten rijden. Integendeel, in Amsterdam is, zoals in veel steden, iedere bestemming te bereiken via zgn. verblijfsstraten (30 km/u), en dus kunnen ze overal komen en hoeven ze net zoals fietsers dat zgn. snelverkeer alleen maar tegen te komen op kruisingen.
Er is dus eigenlijk geen probleem voor die snorfietsers.
Er is trouwens nog een goede reden om snorfietsen niet naar de rijbaan (van 50 km/u) te verwijzen. In Amsterdam rijden ook brommers en zelfs motorfietsers steeds vaker op fietspaden. Dat doen ze wanneer ze op de autorijbaan in de file terechtkomen en daar niet voorbij kunnen rijden (omdat ze het daar te smal voor vinden). Komen snorfietsers ook nog eens in die file terecht, dan ontstaat voor het gemotoriseerde verkeer dat echt noodzakelijk is voor de stad, een nog groter fileprobleem. Vooral als die snorfietsers terugvallen in hun oude gewoonte, autorijden.

Joël van der Horst 01/10/2014 08:07

Beste Theo,
Jammer dat u met de fietsbond elke keer komt met oude informatie. Ik snap dat u wilt opkomen voor uw fietsbond, maar doe dit dan wel met actuele informatie. Nederland loopt in Europa voorop met het verkopen van de euro 3 4-takt scooter die 1:50 rijden. Dat betekend dat ze 4 x zo zuinig zijn als een auto en dus 4 keer zo weinig uitstoten als een auto. Degene die er voor kiezen om een snorscooter te kopen rijden op het fietspad omdat ze de afstand niet kunnen of willen fietsen. Als deze mensen straks weer in de auto stappen schieten we er niets mee op, en zal het in Amsterdam alleen maar drukker worden. Als er meer file's komen dan worden de wegen verbreed in Nederland, maar als er meer snorfietsen komen dan moeten ze maar naar de rijbaan. Als in Nederland de auto's te hard rijden dan wordt er mee gecontroleerd. Als de snorfiets in Nederland te hard rijd, dan moeten ze maar naar de rijbaan. Ik ben voor om beter toezicht te houden. Ook voor de elektrische fietsen die nu nog zonder kenteken rondrijden terwijl dit voor veel fietsen al verplicht is. En dan de BOR-maatregel. Dankzij deze maatregel zijn er meer verkeersongelukken gebeurt dan ten tijde dat ze op het fietspad reden. Over een goede diagnose gesproken: Dan ook netjes alle feiten op tafel!

Theo Zeegers, verkeersconsulent Fietsersbond 30/09/2014 18:08

De heer Smith spreekt over 'vermeende overlast', maar hij bedoelt 'vermeende vermeende overlast'. Het enkele feit dat hij de klachten van fietsers en de feiten niet wil horen, maakt de overlast nog niet vermeend !
Feiten:
* 96 % van de snorscooters kan te hard, vele veel te hard (bron: Rijkswaterstaat)
* de snorfiets rijdt nu net zo snel als de bromfiets ten tijde van de BOR-maatregel.
* snorscooters stoten meer dan 10 maal zo veel fijn stof uit als een personenauto, ze zijn dus helemaal geen 'slimme mobiliteit' (bron: TNO)
* niemand in dit debat zet bezitters van snorfietsen aan illegaal te worden, dat zijn ze al en dat kon dankzij falend overheidstoezicht.

Voor een goede diagnose sluit een dokter inderdaad de ogen niet ! De ANWB kennelijk wel.
De fietser (16 miljoen in ons land) weet weer waar hij aan toe is

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 76 tot 100 van 265

1 2 3 4 5 6

  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM

Artikelen 76 tot 100 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.