Snorfiets naar de rijbaan, een ongeneeslijke ziekte (VK 5/2014)

maandag 29 september 2014 9 reacties 1232x gelezen

Ferry Smith, ANWB
Ferry Smith, manager Algemeen Ledenbelang, ANWB

Ferry Smith, manager Algemeen Ledenbelang, ANWB

Al maandenlang zijn er overspannen reacties te lezen over de drukte op de fietspaden in grote steden. Vooral uit onze hoofdstad komen alarmerende berichten over de omvang van deze problematiek. De ondertoon in die berichten doet vermoeden dat het toenemende gebruik van tweewielers in de stad hét probleem is. Al die verschillende soorten tweewielers lijken elkaar in de weg te zitten en dat bedreigt de verkeersveiligheid.

 

De diagnose aan welke kwaal het binnenstedelijke verkeer lijdt is nog niet helemaal helder. Gaat het om het nog steeds groeiende gebruik van tweewielers, of is het de verkeersonveiligheid die toeneemt? Het medicijn tegen de vermeende  kwaal is echter al gevonden: SOR oftewel de snorfiets naar de rijbaan.

 

Dat binnenstedelijk tweewielerverkeer steeds drukker wordt is eerder een zegen dan een kwaal. Stel je voor dat alle gebruikers van al dan niet elektrische twee- en driewielers, snor- en bromfietsen in de auto zouden stappen. Een verkeersinfarct is voorspelbaar. Het OV dan? Kostentechnisch voor de gemeenten, maar ook vanuit de gebruiker geredeneerd geen alternatief. Het is te prijzen dat er steeds meer gebruikers zijn die kiezen voor modaliteiten die weinig plaats innemen, voordelig zijn voor hen en voor de samenleving. Hun beloning: snel en flexibel vervoer in de stad.

 

Is er dan geen probleem?
Zeker wel. Als er te weinig ruimte is op de geboden infrastructuur leidt dat tot allerlei ongemakken. De doorstroming is te gering en de irritatie door snelheidsverschillen neemt toe. Het gevolg: toenemende verkeersonveiligheid. Of het nu gaat om daadwerkelijke slachtoffers of een toename van het verkeersonveiligheidsgevoel is misschien niet eens zo relevant. In beide gevallen heeft het een negatief effect op het gebruik van slimme vervoerswijzen in het stedelijk verkeer.

 

Tijd voor actie dus, maar welke?
Het lijkt erop dat de maatregelen die nu worden overwogen slechts leiden tot symptoombestrijding en niet de werkelijke oorzaak aanpakken. De door de gemeente Amsterdam voorgestelde, en door het ministerie van I&M omarmde, maatregel om gemeenten de vrijheid te geven de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan te verbannen is niets anders dan symboolpolitiek. Misschien lost het een heel klein deel van het probleem op, maar tegelijkertijd worden een aantal andere problemen geintroduceerd.

 

De gemeente Amsterdam baseert zich in haar voorstellen op een rapportage van de alom gerespecteerde SWOV. Dat lijkt een goede basis voor een gefundeerd besluit. Maar de vraagstelling was slechts gericht op het aanpakken van de vermeende overlast door snorfietsen en niet op een analyse van het toenemende verkeer op fietspaden en de huidige en te verwachten effecten op de verkeersveiligheid.

 

Het SWOV rapport maakt niet meer dan een inschatting van veiligheidseffecten van het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan op basis van een aantal aannames, omdat feitelijke informatie over de veiligheidseffecten ontbreekt. De aannames die ten grondslag liggen aan de inschatting zijn op zijn minst voor discussie vatbaar. De aanbevelingen uit het rapport geven ook aan dat er meer onderzoek nodig is, onder andere naar de verschillen en overeenkomsten in aard en omvang van bromfiets- en snorfietsongevallen en het snelheidsgedrag op de rijbaan.

 

Feitelijk kun je de aanbevelingen dus niet als ‘harde’ aanbevelingen beschouwen, maar in het beste geval als een 'best educated guess'. En dan nog zijn er veel mitsen en maren te noemen. Mede op basis van het rapport heeft de gemeente Amsterdam echter wel besloten om het gesprek met de minister aan te gaan, waaruit uiteindelijk het besluit is genomen om de snorfiets naar de rijbaan te verwijzen.

 

Snelheidsverschillen

In het besluit wordt geheel voorbij gegaan aan het snelheidsverschil van de legale 25km/u snorfiets tussen het autoverkeer dat op stroomwegen ondanks de geldende limiet van 50 km/u soms snelheden behaalt van 70 km/u. Een valhelm opzetten maakt dat niet veiliger, het beperkt hooguit de ernst van de afloop van een incident. Was het niet daarom dat de snelheid van bromfietsen op de rijbaan heel kort na de introductie werd verhoogd naar de constructiesnelheid van 45 km/u plus of min 5 km/u? Dat SWOV onderzoek ligt voor het grijpen.

 

Een legale snorfiets dus haalt die snelheid niet. En ja, er zijn nog steeds weggebruikers die bewust kiezen voor een snorfiets die gewoon niet sneller kan dan 25km/u. Dan de snelheid in stedelijke omgeving overal naar 30 km/u? Dat lijkt ook niet goed voor de doorstroming van het autoverkeer. Want juist naast de ontsluitingswegen liggen veel vrijliggende fietspaden.

 

Strafbaar

De aanbeveling om de snelheid van de snorfiets te verhogen is niet alleen daarom onnozel. Snorfietsbezitters die hun voertuig wel sneller zouden laten rijden, zijn in buurgemeenten gewoon strafbaar. Er is nu eenmaal sprake van een, Europees bepaalde, voertuig gebonden constructiesnelheid. Feitelijk worden zij dus in de verleiding gebracht strafbare handelingen te verrichten en hun snorfiets op te voeren en te gebruiken als ware het een bromfiets, echter zonder aanpassing van het kenteken.

 

Dat zou je misschien door nationale wetgeving kunnen regelen, maar dat betekent feitelijk het einde van de categorie snorfietsen en een hele hoop administratief gedoe en kosten voor de bezitters van een snorfiets. Ook de onduidelijkheid voor snorfietsberijders die bij de gemeentegrens telkens de vraag ‘petje op of petje af’ moeten beantwoorden valt in de categorie onduidelijke en lastig te handhaven maatregelen.

 

De uitspraak dat de grootste geschatte veiligheidswinst verwacht wordt te behalen door 'modal shift', is de bijl aan de wortel van een (multimodaal) mobiliteitsbeleid. Eéndimensionaal denken vanuit uitsluitend ongevalscijfers leidt ertoe dat we de meest onveilige modaliteit ontmoedigen, zodat gebruikers overstappen naar een 'veiliger' modaliteit. Die redenering stopt echter bij het verdwijnen van de laatste modaliteit. Immers, niet deelnemen aan het verkeer is de ultieme vorm van het voorkomen van verkeersslachtoffers.

 

Afgezien van het feit dat ik voorspel dat het sterftecijfer 'achter de geraniums' explosief zal toenemen, kunnen we als verkeersveiligheidsexperts genoegzaam achterover leunen: onze missie zit erop!

De uitdaging is echter een grotere. Verkeersveiligheid met behoud van een diversiteit aan modaliteiten die het mensen mogelijk maken zich efficient te verplaatsen en daardoor invulling te geven aan een waardevol maatschappelijk en sociaal leven. Niet kiezen voor de 'makkelijkste' weg, maar de uitdaging zoeken in de complexiteit die nu eenmaal voor ligt.

 

Het probleem van drukte op het fietspad moet op een andere manier worden aangepakt. Want wat is de volgende categorie die we gaan aanpakken? Is het de speedpedelec of de racefiets omdat deze ook sneller kunnen dan 25 km/u? Of is het de kinderbakfiets die teveel ruimte inneemt op de fietspaden?

 

Heroriëntatie

Het lijkt tijd voor een meer fundamentele aanpak waarin er een herorientatie komt op binnenstedelijk verkeer. Meer ruimte voor slimme vervoermiddelen, een andere verdeling van beschikbare ruimte en een nieuwe blik op routering in de steden. Voorwaar geen eenvoudige opgave. Maar wel een die op termijn zijn effectiviteit bewijst wanneer het grootste deel van de bevolking zich heeft gesetteld in stedelijke omgeving. 

 

Een oproep derhalve aan degenen die hierover besluiten moeten gaan nemen in de komende weken. Bezit eer ge begint. Een goede diagnose is uiteindelijk hét recept tot een succesvolle medicijn. In dat licht bezien kan je SOR niet als medicijn betitelen, eerder als een ongeneeslijke ziekte.


Reacties

Reacties

Snorfietser 21/03/2018 09:37

Het is gewoon enorm verwerpelijk dat alle voorstanders van het verplaatsen van de snorfietser naar de autoweg het prima vinden dat de snorfietser daardoor een hoger risico moet nemen. In het grootste deel van de gevallen is het snelheidverschil gewoon enorm tussen de snorfiets en de auto. Dat moet je helemaal niet willen. En inderdaad die helm slaat helemaal nergens op. Dus we mogen de dienstplicht ook weer invoeren en iedereen naar Afganistan sturen? Want we geven onze soldaten immers een helm en een kogelvrij vest, opgelost. Feit: dit is een oplossing van niks omdat het maar één partij dient en dat is de fietser en dat is gewoon verwerpelijk in een land als Nederland.

peter 13/09/2017 17:33

maak van de snorfiets een bromfiets opgelost,
einde discussie

Pascal van den Noort 10/10/2014 11:34

Als professional had ik niet zo'n pro-auto reactie van de ANWB verwacht; veiligheid van voetgangers en fietsers zou toch bovenaan moeten staan. Als burger weet ik echter beter: Hier staat met veel omhaal: blijf van ons (automobilisten) stukje weg af! De ANWB als auto-lobby ten voete uit.

Pascal van den Noort 10/10/2014 09:38

Als professional had ik niet zo'n pro-auto reactie van de ANWB verwacht; veiligheid van voetgangers en fietsers zou toch bovenaan moeten staan. Als burger weet ik echter beter: Hier staat met veel omhaal: blijf van ons (automobilisten) stukje weg af! De ANWB als auto-lobby ten voete uit.

Ronald 09/10/2014 13:31

Verbannen van het fietspad is vanwege het snelheidsverschil van theoretisch 25km/h potentieel gevaarlijk. Op het fietspad houden is potentieel gevaarlijk vanwege het werkelijke snelheidsverschil van 25km/h.

Zeg het maar.

Marcel Vos 03/10/2014 08:22

Ik ben een groot voorstander van de maatregel sor, echter met de nodige scepsis. De praktijk wijst uit dat de huidige regel, bromfiets op de rijbaan al niet eens gehandhaafd wordt. Ik kijk uit op een druk fietspad in centrum Rotterdam, constateer dat ler pure anarchie heerst. Bromfietsers, met name bezorgers van eetwaar, hebben lak aan de regels en rijden met snelheden van rond de 80 a 90 kilometer per uur over het fietspad. (Niet zelden tegen het verkeer in, een andere plaag die het fietsen niet veraangenaamt).en dat kunnen ze ook doen want de politie zal nooit ingrijpen. Wat heeft het dan voor nut om weer een nieuwe regel 7n te voeren die massaal overtreden zal worden.

johan 02/10/2014 18:38

Opvallend dat de door Amsterdam gewenste maatregel altijd wordt voorgesteld als 'snorfietsers naar de rijbaan' waarbij er klakkeloos vanuit gegaan wordt dat die snorfietsers op die rijbaan slachtoffer worden van 50 km/u rijdend zwaar vrachtverkeer (in Amsterdam wordt trouwens nergens 50 gereden). Dat is handig als je angst wil zaaien (ook al wordt het volgens de verkeerskundigen van de SWOV door die maatregel juist veiliger voor die snorfietsers).
Maar wat Amsterdam eigenlijk wil is dat snorfietsers niet meer op het fietspad rijden. Dat houdt niet automatisch in dat ze op doorgaande (50km/u) wegen tussen de auto's in moeten rijden. Integendeel, in Amsterdam is, zoals in veel steden, iedere bestemming te bereiken via zgn. verblijfsstraten (30 km/u), en dus kunnen ze overal komen en hoeven ze net zoals fietsers dat zgn. snelverkeer alleen maar tegen te komen op kruisingen.
Er is dus eigenlijk geen probleem voor die snorfietsers.
Er is trouwens nog een goede reden om snorfietsen niet naar de rijbaan (van 50 km/u) te verwijzen. In Amsterdam rijden ook brommers en zelfs motorfietsers steeds vaker op fietspaden. Dat doen ze wanneer ze op de autorijbaan in de file terechtkomen en daar niet voorbij kunnen rijden (omdat ze het daar te smal voor vinden). Komen snorfietsers ook nog eens in die file terecht, dan ontstaat voor het gemotoriseerde verkeer dat echt noodzakelijk is voor de stad, een nog groter fileprobleem. Vooral als die snorfietsers terugvallen in hun oude gewoonte, autorijden.

Joël van der Horst 01/10/2014 08:07

Beste Theo,
Jammer dat u met de fietsbond elke keer komt met oude informatie. Ik snap dat u wilt opkomen voor uw fietsbond, maar doe dit dan wel met actuele informatie. Nederland loopt in Europa voorop met het verkopen van de euro 3 4-takt scooter die 1:50 rijden. Dat betekend dat ze 4 x zo zuinig zijn als een auto en dus 4 keer zo weinig uitstoten als een auto. Degene die er voor kiezen om een snorscooter te kopen rijden op het fietspad omdat ze de afstand niet kunnen of willen fietsen. Als deze mensen straks weer in de auto stappen schieten we er niets mee op, en zal het in Amsterdam alleen maar drukker worden. Als er meer file's komen dan worden de wegen verbreed in Nederland, maar als er meer snorfietsen komen dan moeten ze maar naar de rijbaan. Als in Nederland de auto's te hard rijden dan wordt er mee gecontroleerd. Als de snorfiets in Nederland te hard rijd, dan moeten ze maar naar de rijbaan. Ik ben voor om beter toezicht te houden. Ook voor de elektrische fietsen die nu nog zonder kenteken rondrijden terwijl dit voor veel fietsen al verplicht is. En dan de BOR-maatregel. Dankzij deze maatregel zijn er meer verkeersongelukken gebeurt dan ten tijde dat ze op het fietspad reden. Over een goede diagnose gesproken: Dan ook netjes alle feiten op tafel!

Theo Zeegers, verkeersconsulent Fietsersbond 30/09/2014 18:08

De heer Smith spreekt over 'vermeende overlast', maar hij bedoelt 'vermeende vermeende overlast'. Het enkele feit dat hij de klachten van fietsers en de feiten niet wil horen, maakt de overlast nog niet vermeend !
Feiten:
* 96 % van de snorscooters kan te hard, vele veel te hard (bron: Rijkswaterstaat)
* de snorfiets rijdt nu net zo snel als de bromfiets ten tijde van de BOR-maatregel.
* snorscooters stoten meer dan 10 maal zo veel fijn stof uit als een personenauto, ze zijn dus helemaal geen 'slimme mobiliteit' (bron: TNO)
* niemand in dit debat zet bezitters van snorfietsen aan illegaal te worden, dat zijn ze al en dat kon dankzij falend overheidstoezicht.

Voor een goede diagnose sluit een dokter inderdaad de ogen niet ! De ANWB kennelijk wel.
De fietser (16 miljoen in ons land) weet weer waar hij aan toe is

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.