Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw?

donderdag 17 november 2016 Fons Savelberg, KiM 0 reacties 568x gelezen

Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn geweest. En specifiek: voordelige innovaties in het OV.

De oude Grieken kenden al iets wat op een veiligheidsspeld leek. Aan het einde van de negentiende eeuw werd de mensheid verblijd met de komst van de paperclip. Van recentere datum zijn de inkeping in de beschuit en de online encyclopedie Wikipedia. Wat hebben deze op het eerste gezicht totaal verschillende zaken toch met elkaar gemeen? Het zijn in de context van hun tijd stuk voor stuk innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. En het zijn innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn geweest, buiten de inspanning dan in de hersenpan van de knappe koppen die ze bedachten.

OV-innovaties op een rij

Ook in openbaar vervoerland wordt veel gedacht, gesproken en geschreven over innovaties. Dat er veel te weinig van zijn en dat ze ook nog eens traag tot stand komen. Maar ook dat ze broodnodig zijn. Op zijn minst om de marktpositie te behouden, maar liefst om die positie in de toekomst te versterken. In recent onderzoek heeft het KiM innovaties in het openbaar vervoer op een rij gezet en beoordeeld.

Je kunt dan denken aan technische hoogstandjes als automatisch rijdende voertuigen (over rails, maar ook over de weg), aan zweeftreinen of aan de hyperloop: een vacuumbuis waardoor een capsule met passagiers met zeer hoge snelheid wordt ‘afgeschoten’, meer een soort horizontale raket dus. Minder spectaculair zijn vraagafhankelijke systemen die de reiziger dankzij slimme ICT snel en comfortabel van deur tot deur brengen zoals het Finse systeem  ‘Kutsuplus’. Ook wordt inmiddels al driftig gewerkt aan slimmere manieren om voor je reis te betalen en toegang tot het ov te krijgen. Je hoeft je dan niet meer door klappoortjes te wurmen met een kaart die je twaalf keer per dag uit je kontzak of handtas moet opduikelen.

Soms is het zo simpel

Net als bij de inkeping in de beschuit hoeven innovaties in het openbaar vervoer niet altijd spectaculair te zijn, of technisch ingewikkeld of heel veel geld te kosten om het leven voor de gebruiker gemakkelijker te maken. Zo zijn er allerlei slimme apps die je meer gemak en minder onzekerheid geven als je met het openbaar vervoer onderweg bent of thuis overweegt dat te gaan doen. Ze vertellen je hoe je reis verloopt als alles meezit. Dat is voor veel mensen al knap ingewikkeld, maar helemaal fijn is het als ze je ook vertellen hoe het verder moet als dingen tegenzitten. Zoals een trein of bus die niet verschijnt op de tijd die je was beloofd. Ik was laatst onderweg in het land en zag op een app die de actuele positie van de treinen weergeeft, dat mijn aansluitende trein was uitgevallen. Door snel een andere route te nemen was ik uiteindelijk een kwartier eerder thuis dan wanneer ik het 9292-advies had opgevolgd waar die uitgevallen trein nog niet in was verwerkt.

Er is reistijd en reistijd

Rode draad door de meeste onderzoeksresultaten wereldwijd is het besef dat je als OV-reiziger het meest gebaat bent bij innovaties die de reistijd vanaf het moment dat je thuis de deur uit gaat tot het moment dat je op je bestemming bent merkbaar verbeteren. En ‘reistijd’ moet dan breed worden opgevat: niet alleen de kloktijd, maar ook de beleving van reistijd. Zo vinden mensen het voor- en natransport, het moeten wachten op een kale bushalte of lang moeten uitzoeken hoe het ov precies in elkaar zit vervelend. Een comfortabele reis met goede voorzieningen onderweg kan echter de tijd doen vliegen.

Valt er wat te verdienen?

Natuurlijk moet de bedenker van een innovatie er ook wat aan kunnen verdienen, tenzij de overheid (Rijk of provincie) in haar rol van concessieverlener bereid is extra de portemonnee te trekken. Dat zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn als innovaties voordelig uitpakken voor de veiligheid van personeel of reizigers of voor het milieu (geluidhinder, luchtkwaliteit en CO2-uitstoot).

Verder hangt het er ook van af of de aanbieder van de nieuwe dienst dezelfde is als die van het al bestaande ov. Gaat het om een nieuwe exploitant, dan kan deze met de nieuwe diensten bestaande reizigers afromen van het klantpotentieel van de ‘zittende vervoerder’. Dat beperkt de verdienmogelijkheden met de oude vervoerdiensten. Een voorbeeld daarvan zijn de nieuwe busdiensten van bedrijven als Flixbus die de gaten in het intercitynetwerk dichten en ook qua prijs behoorlijk met de trein concurreren. Op dit moment hebben NS of andere vervoerders nog niet veel van de nieuwkomer te duchten, maar blijft dat zo?

Vallen en (niet altijd) opstaan

Innoveren in het openbaar vervoer is ook een kwestie van uitproberen (waar niet eigenlijk?) en het risico nemen dat nieuwe ideeën ook kunnen sneuvelen vóór ze tot wasdom zijn gekomen. Bijvoorbeeld omdat ze niet goed werken, te duur zijn of gewoon niet aanslaan bij potentiële gebruikers. Het hoeft niet meteen zo dramatisch af te lopen als met de Zeppelin in de jaren dertig van de vorige eeuw, maar ook ‘Kutsuplus’ is na korte tijd al weer gesneuveld vanwege de hoge kosten. Gelukkig zal de creativiteit van mensen nooit stoppen. Na negen nieuwe ideeën die de eindstreep niet halen komt er altijd een tiende dat de wereld echt verovert.

We zien uit naar de veiligheidsspeld van de 21e eeuw!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.