Sharing is niet altijd caring

Waar ligt hier de meerwaarde van de deelfiets boven je eigen fiets?

donderdag 24 augustus 2017 Bas Schilder 0 reacties 76x gelezen

‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In dit artikel werd het punt naar voren gebracht dat alle verschillende aanbieders van deelfietsen ervoor zorgen dat de openbare fietsrekken alleen maar voller worden. Mensen hebben namelijk niet van elke aanbieder een account, áls ze al gebruik willen maken van een deelfiets. Bovendien blijft het hebben van een eigen fiets onverminderd populair onder Nederlanders.'
Bas Schilder, projectleider bij Trajan

Bas Schilder, projectleider bij Trajan

Onze unieke fietscultuur
'Een belangrijke factor in deze discussie is onze unieke fietscultuur. Nergens op de wereld wordt er zoveel gefietst en is het zo’n vanzelfsprekendheid om een (groot) deel van je dagelijkse vervoer met de fiets te doen als hier in Nederland. Het is dan ook geen toeval dat in Nederland deelfietsen pas relatief laat voet aan de grond krijgen.

 

De welbekende OV-fiets is jarenlang eigenlijk de enige speler geweest. Robuust en degelijk, maar ook star en weinig innovatief als het gaat om het terugbrengen van de fiets (bij hetzelfde station als waar je de fiets hebt opgehaald) en het vaste dagtarief (of je er nou 5 minuten of 23 uur mee fietst).'

 

Deelfietssystemen
'In veel buitenlandse steden wordt al geruime tijd zwaar ingezet op deelfietssystemen om mensen überhaupt kennis te laten maken met de fiets als vervoersmiddel. In Nederland is dat niet nodig. Waar ligt hier de meerwaarde van de deelfiets boven je eigen fiets (die vrijwel iedereen al heeft)?

Die meerwaarde ligt, als je kijkt naar de vervoersketen, met name in het na-vervoer: reizigers stappen uit de trein om vervolgens de spreekwoordelijke ‘last mile’ nog te moeten afleggen. Van de woonplaats naar het station gebruiken forensen namelijk eerder de eigen fiets, die dan ook weer netjes aan het eind van de dag mee naar huis komt en ’s avonds weer gebruikt kan worden.'

Factoren
'Als het over ‘shared mobility services’ gaat, komen bij deelfietsen factoren in het spel die een uitdaging vormen voor bedrijven die deze systemen succesvol willen organiseren. Fietsen zijn kleiner van stuk dan auto’s en dit maakt fietsen tot objecten die eerder geneigd zijn om rond te gaan slingeren. OV-fietsen moet je nog naar een vast punt terugbrengen, bij de nieuwe aanbieders hoeft dat niet meer. Dit maakt het gebruik ervan veel flexibeler en potentieel prettiger, maar hierdoor zijn deze fietsen ook permanent in de openbare ruimte aanwezig met alle blootstelling aan vandalen, weerselementen en nonchalante tijdelijke gebruikers van dien.'

Misbruik
'Bike-sharing companies keep finding that people are terrible, in every city they enter’ was de titel van een artikel over misbruik van deelfietsen in Singapore, en wellicht is dat de harde realiteit. Exploitanten van de bewuste deelfietssystemen kunnen echter veel doen om mogelijk misbruik van de fietsen te voorkomen. Bij de meeste aanbieders sta je namelijk geregistreerd en zij dus precies welke fiets je op dat moment in je bezit hebt. Gebruikers kunnen uiteraard ook aangeven wanneer zij een fiets in slechte staat aantreffen. Deze zaken verhelpen misschien een deel van de problematiek omtrent deelfietsen en het gebruik ervan.'

Aandeel
'Het wordt interessant om te volgen welk aandeel (slimme) deelfietsen gaan krijgen in de Nederlandse vervoersmarkt. In Nederland en de immer aanwezige strijd om de ruimte, wordt het waarschijnlijk dringen in de rekken, waarbij bezitters van eigen fietsen vaker zullen ervaren dat hun gebruikelijke plekje nu bezet wordt door een deelfiets. In dat licht is het ook het vermelden waard dat van sommige aanbieders meer ‘last’ ondervonden zal worden dan van andere. Zo maakt ‘Hello Bike’ gebruik van specifieke dropzones, in samenspraak met de gemeente gemaakt, om de fietsen terug te brengen.

Wij voeren regelmatig onderzoeken uit waarbij we de bezetting van fietsvoorzieningen monitoren. Hierbij kijken we ook naar hoeveel ‘fietswrakken’ er gestald staan. We zijn benieuwd hoe vaak al die (nu nog) nieuwe deelfietsen de komende tijd in deze categorie gaan opduiken. We gaan het zien.'

Chinese steden: deelfiets zoek
'Overigens, in enkele Chinese steden is het gebruik van deelfietsen zo ontzettend populair geworden dat bij massaal bezochte evenementen, zoals recent in een park in Shenzhen, niemand zijn ‘eigen’ deelfiets kon terugvinden. Dit leverde een beeld op van duizenden achtergelaten, felgele en identiek uitziende fietsen aan de rand van het park. Een ‘en masse’ deeleconomie gaat ten koste van bepaalde uitingen van individualiteit, tot op het meest praktische (je fiets terugvinden) af.'

Ode
'Deelfietsen zijn wat mij betreft een welkome aanvulling op de bestaande vervoersmiddelen. Ik hoop echter dat er altijd plek zal blijven voor de eigen fiets in de rekken. Een fiets zonder digitale registratie, zonder enige beperking wat betreft het gebruik ervan, zelf aan te passen, zelf te versieren, dat is een Nederlandse vorm van vrijheid die we ons niet altijd beseffen. Hierbij dus een ode aan de Hollandse fietscultuur. Want wat is het alternatief? Een stad met alleen maar identieke OV-fietsen, Hello-Bikes, oBikes, FlickBikes etc.? Brr…'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Samenvatting We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.