Sharing is niet altijd caring

Waar ligt hier de meerwaarde van de deelfiets boven je eigen fiets?

donderdag 24 augustus 2017 Bas Schilder 0 reacties 12x gelezen

‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling.Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In dit artikel werd het punt naar voren gebracht dat alle verschillende aanbieders van deelfietsen ervoor zorgen dat de openbare fietsrekken alleen maar voller worden. Mensen hebben namelijk niet van elke aanbieder een account, áls ze al gebruik willen maken van een deelfiets. Bovendien blijft het hebben van een eigen fiets onverminderd populair onder Nederlanders.'
Bas Schilder, projectleider bij Trajan

Bas Schilder, projectleider bij Trajan

Onze unieke fietscultuur
'Een belangrijke factor in deze discussie is onze unieke fietscultuur. Nergens op de wereld wordt er zoveel gefietst en is het zo’n vanzelfsprekendheid om een (groot) deel van je dagelijkse vervoer met de fiets te doen als hier in Nederland. Het is dan ook geen toeval dat in Nederland deelfietsen pas relatief laat voet aan de grond krijgen.

 

De welbekende OV-fiets is jarenlang eigenlijk de enige speler geweest. Robuust en degelijk, maar ook star en weinig innovatief als het gaat om het terugbrengen van de fiets (bij hetzelfde station als waar je de fiets hebt opgehaald) en het vaste dagtarief (of je er nou 5 minuten of 23 uur mee fietst).'

 

Deelfietssystemen
'In veel buitenlandse steden wordt al geruime tijd zwaar ingezet op deelfietssystemen om mensen überhaupt kennis te laten maken met de fiets als vervoersmiddel. In Nederland is dat niet nodig. Waar ligt hier de meerwaarde van de deelfiets boven je eigen fiets (die vrijwel iedereen al heeft)?

Die meerwaarde ligt, als je kijkt naar de vervoersketen, met name in het na-vervoer: reizigers stappen uit de trein om vervolgens de spreekwoordelijke ‘last mile’ nog te moeten afleggen. Van de woonplaats naar het station gebruiken forensen namelijk eerder de eigen fiets, die dan ook weer netjes aan het eind van de dag mee naar huis komt en ’s avonds weer gebruikt kan worden.'

Factoren
'Als het over ‘shared mobility services’ gaat, komen bij deelfietsen factoren in het spel die een uitdaging vormen voor bedrijven die deze systemen succesvol willen organiseren. Fietsen zijn kleiner van stuk dan auto’s en dit maakt fietsen tot objecten die eerder geneigd zijn om rond te gaan slingeren. OV-fietsen moet je nog naar een vast punt terugbrengen, bij de nieuwe aanbieders hoeft dat niet meer. Dit maakt het gebruik ervan veel flexibeler en potentieel prettiger, maar hierdoor zijn deze fietsen ook permanent in de openbare ruimte aanwezig met alle blootstelling aan vandalen, weerselementen en nonchalante tijdelijke gebruikers van dien.'

Misbruik
'Bike-sharing companies keep finding that people are terrible, in every city they enter’ was de titel van een artikel over misbruik van deelfietsen in Singapore, en wellicht is dat de harde realiteit. Exploitanten van de bewuste deelfietssystemen kunnen echter veel doen om mogelijk misbruik van de fietsen te voorkomen. Bij de meeste aanbieders sta je namelijk geregistreerd en zij dus precies welke fiets je op dat moment in je bezit hebt. Gebruikers kunnen uiteraard ook aangeven wanneer zij een fiets in slechte staat aantreffen. Deze zaken verhelpen misschien een deel van de problematiek omtrent deelfietsen en het gebruik ervan.'

Aandeel
'Het wordt interessant om te volgen welk aandeel (slimme) deelfietsen gaan krijgen in de Nederlandse vervoersmarkt. In Nederland en de immer aanwezige strijd om de ruimte, wordt het waarschijnlijk dringen in de rekken, waarbij bezitters van eigen fietsen vaker zullen ervaren dat hun gebruikelijke plekje nu bezet wordt door een deelfiets. In dat licht is het ook het vermelden waard dat van sommige aanbieders meer ‘last’ ondervonden zal worden dan van andere. Zo maakt ‘Hello Bike’ gebruik van specifieke dropzones, in samenspraak met de gemeente gemaakt, om de fietsen terug te brengen.

Wij voeren regelmatig onderzoeken uit waarbij we de bezetting van fietsvoorzieningen monitoren. Hierbij kijken we ook naar hoeveel ‘fietswrakken’ er gestald staan. We zijn benieuwd hoe vaak al die (nu nog) nieuwe deelfietsen de komende tijd in deze categorie gaan opduiken. We gaan het zien.'

Chinese steden: deelfiets zoek
'Overigens, in enkele Chinese steden is het gebruik van deelfietsen zo ontzettend populair geworden dat bij massaal bezochte evenementen, zoals recent in een park in Shenzhen, niemand zijn ‘eigen’ deelfiets kon terugvinden. Dit leverde een beeld op van duizenden achtergelaten, felgele en identiek uitziende fietsen aan de rand van het park. Een ‘en masse’ deeleconomie gaat ten koste van bepaalde uitingen van individualiteit, tot op het meest praktische (je fiets terugvinden) af.'

Ode
'Deelfietsen zijn wat mij betreft een welkome aanvulling op de bestaande vervoersmiddelen. Ik hoop echter dat er altijd plek zal blijven voor de eigen fiets in de rekken. Een fiets zonder digitale registratie, zonder enige beperking wat betreft het gebruik ervan, zelf aan te passen, zelf te versieren, dat is een Nederlandse vorm van vrijheid die we ons niet altijd beseffen. Hierbij dus een ode aan de Hollandse fietscultuur. Want wat is het alternatief? Een stad met alleen maar identieke OV-fietsen, Hello-Bikes, oBikes, FlickBikes etc.? Brr…'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 187

1 2 3 4 5 6

  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling.Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL

Artikelen 1 tot 10 van 187

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.