Samen regenwater zorgzaam afvoeren

dinsdag 27 oktober 2015 Frank Kolderie 0 reacties 483x gelezen

Hoe dreigend de klimaatrisico’s ook zijn, hoe snel er interessante oplossingen worden ontwikkeld om de ondergrondse regenwatervoorzieningen op een mooie manier bovengronds te ondersteunen.

Frank Kolderie, productmanager Verkeer & Milieu,Struyk Verwo Infra

Frank Kolderie, productmanager Verkeer & Milieu,Struyk Verwo Infra

Door klimaatverandering en verstedelijking neemt de kans op wateroverlast door hevige regenbuien steeds meer toe, terwijl hogere temperaturen invloed hebben op de leefbaarheid van de stad. Het klimaatbestendig maken van onze stedelijke omgeving vraagt om creativiteit van de ruimtelijk ontwerper, die zoekt naar manieren om regenwater te verwerken op plekken met weinig ruimte en meerdere functies. In aanvulling op ondergrondse voorzieningen biedt bovengronds afvoeren kansen om water voor bewoners beter zichtbaar te maken en meer groen in te passen.

Vanuit de visie van een integraal ingerichte openbare ruimte werken wij al geruime tijd samen met diverse partners aan een koppeling tussen de bovengrondse en ondergrondse infrastructuur. Met recht een uitdaging, die tegelijkertijd inspireert om nieuwe oplossingen te ontwikkelen om regenwater zichtbaar en zorgzaam af te voeren. Zo ontstaat gaandeweg een verrassend assortiment aan oplossingsrichtingen. Een paar voorbeelden.

Watertegels
Een groot deel van het verharde oppervlak in Nederland bestaat uit daken. Daarop kan relatief schoon regenwater worden opgevangen voor gebruik in huis of zichtbaar wegstromen en benut worden voor infiltratie. Bijvoorbeeld via watertegels; in combinatie met exfiltratiekolken of waterspuwers wordt het hemelwater via deze tegel zichtbaar afgevoerd. Dit draagt bij aan bewustwording van wijkbewoners. De tegels kunnen zonder probleem in het bestaande trottoir worden ingepast en zijn goedgekeurd door het platform Gehandicapten.

Wadi’s

Waterafvoer, drainage en infiltratie, of wel ‘de wadi’ heeft al een vaste plek verkregen bij de inrichting van de openbare ruimte. Deze groene greppels, soms met hooggelegen fiets- of voetpaden, zijn niet meer weg te denken uit nieuwbouwwijken. Deze groenstrook is een ingenieuze manier om regenwater in het grondwater te infiltreren. Brede wadi’s met veel infiltratiecapaciteit kunnen worden overbrugd met een plaat met een open structuur, een opvallend ontwerpelement, waarmee het water direct van de straat wordt afgevoerd.

 

Bestrating

Waterregulerende bestrating biedt de mogelijkheid om hemelwater direct te laten infiltreren in de ondergrond of vertraagd naar het oppervlaktewater af te voeren. Er zijn al verschillende manieren om water door de verhardingsmaterialen te laten stromen. Zo zijn er H2O waterpasserende stenen die ook geschikt zijn voor druk bereden wegen. De doorlatendheid hangt samen met het te gebruiken voegmateriaal. Daarnaast zijn er drainagestenen ontwikkeld. Dit zijn waterdoorlatende stenen van poreus beton. Zij houden PAK’s en zware metalen tegen en worden veelal ingezet voor parkeerplaatsen, trottoirs en pleinen.

Aantrekkelijk groen

Groen maakt de openbare ruimte aantrekkelijk voor gebruikers, het houdt minder warmte vast en verkoelt door verdamping van water. Ook via groenbestrating kan water deels infiltreren in de ondergrond. Er zijn al mogelijkheden om mooie bestrating met gras te combineren en daarmee grotere oppervlakken geschikt te maken voor waterinfiltratie en verdamping. De stenen die hiervoor worden gebruikt zijn hol en van een kunststof die het verband onderling waarborgt. Hierin krijgt gras voldoende ruimte om te groeien. Ook biedt deze steensoort mogelijkheden voor meer esthetiek in het ontwerp.

 

Interessante combinaties

Het intussen ontwikkelde aanbod aan nieuwe producten voor de inrichting van de stedelijke bebouwde omgeving kan afhankelijk van het ontwerpvraagstuk, leiden tot interessante combinaties, die het ondergrondse stelsel ondersteunen en de bovengrondse omgeving groen en aantrekkelijk maken.



Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 76 tot 100 van 263

1 2 3 4 5 6

  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen

Artikelen 76 tot 100 van 263

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.