Samen regenwater zorgzaam afvoeren

dinsdag 27 oktober 2015 Frank Kolderie 0 reacties 258x gelezen

Hoe dreigend de klimaatrisico’s ook zijn, hoe snel er interessante oplossingen worden ontwikkeld om de ondergrondse regenwatervoorzieningen op een mooie manier bovengronds te ondersteunen.

Frank Kolderie, productmanager Verkeer & Milieu,Struyk Verwo Infra

Frank Kolderie, productmanager Verkeer & Milieu,Struyk Verwo Infra

Door klimaatverandering en verstedelijking neemt de kans op wateroverlast door hevige regenbuien steeds meer toe, terwijl hogere temperaturen invloed hebben op de leefbaarheid van de stad. Het klimaatbestendig maken van onze stedelijke omgeving vraagt om creativiteit van de ruimtelijk ontwerper, die zoekt naar manieren om regenwater te verwerken op plekken met weinig ruimte en meerdere functies. In aanvulling op ondergrondse voorzieningen biedt bovengronds afvoeren kansen om water voor bewoners beter zichtbaar te maken en meer groen in te passen.

Vanuit de visie van een integraal ingerichte openbare ruimte werken wij al geruime tijd samen met diverse partners aan een koppeling tussen de bovengrondse en ondergrondse infrastructuur. Met recht een uitdaging, die tegelijkertijd inspireert om nieuwe oplossingen te ontwikkelen om regenwater zichtbaar en zorgzaam af te voeren. Zo ontstaat gaandeweg een verrassend assortiment aan oplossingsrichtingen. Een paar voorbeelden.

Watertegels
Een groot deel van het verharde oppervlak in Nederland bestaat uit daken. Daarop kan relatief schoon regenwater worden opgevangen voor gebruik in huis of zichtbaar wegstromen en benut worden voor infiltratie. Bijvoorbeeld via watertegels; in combinatie met exfiltratiekolken of waterspuwers wordt het hemelwater via deze tegel zichtbaar afgevoerd. Dit draagt bij aan bewustwording van wijkbewoners. De tegels kunnen zonder probleem in het bestaande trottoir worden ingepast en zijn goedgekeurd door het platform Gehandicapten.

Wadi’s

Waterafvoer, drainage en infiltratie, of wel ‘de wadi’ heeft al een vaste plek verkregen bij de inrichting van de openbare ruimte. Deze groene greppels, soms met hooggelegen fiets- of voetpaden, zijn niet meer weg te denken uit nieuwbouwwijken. Deze groenstrook is een ingenieuze manier om regenwater in het grondwater te infiltreren. Brede wadi’s met veel infiltratiecapaciteit kunnen worden overbrugd met een plaat met een open structuur, een opvallend ontwerpelement, waarmee het water direct van de straat wordt afgevoerd.

 

Bestrating

Waterregulerende bestrating biedt de mogelijkheid om hemelwater direct te laten infiltreren in de ondergrond of vertraagd naar het oppervlaktewater af te voeren. Er zijn al verschillende manieren om water door de verhardingsmaterialen te laten stromen. Zo zijn er H2O waterpasserende stenen die ook geschikt zijn voor druk bereden wegen. De doorlatendheid hangt samen met het te gebruiken voegmateriaal. Daarnaast zijn er drainagestenen ontwikkeld. Dit zijn waterdoorlatende stenen van poreus beton. Zij houden PAK’s en zware metalen tegen en worden veelal ingezet voor parkeerplaatsen, trottoirs en pleinen.

Aantrekkelijk groen

Groen maakt de openbare ruimte aantrekkelijk voor gebruikers, het houdt minder warmte vast en verkoelt door verdamping van water. Ook via groenbestrating kan water deels infiltreren in de ondergrond. Er zijn al mogelijkheden om mooie bestrating met gras te combineren en daarmee grotere oppervlakken geschikt te maken voor waterinfiltratie en verdamping. De stenen die hiervoor worden gebruikt zijn hol en van een kunststof die het verband onderling waarborgt. Hierin krijgt gras voldoende ruimte om te groeien. Ook biedt deze steensoort mogelijkheden voor meer esthetiek in het ontwerp.

 

Interessante combinaties

Het intussen ontwikkelde aanbod aan nieuwe producten voor de inrichting van de stedelijke bebouwde omgeving kan afhankelijk van het ontwerpvraagstuk, leiden tot interessante combinaties, die het ondergrondse stelsel ondersteunen en de bovengrondse omgeving groen en aantrekkelijk maken.



Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 189

1 2 3 4 5 6

  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling.Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 1 tot 10 van 189

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.