Samen regenwater zorgzaam afvoeren

dinsdag 27 oktober 2015 Frank Kolderie 0 reacties 206x gelezen

Hoe dreigend de klimaatrisico’s ook zijn, hoe snel er interessante oplossingen worden ontwikkeld om de ondergrondse regenwatervoorzieningen op een mooie manier bovengronds te ondersteunen.

Frank Kolderie, productmanager Verkeer & Milieu,Struyk Verwo Infra

Frank Kolderie, productmanager Verkeer & Milieu,Struyk Verwo Infra

Door klimaatverandering en verstedelijking neemt de kans op wateroverlast door hevige regenbuien steeds meer toe, terwijl hogere temperaturen invloed hebben op de leefbaarheid van de stad. Het klimaatbestendig maken van onze stedelijke omgeving vraagt om creativiteit van de ruimtelijk ontwerper, die zoekt naar manieren om regenwater te verwerken op plekken met weinig ruimte en meerdere functies. In aanvulling op ondergrondse voorzieningen biedt bovengronds afvoeren kansen om water voor bewoners beter zichtbaar te maken en meer groen in te passen.

Vanuit de visie van een integraal ingerichte openbare ruimte werken wij al geruime tijd samen met diverse partners aan een koppeling tussen de bovengrondse en ondergrondse infrastructuur. Met recht een uitdaging, die tegelijkertijd inspireert om nieuwe oplossingen te ontwikkelen om regenwater zichtbaar en zorgzaam af te voeren. Zo ontstaat gaandeweg een verrassend assortiment aan oplossingsrichtingen. Een paar voorbeelden.

Watertegels
Een groot deel van het verharde oppervlak in Nederland bestaat uit daken. Daarop kan relatief schoon regenwater worden opgevangen voor gebruik in huis of zichtbaar wegstromen en benut worden voor infiltratie. Bijvoorbeeld via watertegels; in combinatie met exfiltratiekolken of waterspuwers wordt het hemelwater via deze tegel zichtbaar afgevoerd. Dit draagt bij aan bewustwording van wijkbewoners. De tegels kunnen zonder probleem in het bestaande trottoir worden ingepast en zijn goedgekeurd door het platform Gehandicapten.

Wadi’s

Waterafvoer, drainage en infiltratie, of wel ‘de wadi’ heeft al een vaste plek verkregen bij de inrichting van de openbare ruimte. Deze groene greppels, soms met hooggelegen fiets- of voetpaden, zijn niet meer weg te denken uit nieuwbouwwijken. Deze groenstrook is een ingenieuze manier om regenwater in het grondwater te infiltreren. Brede wadi’s met veel infiltratiecapaciteit kunnen worden overbrugd met een plaat met een open structuur, een opvallend ontwerpelement, waarmee het water direct van de straat wordt afgevoerd.

 

Bestrating

Waterregulerende bestrating biedt de mogelijkheid om hemelwater direct te laten infiltreren in de ondergrond of vertraagd naar het oppervlaktewater af te voeren. Er zijn al verschillende manieren om water door de verhardingsmaterialen te laten stromen. Zo zijn er H2O waterpasserende stenen die ook geschikt zijn voor druk bereden wegen. De doorlatendheid hangt samen met het te gebruiken voegmateriaal. Daarnaast zijn er drainagestenen ontwikkeld. Dit zijn waterdoorlatende stenen van poreus beton. Zij houden PAK’s en zware metalen tegen en worden veelal ingezet voor parkeerplaatsen, trottoirs en pleinen.

Aantrekkelijk groen

Groen maakt de openbare ruimte aantrekkelijk voor gebruikers, het houdt minder warmte vast en verkoelt door verdamping van water. Ook via groenbestrating kan water deels infiltreren in de ondergrond. Er zijn al mogelijkheden om mooie bestrating met gras te combineren en daarmee grotere oppervlakken geschikt te maken voor waterinfiltratie en verdamping. De stenen die hiervoor worden gebruikt zijn hol en van een kunststof die het verband onderling waarborgt. Hierin krijgt gras voldoende ruimte om te groeien. Ook biedt deze steensoort mogelijkheden voor meer esthetiek in het ontwerp.

 

Interessante combinaties

Het intussen ontwikkelde aanbod aan nieuwe producten voor de inrichting van de stedelijke bebouwde omgeving kan afhankelijk van het ontwerpvraagstuk, leiden tot interessante combinaties, die het ondergrondse stelsel ondersteunen en de bovengrondse omgeving groen en aantrekkelijk maken.



Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 181

1 2 3 4 5 6

  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans

Artikelen 1 tot 10 van 181

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.