Op de bon

dinsdag 8 mei 2012 2 reacties 784x gelezen

Jan Dirk Onrust, auteur van 'De Booswichtenclub', Het kwaad in een fluorhesje.

 

De anti-verkeershuftercampagne was nog amper gestart of ik werd op een buitenweg aan de kant gezet. 'Zo meneer, weet u waarom we u staande houden?' vroeg de agent. 'Ja, ik reed een beetje te hard. Hoeveel kost me dat?' Ik had haast en wilde snel ter zake komen. 'U reed meer dan een béétje te hard,' zei de agent. 'U hoeft geen antwoord te geven, maar heeft u daar een verklaring voor?'

'Ja, ik zag u niet,' zei ik. 'Kan ik misschien pinnen?'

 

 

 


'Ik vind dat een heel fout antwoord, meneer,' zei de agent. 'U zegt eigenlijk dat u zonder controle gewoon maar uw gang zou gaan. Als iedereen die mentaliteit had, dan zou het een grote bende worden in ons land.' 'U doet alsof ik net een bejaarde heb beroofd,' zei ik. 'Ik reed 4 km te hard!' 'Nee, wel iets meer dan dat, meneer,' zei de agent. 'Weet u wel wat uw remweg is bij die snelheid? Vindt u zichzelf nou een verantwoorde motorrijder? Wat als er plotseling een tractor oversteekt? Die kunt u nooit meer ontwijken!'

 

Een product als elk ander

Op sommigen zal het optreden van de agent diepe indruk maken. Maar mensen van boven de zeven jaar ergeren zich rot aan zo'n verbaal pak billenkoek. Hun hele dag is erdoor verknald. En de agent zelf komt natuurlijk ook niet lekker thuis als hij met iedereen die hij tegenkwam heeft staan bekvechten. Veel prettiger voor iedereen zou het zijn wanneer de politie wat zakelijker optrad. Het geven van een bekeuring moet geen heksenjacht op hufters zijn, geen strijd tussen goed en kwaad, maar gewoon het afsluiten van een financiële transactie. Alsof je een stofzuiger verkoopt. Een snelheidsovertreding is tenslotte een product als elk ander. En er is een flinke markt voor, want velen rijden graag te hard en zijn best bereid daar wat voor te betalen. 

 

Maar politieagenten beseffen dat niet. Daarom brengen ze hun product zo allerbelabberdst aan de man. Bijvoorbeeld door stiekem met een camera in de struiken te liggen. Of door overtreders de les te lezen. Dat is net zoiets als een slijter die zijn klanten voor drankorgel uitscheldt. Ook moet een agent natuurlijk nooit willen weten waarom je te hard reed. De kassajuffrouw vraagt toch ook niet waarom je een zak aardappels koopt? Het beste is daarom de agenten een maandje stage te laten lopen bij een echt bedrijf, McDonalds of zo. Daar leren ze snel genoeg dat in de moderne democratie niet de wetgever, maar de markt regeert. En dat je klanten niet de les moet lezen, maar dat je naar ze moet luisteren.

 

Cadeautje

Met deze kennis op zak kunnen ze van de snelheidsovertreding een veel aantrekkelijker product maken. Bijvoorbeeld door bij een bekeuring nou eindelijk eens de foto van de overtreding te geven. Dat vinden mensen leuk. Helemaal mooi zou het zijn als je een boete vooraf zou kunnen betalen. Dus dat je vraagt om een bekeuring voor een snelheidsovertreding die volgend weekend pas gemaakt zal worden. 'Een bon voor 30 km te hard rijden op het klaverblad bij Utrecht? Komt voor elkaar, meneer', zegt de agent die het begrepen heeft. 'Is het een cadeautje of is het voor uzelf?'

 

uit: De Booswichtenclub, ANWB Media

 



Reacties

Reacties

Herbert Korbee, psycholoog in infrastructuur 16/08/2012 00:31

Beste Jan Dirk,
Je schrijft met humor en ik denk dat de meeste mensen hetzelfde denken wanneer ze door een belerende agent worden aangehouden. Ik in ieder geval wel. Ik werd woest toen een agent me bekeurde vanwege een kapotte (fiets-)koplamp met de introductie "waar gaan we met die feestverlichting naartoe?". Herkenbaar dus.
Maar als verkeerspsycholoog en aankomend jurist voel ik me toch geroepen als eerste de reactie te geven die je overduidelijk probeert uit te lokken.
Ja, ik trap er in.
Hier komt-ie.

Als een verkeersovertreding misgaat, dan is het leed niet te overzien. Ik refereer maar even aan de wegrace in Den Haag die begin augustus dit jaar een overstekende voetganger het leven koste. Een aangrijpend voorbeeld van zinloos geweld. En om dat te voorkomen wordt dergelijk gedrag preventief gestraft opdat je het niet meer zult vertonen. In jouw geval gelukkig slechts met een bekeuring.

Is een bekeuring een product dat de agent aan de man moet proberen te brengen? Toen het bonnenquotum nog gold leek het daar wel op. Aan het eind van de maand moest een agent een bepaalde hoeveelheid bonnen uitgeschreven hebben. Gelukkig is dat van de baan. Nu is een bekeuring gereduceerd tot een transactie op initiatief van de officier van Justitie waarbij beide partijen afzien van het laten vellen van een oordeel door de rechter. De rechtstaat heeft als doel ongewenst gedrag uit te bannen door leedtoevoeging, genoegdoening en preventie. Met een bekeuring kom je er dan nog genadig af. Als je dit verhaal voor een rechter vertelt, kun je naar clementie fluiten.

Het is niet anders: Wie lol heeft in overtredingen, moet op de koop toe nemen dat een bekeuring vergezeld gaat van belerende teksten. Zelfs met een kapotte koplamp, en zeker met een snelheidsovertreding in een potentieel dodelijke machine.
Maar ik zie alvast wel uit naar je volgende stekelige overpeinzing.

13/05/2012 21:38

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.