Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten

vrijdag 14 september 2018 Miranda Thüsh 0 reacties 63x gelezen

In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren, vormen, materialen, texturen en andere ontwerpaspecten vinden, kunnen we een identiteit van die ruimte ontwikkelen die het gewenste gedrag uitlokt. 

Miranda Thüsh, ThuisraadRO

Miranda Thüsh, ThuisraadRO

Dit klinkt mogelijk als de oproep voor een handboek ‘Categorisering inrichting openbare ruimte’. Een boek waarin je precies kunt vinden welke inrichtingsaspecten gekoppeld zijn aan een bepaalde beleving en (dus) bepaald gedrag.

 

Ik probeer me een beeld te vormen van een dergelijk boek en krijg de sterke indruk dat ik er wel een paar planken voor vrij moet maken. Er zijn domweg te veel combinaties van aspecten mogelijk om over de effecten op het gedrag zinvolle uitspraken te kunnen doen. En dan heb ik het nog niet over de verschillen tussen mensen, met hun eigen gewoonten, normen, associaties, herinneringen. Voor het juiste beeld zouden we ook die in het handboek moeten betrekken. 

 

Twee sporen 

We zullen een andere vorm moeten vinden om grip te krijgen op deze materie. Ik denk daarbij aan twee sporen. Op het eerste spoor onderzoeken we hoe prikkels uit de omgeving het gedrag beïnvloeden. Hoe oriënteren we ons? Wat doet een ruimte die privé aandoet met ons gedrag?

 

Wat kenmerkt een ruimte die semi-privé aandoet?

 

 

 

Ontwikkelaars van kantoorgebouwen en ziekenhuizen maken al langere tijd gebruik van deze omgevingspsychologische kennis. Voor het beïnvloeden van gedrag in de openbare ruimte kunnen we hieruit ideeën opdoen. Daarnaast is er een sterke behoefte aan aanvullend onderzoek gericht op gedrag in de openbare ruimte. 

 

Mate van afwisseling 

Parallel aan het eerste spoor onderscheiden we invloedrijke identiteiten en karakteristieken van openbare ruimtes. De link met het eerste spoor is daarbij cruciaal. Welke aspecten kenmerken een ruimte die privé lijkt te zijn? Hoe onderscheidt een oriëntatiepunt zich van zijn omgeving? 

 

De resultaten van een dergelijke exercitie zullen tot uitdrukking komen in begrippen als ‘de schaal van een ruimte’ of ‘de mate van afwisseling’. Ook de uitstraling van materialen (zakelijk, koel, warm) en de verdeling van de ruimte in compartimenten zullen er toe doen. 

 

Maar bovenal zullen we een taal ontwikkelen waarin we kunnen denken en communiceren over de inrichting van ruimtes en het effect daarvan op het gedrag van de gebruiker. Wat dát betekent voor ons dagelijkse werk wil ik in de vierde en daarmee laatste aflevering van deze reeks onderzoeken. 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 126 tot 150 van 257

3 4 5 6 7 8

Artikelen 126 tot 150 van 257

3 4 5 6 7 8

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.