Ontmoeten? Verbinden!

vrijdag 21 oktober 2016 Lindy Molenkamp 0 reacties 101x gelezen

'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en verbinden, waarom is het belangrijk, en wat kun je er zelf mee?

Lindy Molenkamp, Hoofd eenheid Wegen en Kanalen, Provincie Overijssel

Lindy Molenkamp, Hoofd eenheid Wegen en Kanalen, Provincie Overijssel

Verbinden kent vele vormen. Verkeer en vervoer is natuurlijk in de eerste plaats zelf een vorm van verbinden, in de fysieke ruimte. Een virtuele vorm daarvan is de ICT, met media zoals telegrafie en telefonie als historisch eerste exponenten. Laten we eens kijken wat die "enabling technologies" sinds ongeveer 1850 betekend hebben voor onze maatschappij.

 

Daarvóór reisden de meeste mensen, te voet immers, doorgaans niet verder dan het volgende dorp. Er was geen telefoon, dus diezelfde mensen hadden ook nauwelijks contacten daarbuiten. Men leefde vooral van wat er in het eigen dorp, vaak op eigen erf, verbouwd werd.

 

Dat betekende ook dat ideeën zeer langzaam verspreid werden. Zo startte de Renaissance in Italië in de 14e eeuw, en duurde het zo'n tweehonderd jaar voordat deze ook in het huidige Nederland school maakte. Twee eeuwen! Dat is alsof we vandaag kennis zouden maken met het industriële weefgetouw, en de Zauberfllöte op nummer 1 binnenkwam in de radio Top-40 (maar er was natuurlijk helemaal geen radio!).

 

Ontmoeten is nog nooit zo dichtbij geweest

In werkelijkheid leggen we tegenwoordig bijna net zo makkelijk contact met iemand in Australië als met de buren. We eten vlees uit Argentinië en groenten die in Afrika speciaal voor ons gekweekt worden. We kunnen wonen in een dorp en 50 kilometer verderop in de grote stad werken. Ons elektronische schrijfblok komt uit China, en in ons eigen land werken mensen aan de nieuwste generatie chip-productieapparatuur voor de hele wereld, waardoor we over vier jaar de Olympische Spelen in Tokyo nog weer realistischer, thuis of onderweg, kunnen meebeleven.

 

Onmisbare factoren

Hoewel er ook andere factoren meespeelden, zoals de uitvinding van de stoommachine en allerlei wetenschappelijke ontdekkingen, durf ik de stelling wel aan dat de opkomst van grootschalig, snel, betaalbaar vervoer, en de telecommunicatie, onmisbare factoren geweest zijn de enorm versnelde ontwikkeling die onze samenleving, en de wereld in het algemeen, heeft doorgemaakt in de afgelopen anderhalve eeuw. Door plaatsen, goederen, mensen en ideeën met elkaar te verbinden zijn nieuwe producten, diensten en ervaringen ontstaan; is onze wereld onvergelijkbaar anders, en in veel opzichten beter, dan die van vóór 1850.

 

Verkeer en vervoer, telecommunicatie, het zijn heel zichtbare en voor de hand liggende vormen van "verbinden". Maar er is meer. Verbinden van vakgebieden. Verbinden van heden en toekomst. Verbinden van oude en jonge generaties. Jezelf ergens met hart en ziel aan verbinden. Verbinding leggen met collega's uit andere organisaties.

 

Meelopen

Onlangs liep ik - het eerste contact was gelegd via Bouwend Nederland - een dag mee met een manager van een bedrijf dat verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden organiseert. Een heel ander soort organisatie dan waar ik zelf werk - ik ben verbonden aan de provincie Overijssel - immers commercieel en zeer operationeel, en ik raakte geïnspireerd door de manier waarop zij werken. Het zijn hun eigen collega's die zich dagelijks als "voetganger" tussen het rijdende verkeer begeven: een fout in de voorbereiding kan zomaar iemand het leven kosten. Die planning is dan ook enorm serieus, ondersteund door de modernste hulpmiddelen, ze halen missers uit bestekken van opdrachtgevers, kortom indrukwekkend professioneel. Ik wil met mijn dienstonderdeel graag van deze mensen leren, en ik hoop dat zij bij een tegenbezoek weer elementen uit ónze praktijk oppikken die hun proces versterken. Nu is dit een uitwisseling tussen een overheid en een bedrijf - het kan ook, voor velen ongetwijfeld wat laagdrempeliger, tussen overheden zoals via de meeloopdagen van WOW.

 

Meiden maken kennis met techniek

Verbinden van generaties. De verkeerskunde-opleidingen leveren minder nieuwe aanwas voor ons vakgebied dan we nodig hebben; over een jaar of tien, met de golf van infrastructuurvervangingen die op ons afkomt, zal dit waarschijnlijk nog nijpender zijn. Mijn dienst ontvangt tegenwoordig elk jaar een groep schoolmeisjes op "Girls's day", om hen kennis te laten maken met de wereld van verkeer en infrastructuur. Ik hoop van harte dat de vonk overslaat en dat straks bij de studiekeuze er een paar onze kant op zullen komen.

 

Ik noemde ook al het verbinden van vakgebieden. Voertuigen worden steeds slimmer, en steeds communicatiever. De aankomende generatie auto's kan zowel ondering informatie uitwisselen als met systemen van, bijvoorbeeld, wegbeheerders. Bij "smart mobility" denken we in de eerste plaats aan het slimmer regelen van het verkeer, zodat het veiliger, vlotter, betrouwbaarder en schoner wordt. Maar denk ook eens aan de mogelijkheden voor wegbeheer. Hoe mooi zou het zijn als wegbeheerders feedback zouden krijgen over de staat van de infrastructuur, uit de vele systemen waarmee voertuigen tegenwoordig uitgerust zijn: of het wegdek wel stroef genoeg is (remvertraging), of jet wegbeeld duidelijk is voor bestuurders (plotselinge stuurbewegingen), misschien valt er wel iets over de constructieve staat van bruggen af te leiden uit trillingen, waarvan ik overigens ook niet weet of auto's die al zelf meten. Volkswagen en Apple zien de Provincie Overijssel al aankomen, haha - dus eerst zullen wegbeheerders een verbond met elkaar moeten sluiten, en dan samen in gesprek met de grote spelers.

 

Maak kennis, spreek af

Kansen zat om verbinding te leggen, ook op dit congres. Wie wilt u leren kennen? Ga met elkaar in gesprek en spreek met iemand af om volgende week, volgende maand het contact nog eens te verdiepen, om te kijken wat je van elkaar kunt leren, hoe je samen kansen kunt creëren.'

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 175

1 2 3 4 5 6

  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM

Artikelen 1 tot 10 van 175

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.