Ontmoeten? Verbinden!

vrijdag 21 oktober 2016 Lindy Molenkamp 0 reacties 204x gelezen

'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en verbinden, waarom is het belangrijk, en wat kun je er zelf mee?

Lindy Molenkamp, Hoofd eenheid Wegen en Kanalen, Provincie Overijssel

Lindy Molenkamp, Hoofd eenheid Wegen en Kanalen, Provincie Overijssel

Verbinden kent vele vormen. Verkeer en vervoer is natuurlijk in de eerste plaats zelf een vorm van verbinden, in de fysieke ruimte. Een virtuele vorm daarvan is de ICT, met media zoals telegrafie en telefonie als historisch eerste exponenten. Laten we eens kijken wat die "enabling technologies" sinds ongeveer 1850 betekend hebben voor onze maatschappij.

 

Daarvóór reisden de meeste mensen, te voet immers, doorgaans niet verder dan het volgende dorp. Er was geen telefoon, dus diezelfde mensen hadden ook nauwelijks contacten daarbuiten. Men leefde vooral van wat er in het eigen dorp, vaak op eigen erf, verbouwd werd.

 

Dat betekende ook dat ideeën zeer langzaam verspreid werden. Zo startte de Renaissance in Italië in de 14e eeuw, en duurde het zo'n tweehonderd jaar voordat deze ook in het huidige Nederland school maakte. Twee eeuwen! Dat is alsof we vandaag kennis zouden maken met het industriële weefgetouw, en de Zauberfllöte op nummer 1 binnenkwam in de radio Top-40 (maar er was natuurlijk helemaal geen radio!).

 

Ontmoeten is nog nooit zo dichtbij geweest

In werkelijkheid leggen we tegenwoordig bijna net zo makkelijk contact met iemand in Australië als met de buren. We eten vlees uit Argentinië en groenten die in Afrika speciaal voor ons gekweekt worden. We kunnen wonen in een dorp en 50 kilometer verderop in de grote stad werken. Ons elektronische schrijfblok komt uit China, en in ons eigen land werken mensen aan de nieuwste generatie chip-productieapparatuur voor de hele wereld, waardoor we over vier jaar de Olympische Spelen in Tokyo nog weer realistischer, thuis of onderweg, kunnen meebeleven.

 

Onmisbare factoren

Hoewel er ook andere factoren meespeelden, zoals de uitvinding van de stoommachine en allerlei wetenschappelijke ontdekkingen, durf ik de stelling wel aan dat de opkomst van grootschalig, snel, betaalbaar vervoer, en de telecommunicatie, onmisbare factoren geweest zijn de enorm versnelde ontwikkeling die onze samenleving, en de wereld in het algemeen, heeft doorgemaakt in de afgelopen anderhalve eeuw. Door plaatsen, goederen, mensen en ideeën met elkaar te verbinden zijn nieuwe producten, diensten en ervaringen ontstaan; is onze wereld onvergelijkbaar anders, en in veel opzichten beter, dan die van vóór 1850.

 

Verkeer en vervoer, telecommunicatie, het zijn heel zichtbare en voor de hand liggende vormen van "verbinden". Maar er is meer. Verbinden van vakgebieden. Verbinden van heden en toekomst. Verbinden van oude en jonge generaties. Jezelf ergens met hart en ziel aan verbinden. Verbinding leggen met collega's uit andere organisaties.

 

Meelopen

Onlangs liep ik - het eerste contact was gelegd via Bouwend Nederland - een dag mee met een manager van een bedrijf dat verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden organiseert. Een heel ander soort organisatie dan waar ik zelf werk - ik ben verbonden aan de provincie Overijssel - immers commercieel en zeer operationeel, en ik raakte geïnspireerd door de manier waarop zij werken. Het zijn hun eigen collega's die zich dagelijks als "voetganger" tussen het rijdende verkeer begeven: een fout in de voorbereiding kan zomaar iemand het leven kosten. Die planning is dan ook enorm serieus, ondersteund door de modernste hulpmiddelen, ze halen missers uit bestekken van opdrachtgevers, kortom indrukwekkend professioneel. Ik wil met mijn dienstonderdeel graag van deze mensen leren, en ik hoop dat zij bij een tegenbezoek weer elementen uit ónze praktijk oppikken die hun proces versterken. Nu is dit een uitwisseling tussen een overheid en een bedrijf - het kan ook, voor velen ongetwijfeld wat laagdrempeliger, tussen overheden zoals via de meeloopdagen van WOW.

 

Meiden maken kennis met techniek

Verbinden van generaties. De verkeerskunde-opleidingen leveren minder nieuwe aanwas voor ons vakgebied dan we nodig hebben; over een jaar of tien, met de golf van infrastructuurvervangingen die op ons afkomt, zal dit waarschijnlijk nog nijpender zijn. Mijn dienst ontvangt tegenwoordig elk jaar een groep schoolmeisjes op "Girls's day", om hen kennis te laten maken met de wereld van verkeer en infrastructuur. Ik hoop van harte dat de vonk overslaat en dat straks bij de studiekeuze er een paar onze kant op zullen komen.

 

Ik noemde ook al het verbinden van vakgebieden. Voertuigen worden steeds slimmer, en steeds communicatiever. De aankomende generatie auto's kan zowel ondering informatie uitwisselen als met systemen van, bijvoorbeeld, wegbeheerders. Bij "smart mobility" denken we in de eerste plaats aan het slimmer regelen van het verkeer, zodat het veiliger, vlotter, betrouwbaarder en schoner wordt. Maar denk ook eens aan de mogelijkheden voor wegbeheer. Hoe mooi zou het zijn als wegbeheerders feedback zouden krijgen over de staat van de infrastructuur, uit de vele systemen waarmee voertuigen tegenwoordig uitgerust zijn: of het wegdek wel stroef genoeg is (remvertraging), of jet wegbeeld duidelijk is voor bestuurders (plotselinge stuurbewegingen), misschien valt er wel iets over de constructieve staat van bruggen af te leiden uit trillingen, waarvan ik overigens ook niet weet of auto's die al zelf meten. Volkswagen en Apple zien de Provincie Overijssel al aankomen, haha - dus eerst zullen wegbeheerders een verbond met elkaar moeten sluiten, en dan samen in gesprek met de grote spelers.

 

Maak kennis, spreek af

Kansen zat om verbinding te leggen, ook op dit congres. Wie wilt u leren kennen? Ga met elkaar in gesprek en spreek met iemand af om volgende week, volgende maand het contact nog eens te verdiepen, om te kijken wat je van elkaar kunt leren, hoe je samen kansen kunt creëren.'

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Samenvatting We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.