Ontmoeten? Verbinden!

vrijdag 21 oktober 2016 Lindy Molenkamp 0 reacties 247x gelezen

'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en verbinden, waarom is het belangrijk, en wat kun je er zelf mee?

Lindy Molenkamp, Hoofd eenheid Wegen en Kanalen, Provincie Overijssel

Lindy Molenkamp, Hoofd eenheid Wegen en Kanalen, Provincie Overijssel

Verbinden kent vele vormen. Verkeer en vervoer is natuurlijk in de eerste plaats zelf een vorm van verbinden, in de fysieke ruimte. Een virtuele vorm daarvan is de ICT, met media zoals telegrafie en telefonie als historisch eerste exponenten. Laten we eens kijken wat die "enabling technologies" sinds ongeveer 1850 betekend hebben voor onze maatschappij.

 

Daarvóór reisden de meeste mensen, te voet immers, doorgaans niet verder dan het volgende dorp. Er was geen telefoon, dus diezelfde mensen hadden ook nauwelijks contacten daarbuiten. Men leefde vooral van wat er in het eigen dorp, vaak op eigen erf, verbouwd werd.

 

Dat betekende ook dat ideeën zeer langzaam verspreid werden. Zo startte de Renaissance in Italië in de 14e eeuw, en duurde het zo'n tweehonderd jaar voordat deze ook in het huidige Nederland school maakte. Twee eeuwen! Dat is alsof we vandaag kennis zouden maken met het industriële weefgetouw, en de Zauberfllöte op nummer 1 binnenkwam in de radio Top-40 (maar er was natuurlijk helemaal geen radio!).

 

Ontmoeten is nog nooit zo dichtbij geweest

In werkelijkheid leggen we tegenwoordig bijna net zo makkelijk contact met iemand in Australië als met de buren. We eten vlees uit Argentinië en groenten die in Afrika speciaal voor ons gekweekt worden. We kunnen wonen in een dorp en 50 kilometer verderop in de grote stad werken. Ons elektronische schrijfblok komt uit China, en in ons eigen land werken mensen aan de nieuwste generatie chip-productieapparatuur voor de hele wereld, waardoor we over vier jaar de Olympische Spelen in Tokyo nog weer realistischer, thuis of onderweg, kunnen meebeleven.

 

Onmisbare factoren

Hoewel er ook andere factoren meespeelden, zoals de uitvinding van de stoommachine en allerlei wetenschappelijke ontdekkingen, durf ik de stelling wel aan dat de opkomst van grootschalig, snel, betaalbaar vervoer, en de telecommunicatie, onmisbare factoren geweest zijn de enorm versnelde ontwikkeling die onze samenleving, en de wereld in het algemeen, heeft doorgemaakt in de afgelopen anderhalve eeuw. Door plaatsen, goederen, mensen en ideeën met elkaar te verbinden zijn nieuwe producten, diensten en ervaringen ontstaan; is onze wereld onvergelijkbaar anders, en in veel opzichten beter, dan die van vóór 1850.

 

Verkeer en vervoer, telecommunicatie, het zijn heel zichtbare en voor de hand liggende vormen van "verbinden". Maar er is meer. Verbinden van vakgebieden. Verbinden van heden en toekomst. Verbinden van oude en jonge generaties. Jezelf ergens met hart en ziel aan verbinden. Verbinding leggen met collega's uit andere organisaties.

 

Meelopen

Onlangs liep ik - het eerste contact was gelegd via Bouwend Nederland - een dag mee met een manager van een bedrijf dat verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden organiseert. Een heel ander soort organisatie dan waar ik zelf werk - ik ben verbonden aan de provincie Overijssel - immers commercieel en zeer operationeel, en ik raakte geïnspireerd door de manier waarop zij werken. Het zijn hun eigen collega's die zich dagelijks als "voetganger" tussen het rijdende verkeer begeven: een fout in de voorbereiding kan zomaar iemand het leven kosten. Die planning is dan ook enorm serieus, ondersteund door de modernste hulpmiddelen, ze halen missers uit bestekken van opdrachtgevers, kortom indrukwekkend professioneel. Ik wil met mijn dienstonderdeel graag van deze mensen leren, en ik hoop dat zij bij een tegenbezoek weer elementen uit ónze praktijk oppikken die hun proces versterken. Nu is dit een uitwisseling tussen een overheid en een bedrijf - het kan ook, voor velen ongetwijfeld wat laagdrempeliger, tussen overheden zoals via de meeloopdagen van WOW.

 

Meiden maken kennis met techniek

Verbinden van generaties. De verkeerskunde-opleidingen leveren minder nieuwe aanwas voor ons vakgebied dan we nodig hebben; over een jaar of tien, met de golf van infrastructuurvervangingen die op ons afkomt, zal dit waarschijnlijk nog nijpender zijn. Mijn dienst ontvangt tegenwoordig elk jaar een groep schoolmeisjes op "Girls's day", om hen kennis te laten maken met de wereld van verkeer en infrastructuur. Ik hoop van harte dat de vonk overslaat en dat straks bij de studiekeuze er een paar onze kant op zullen komen.

 

Ik noemde ook al het verbinden van vakgebieden. Voertuigen worden steeds slimmer, en steeds communicatiever. De aankomende generatie auto's kan zowel ondering informatie uitwisselen als met systemen van, bijvoorbeeld, wegbeheerders. Bij "smart mobility" denken we in de eerste plaats aan het slimmer regelen van het verkeer, zodat het veiliger, vlotter, betrouwbaarder en schoner wordt. Maar denk ook eens aan de mogelijkheden voor wegbeheer. Hoe mooi zou het zijn als wegbeheerders feedback zouden krijgen over de staat van de infrastructuur, uit de vele systemen waarmee voertuigen tegenwoordig uitgerust zijn: of het wegdek wel stroef genoeg is (remvertraging), of jet wegbeeld duidelijk is voor bestuurders (plotselinge stuurbewegingen), misschien valt er wel iets over de constructieve staat van bruggen af te leiden uit trillingen, waarvan ik overigens ook niet weet of auto's die al zelf meten. Volkswagen en Apple zien de Provincie Overijssel al aankomen, haha - dus eerst zullen wegbeheerders een verbond met elkaar moeten sluiten, en dan samen in gesprek met de grote spelers.

 

Maak kennis, spreek af

Kansen zat om verbinding te leggen, ook op dit congres. Wie wilt u leren kennen? Ga met elkaar in gesprek en spreek met iemand af om volgende week, volgende maand het contact nog eens te verdiepen, om te kijken wat je van elkaar kunt leren, hoe je samen kansen kunt creëren.'

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.