Ogen op de weg op de A67!

donderdag 9 november 2017 Christophe van der Maat, gedeputeerde Noord-Brabant 1 reactie 137x gelezen

35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg zijn daarom sinds mei extra politiecontroles.
Christophe van der Maat, gedeputeerde Noord-Brabant

Christophe van der Maat, gedeputeerde Noord-Brabant

Op bumperkleven én op het gebruik van de mobiele telefoon. Er waren dagen dat agenten bijna veertig boetes uitdeelden bij een controle van vier uur. Dat zijn ongeveer tien automobilisten per uur! Betrapt op het gebruik van hun smartphone achter het stuur

 

Ik schrik daarvan. Zeker als je bedenkt dat het er in werkelijkheid nog meer moeten zijn. Want als de zon op je autoruit schijnt, of je mobiel ligt op schoot, is dat lastig te zien voor agenten en ontsnap je misschien aan de controle. Maar je bent levensgevaarlijk bezig. Een paar seconden je ogen niet op de snelweg en je bent honderd meter verder. Stel dat je opeens in een file belandt…!

 

De campagne NUL verkeerdoden Brabant focust op alert zijn in het verkeer. De politie Oost-Brabant kreeg de sleutelhangers met de tekst ‘Ogen op de weg’, om onder meer uit te delen tijdens de controles op de A67. Om je er dagelijks aan te herinneren je ogen op de weg te houden. Een leuk aandenken met een belangrijke boodschap!

 

Het is de eerste keer dat de politie in Brabant zo groot inzet op controle van smartphonegebruik. De extra controles duren nog tot en met mei volgend jaar. Maar dat zou geen verschil moeten maken in je rijgedrag. Wel of geen controle, hou je ogen op de weg. Altijd.

 

Deze blog is eerder verschenen op www.christophevandermaat.nl.


Reacties

Reacties

Henri van den Ouweland 13/12/2017 13:27

Als regelmatige weggebruiker op de A67 en vele andere A-wegen in Nederland onderschrijf ik dit artikel. Buiten de handhaving die slechts een topje van de ijsberg van overtreders pakt roep ik echt op om technische oplossingen die het gebruik van smartphones onherroepelijk onmogelijk maken.
Nu al blijkt uit cijfers dat het een sterk stijgend percentage verkeersslachtoffers te wijten is aan gebruik van smartphones Het wordt tijd dat we aan de voorkant van het probleem komen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 202

1 2 3 4 5 6

  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...

Artikelen 1 tot 10 van 202

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.