Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte

vrijdag 2 juni 2017 Jacques Goddijn, directeur HR Groep 0 reacties 149x gelezen

"Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De transitie naar in-car-systemen zal hier een belangrijke rol in spelen. Tegelijkertijd ontstaat, door de digitalisering van onze maatschappij en de komst van zelfrijdende auto’s, de behoefte aan een nationaal overzicht van alle objecten in de openbare ruimte."

Jacques Goddijn, directeur, eigenaar HR Groep

Jacques Goddijn, directeur, eigenaar HR Groep

"De automotive-sector, de verkeersmaterialenindustrie, navigatiebedrijven, kennisinstituten en de overheid moeten samen optrekken, want de verkeerswereld verandert in rap tempo en zo ook de wereld van de verkeersborden. Spraken wij in het verleden nog over de levering van verkeersborden, nu spreken we over assetmanagement en het slim beheren en onderhouden van objecten in de openbare ruimte gedurende een langere contractperiode."

De meest ideale openbare ruimte
"Dat is wat ons betreft een veilige en comfortabele omgeving, die op (kosten)efficiënte wijze en duurzaam beheerd kan worden. Wij leveren onze bijdrage aan de realisatie van dit ideaal met het intelligent maken van de publieke buitenruimte. We beschouwen Nederland hierbij als één grote stad, gevuld met objecten die duurzaam zijn geproduceerd en waar mogelijk autonoom en interactief functioneren."

Maar zo ver zijn we nog niet
"Vele wegbeheerders weten immers niet welke objecten waar staan, terwijl de openbare ruimte vol staat met verkeerskundige objecten en straatmeubilair. Dit maakt het praktisch onmogelijk om deze ruimte efficiënt te beheren. Er staan gerust verschillende borden naast elkaar in dezelfde verkeersgeleider. En als het even tegenzit, dekt het ene object het andere zelfs af. Ook worden objecten niet alleen vanuit verkeerskundig oogpunt geplaatst, maar ook ter juridische zekerstelling of om reclame-inkomsten te verkrijgen, dan wel om extra attentiewaarde te genereren. Maar dragen al die uitingen bij aan het veiliger maken van de openbare ruimte?"

Tijd voor inzicht en overzicht
"Data en kennis vormen hierin een belangrijk onderdeel. Maar hoe kom je van traditioneel assetmanagement naar smart management? Dat gebeurt via de landelijke database verkeersborden. Wegbeheerders kunnen hiermee zien wat er staat, waar het staat en hoe het staat. Daarnaast is het mogelijk om over betrouwbare informatie te beschikken met betrekking tot snelheidsregimes, doorrijhoogten, breedtebeperkingen, rijrichtingen enzovoort. Wij hebben hierin het initiatief genomen, waarna de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF) de handen ineen heeft geslagen om te komen tot een landelijke database met alle verkeersborden."

Landelijke database
"Dit zien wij als een opstap naar duurzaamheid en tal van smart solutions. Sensoren op verkeersborden maken straks niet alleen assetmanagement mogelijk (wat/waar), maar informeren de beheerder mogelijk ook over de eigen omgevingstoestand. Zo kan ook informatie verzameld worden over temperatuur, luchtkwaliteit, weersomstandigheden, bezettingsgraad van parkeergarages en fietsenstallingen. Al deze data kan slim worden gebruikt om de openbare ruimte veiliger, schoner en comfortabeler te gaan maken.

Om die openbare ruimte vervolgens ook goed en kostenefficiënt te kunnen beheren, gaan wij ervan uit dat het belangrijk is dat een wegbeheerder weet wat voor type verkeersobjecten er in de openbare ruimte staan en op welke locatie. Door kennis van het aantal objecten, productspecificaties, bouwjaar, levensduur en kwaliteitsstatus, is het mogelijk om efficiënt en effectief eigendommen te beheren en zo budgetten te beheren en vervanging vast te stellen.

Met deze kennis kunnen gestructureerde stappen worden gepland naar minder borden en moderne mobiliteit met een gegarandeerde verkeersveiligheid. Met de inwinning van data kan de aanpassing van digitale systemen worden geborgd om de transitie naar navigatieplatforms in kaart te brengen en is onderhoud beter te plannen.

Het is onze ambitie om alle circa 6 miljoen borden in Nederland van een sensor te voorzien. Wij geloven erin dat dit een meerwaarde heeft voor de verkeersveiligheid. Hoe meer relevante partijen zich bij onze ideeën aansluiten en hun data met ons delen, hoe beter en slimmer de uiteindelijke oplossing is.

De databank zal ook de overdaad aan borden in beeld brengen, verwachten wij. Minder is volgens ons meer! Minder maakt de omgeving overzichtelijker en heeft een positief effect op de veiligheid en beheerkosten.

Waren we in het begin als bedrijf te sterk gefocust op het product, het verkeersbord, nu denken we actief mee over verkeersveiligheid in het licht van de maatschappelijke veranderingen. Daarbij gaat het veel meer dan vroeger over co-creatie met de opdrachtgever. Met co-creatie versterk je elkaars inzichten en ontstaat de overtuiging om keuzes te maken. Kortom, een mooie aanpak om tot innovatie te komen."

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 210

1 2 3 4 5 6

  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs
  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'

Artikelen 1 tot 25 van 210

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.