Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto?

vrijdag 2 juni 2017 Robin Huizenga, PTV Group 1 reactie 571x gelezen

"Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts enkele meters opgeschoten en is de rij auto’s uitgegroeid tot ver buiten mijn gezichtsveld. Ik weet niet wat er aan de hand is en begin mij af te vragen waarom ik stil sta en hoe lang dit nog gaat duren. Kom ik nog op tijd thuis om samen met mijn gezin te eten?"

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

"Zonder antwoord op deze vragen, merk ik dat ik met de minuut gefrustreerder raak. Om mezelf daarvan af te leiden, observeer ik mijn lotgenoten. Ik zie vele telefoons actief worden. Zal het zijn om de oorzaak van het stilstaan te googelen of om het thuisfront te appen dat de aardappels nog maar even niet op het vuur moeten? Of toch meer als tijdverdrijf om mailtjes te beantwoorden, social media te lezen of te Candy Crushen? Op de radio hoor ik intussen een bericht over toenemende filedruk door de aantrekkende economie. Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto?

Na ruim een kwartier stilstaan, komt er beweging in de lange rij. Niet alle automobilisten hebben dit in de gaten, ze zijn nog opgeslokt door de virtuele wereld. Voor anderen is dit het signaal om als ware heersers van de weg tussen rijstroken te wisselen om de verloren tijd in te lopen. Daar tussendoor blijven motorrijders zich naar voren manoeuvreren als ware atleten op twee wielen. Het gaat één keer maar net goed; het blijft gelukkig bij flink getoeter, een specifieke vinger die omhoog gaat en een verhoogde hartslag bij ten minste een van de weggebruikers. Ik waan mij even in een levensechte versie van Mikado.

Eindelijk aangekomen op de A7, rijd ik rustig over de nagenoeg lege spitsstrook en denk terug aan een gesprek met een auteur van een gerenommeerd Nederlands magazine en een grote Nederlandse wegbeheerder. Ik uitte er mijn zorg over de beperkte innovatie binnen de Nederlandse wereld van operationeel verkeersmanagement om de verkeerskundige uitdagingen van nu beter de baas te zijn.

In de landen om ons heen zie ik, ondersteund door onze toepassingen, de samenwerking en data-uitwisseling tussen de (beleidsmakende) verkeerskundige en de (uitvoerende) verkeersmanagers toenemen met beter operationeel, maar bovenal proactief verkeersmanagement als resultaat. Onze toepassing brengt de tijdens het beleidsproces verzamelde en ontwikkelde data - waaronder een verkeersmodel - naar de verkeersmanagers. Hierdoor heeft realtime data niet langer de functie van ultieme bron voor de verkeersmanager, maar van bron om bestaande data verder te verrijken. Want, laten we eerlijk zijn, realtime data is niets meer dan niet al te oude historische data met een gelimiteerd bereik.

Het is technisch mogelijk om te weten wat er gebeurt op het gehele wegennet, ook daar waar geen meetgegevens beschikbaar zijn. En dan niet alleen voor het hier en nu, maar zelfs voor het aankomende uur. Daarbij kan automatisch worden gewaarschuwd als situaties zich in het komende uur voor gaan doen, die (op basis van grenswaarden) als onwenselijk zijn gedefinieerd. Dit kan worden aangevuld met een objectieve beoordeling welk scenario voor dat specifieke moment het best functioneert en de mate van de overblijvende restproblematiek. Al het bovenstaande kan in enkel luttele minuten doorlopen worden. Als wegbeheerder of openbaarvervoersonderneming kun je de voorspelde hinder in het ideale geval voorkomen voordat deze ontstaat. Dat is van A naar Beter op onze manier.

Verkeersmanagers, maar ook openbaarvervoersondernemingen, kunnen dus betrouwbaar inzicht krijgen in de verkeerssituatie nu en voor het aankomende uur. En de effectiviteit van gewenste (gecombineerde) scenario’s softwarematig proactief analyseren op basis van de verkeerssituatie van vandaag. Objectieve softwarematige KPI-beoordeling van elk van de berekende scenario’s maakt een snelle keuze en uitvoering op straat mogelijk.

Als u denkt dat dit fictie is, dan heeft u het mis. Vele steden en regio’s, waaronder Moskou, Karlsruhe, Wenen, Parijs en Abu Dhabi hebben het al draaien in hun verkeercentrales.

Misschien heerst in Nederland de wet van de remmende voorsprong? Ik daag de Nederlandse wegbeheerders en openbaarvervoersondernemingen dan ook uit om het live te komen bekijken in ons Mobility Lab. Hier hebben wij een realtime connectie met de systemen van Karlsruhe en Abu Dhabi en gaan wij graag de discussie aan. Hoe kunnen we de benutting van beschikbare middelen in Nederland optimaliseren en gelijktijdig het verkeerssysteem voor de weg- en OV-gebruikers beter (lees: sneller, verkeersveiliger, betrouwbaarder en milieuvriendelijker) maken?

Een goed bericht daarbij voor alle autobestuurders en OV-gebruikers onder ons: dit kan natuurlijk gekoppeld worden aan (bestaande) websites en apps. Persoonlijk routeadvies vooraf, op basis van de verwachte verkeersdrukte op uw route voor het moment dat u daar ook daadwerkelijk rijdt. Natuurlijk onderweg geüpdatet voor onverwachte incidenten. Ook dat is van A naar Beter op onze manier."


Reacties

Reacties

velgeerts 12/08/2017 11:46

Het file probleem zou grotendeels opgelost kunnen worden door flexibele aanvangstijden en sluitingstijden voor woon/werk en scholen.
Nu verplaats het grootste deel van personen vervoer zich in de spitsuren zowel heen als terug.
Door de aanvangstijden flexibeler te maken worden de daluren beter benut en is er meer ruimte op het wegennet.
Denk aan over vollen treinen en bussen.
Het is mij duidelijk dat de overheid hier een taak in heeft om dit mogelijk te maken,en vraagt meer onderzoek.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 31 tot 40 van 189

1 2 3 4 5 6

Artikelen 31 tot 40 van 189

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.