Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto?

vrijdag 2 juni 2017 Robin Huizenga, PTV Group 1 reactie 571x gelezen

"Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts enkele meters opgeschoten en is de rij auto’s uitgegroeid tot ver buiten mijn gezichtsveld. Ik weet niet wat er aan de hand is en begin mij af te vragen waarom ik stil sta en hoe lang dit nog gaat duren. Kom ik nog op tijd thuis om samen met mijn gezin te eten?"

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

"Zonder antwoord op deze vragen, merk ik dat ik met de minuut gefrustreerder raak. Om mezelf daarvan af te leiden, observeer ik mijn lotgenoten. Ik zie vele telefoons actief worden. Zal het zijn om de oorzaak van het stilstaan te googelen of om het thuisfront te appen dat de aardappels nog maar even niet op het vuur moeten? Of toch meer als tijdverdrijf om mailtjes te beantwoorden, social media te lezen of te Candy Crushen? Op de radio hoor ik intussen een bericht over toenemende filedruk door de aantrekkende economie. Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto?

Na ruim een kwartier stilstaan, komt er beweging in de lange rij. Niet alle automobilisten hebben dit in de gaten, ze zijn nog opgeslokt door de virtuele wereld. Voor anderen is dit het signaal om als ware heersers van de weg tussen rijstroken te wisselen om de verloren tijd in te lopen. Daar tussendoor blijven motorrijders zich naar voren manoeuvreren als ware atleten op twee wielen. Het gaat één keer maar net goed; het blijft gelukkig bij flink getoeter, een specifieke vinger die omhoog gaat en een verhoogde hartslag bij ten minste een van de weggebruikers. Ik waan mij even in een levensechte versie van Mikado.

Eindelijk aangekomen op de A7, rijd ik rustig over de nagenoeg lege spitsstrook en denk terug aan een gesprek met een auteur van een gerenommeerd Nederlands magazine en een grote Nederlandse wegbeheerder. Ik uitte er mijn zorg over de beperkte innovatie binnen de Nederlandse wereld van operationeel verkeersmanagement om de verkeerskundige uitdagingen van nu beter de baas te zijn.

In de landen om ons heen zie ik, ondersteund door onze toepassingen, de samenwerking en data-uitwisseling tussen de (beleidsmakende) verkeerskundige en de (uitvoerende) verkeersmanagers toenemen met beter operationeel, maar bovenal proactief verkeersmanagement als resultaat. Onze toepassing brengt de tijdens het beleidsproces verzamelde en ontwikkelde data - waaronder een verkeersmodel - naar de verkeersmanagers. Hierdoor heeft realtime data niet langer de functie van ultieme bron voor de verkeersmanager, maar van bron om bestaande data verder te verrijken. Want, laten we eerlijk zijn, realtime data is niets meer dan niet al te oude historische data met een gelimiteerd bereik.

Het is technisch mogelijk om te weten wat er gebeurt op het gehele wegennet, ook daar waar geen meetgegevens beschikbaar zijn. En dan niet alleen voor het hier en nu, maar zelfs voor het aankomende uur. Daarbij kan automatisch worden gewaarschuwd als situaties zich in het komende uur voor gaan doen, die (op basis van grenswaarden) als onwenselijk zijn gedefinieerd. Dit kan worden aangevuld met een objectieve beoordeling welk scenario voor dat specifieke moment het best functioneert en de mate van de overblijvende restproblematiek. Al het bovenstaande kan in enkel luttele minuten doorlopen worden. Als wegbeheerder of openbaarvervoersonderneming kun je de voorspelde hinder in het ideale geval voorkomen voordat deze ontstaat. Dat is van A naar Beter op onze manier.

Verkeersmanagers, maar ook openbaarvervoersondernemingen, kunnen dus betrouwbaar inzicht krijgen in de verkeerssituatie nu en voor het aankomende uur. En de effectiviteit van gewenste (gecombineerde) scenario’s softwarematig proactief analyseren op basis van de verkeerssituatie van vandaag. Objectieve softwarematige KPI-beoordeling van elk van de berekende scenario’s maakt een snelle keuze en uitvoering op straat mogelijk.

Als u denkt dat dit fictie is, dan heeft u het mis. Vele steden en regio’s, waaronder Moskou, Karlsruhe, Wenen, Parijs en Abu Dhabi hebben het al draaien in hun verkeercentrales.

Misschien heerst in Nederland de wet van de remmende voorsprong? Ik daag de Nederlandse wegbeheerders en openbaarvervoersondernemingen dan ook uit om het live te komen bekijken in ons Mobility Lab. Hier hebben wij een realtime connectie met de systemen van Karlsruhe en Abu Dhabi en gaan wij graag de discussie aan. Hoe kunnen we de benutting van beschikbare middelen in Nederland optimaliseren en gelijktijdig het verkeerssysteem voor de weg- en OV-gebruikers beter (lees: sneller, verkeersveiliger, betrouwbaarder en milieuvriendelijker) maken?

Een goed bericht daarbij voor alle autobestuurders en OV-gebruikers onder ons: dit kan natuurlijk gekoppeld worden aan (bestaande) websites en apps. Persoonlijk routeadvies vooraf, op basis van de verwachte verkeersdrukte op uw route voor het moment dat u daar ook daadwerkelijk rijdt. Natuurlijk onderweg geüpdatet voor onverwachte incidenten. Ook dat is van A naar Beter op onze manier."


Reacties

Reacties

velgeerts 12/08/2017 11:46

Het file probleem zou grotendeels opgelost kunnen worden door flexibele aanvangstijden en sluitingstijden voor woon/werk en scholen.
Nu verplaats het grootste deel van personen vervoer zich in de spitsuren zowel heen als terug.
Door de aanvangstijden flexibeler te maken worden de daluren beter benut en is er meer ruimte op het wegennet.
Denk aan over vollen treinen en bussen.
Het is mij duidelijk dat de overheid hier een taak in heeft om dit mogelijk te maken,en vraagt meer onderzoek.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 21 tot 30 van 189

1 2 3 4 5 6

  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier

Artikelen 21 tot 30 van 189

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.