Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto?

vrijdag 2 juni 2017 Robin Huizenga, PTV Group 1 reactie 702x gelezen

"Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts enkele meters opgeschoten en is de rij auto’s uitgegroeid tot ver buiten mijn gezichtsveld. Ik weet niet wat er aan de hand is en begin mij af te vragen waarom ik stil sta en hoe lang dit nog gaat duren. Kom ik nog op tijd thuis om samen met mijn gezin te eten?"

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

"Zonder antwoord op deze vragen, merk ik dat ik met de minuut gefrustreerder raak. Om mezelf daarvan af te leiden, observeer ik mijn lotgenoten. Ik zie vele telefoons actief worden. Zal het zijn om de oorzaak van het stilstaan te googelen of om het thuisfront te appen dat de aardappels nog maar even niet op het vuur moeten? Of toch meer als tijdverdrijf om mailtjes te beantwoorden, social media te lezen of te Candy Crushen? Op de radio hoor ik intussen een bericht over toenemende filedruk door de aantrekkende economie. Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto?

Na ruim een kwartier stilstaan, komt er beweging in de lange rij. Niet alle automobilisten hebben dit in de gaten, ze zijn nog opgeslokt door de virtuele wereld. Voor anderen is dit het signaal om als ware heersers van de weg tussen rijstroken te wisselen om de verloren tijd in te lopen. Daar tussendoor blijven motorrijders zich naar voren manoeuvreren als ware atleten op twee wielen. Het gaat één keer maar net goed; het blijft gelukkig bij flink getoeter, een specifieke vinger die omhoog gaat en een verhoogde hartslag bij ten minste een van de weggebruikers. Ik waan mij even in een levensechte versie van Mikado.

Eindelijk aangekomen op de A7, rijd ik rustig over de nagenoeg lege spitsstrook en denk terug aan een gesprek met een auteur van een gerenommeerd Nederlands magazine en een grote Nederlandse wegbeheerder. Ik uitte er mijn zorg over de beperkte innovatie binnen de Nederlandse wereld van operationeel verkeersmanagement om de verkeerskundige uitdagingen van nu beter de baas te zijn.

In de landen om ons heen zie ik, ondersteund door onze toepassingen, de samenwerking en data-uitwisseling tussen de (beleidsmakende) verkeerskundige en de (uitvoerende) verkeersmanagers toenemen met beter operationeel, maar bovenal proactief verkeersmanagement als resultaat. Onze toepassing brengt de tijdens het beleidsproces verzamelde en ontwikkelde data - waaronder een verkeersmodel - naar de verkeersmanagers. Hierdoor heeft realtime data niet langer de functie van ultieme bron voor de verkeersmanager, maar van bron om bestaande data verder te verrijken. Want, laten we eerlijk zijn, realtime data is niets meer dan niet al te oude historische data met een gelimiteerd bereik.

Het is technisch mogelijk om te weten wat er gebeurt op het gehele wegennet, ook daar waar geen meetgegevens beschikbaar zijn. En dan niet alleen voor het hier en nu, maar zelfs voor het aankomende uur. Daarbij kan automatisch worden gewaarschuwd als situaties zich in het komende uur voor gaan doen, die (op basis van grenswaarden) als onwenselijk zijn gedefinieerd. Dit kan worden aangevuld met een objectieve beoordeling welk scenario voor dat specifieke moment het best functioneert en de mate van de overblijvende restproblematiek. Al het bovenstaande kan in enkel luttele minuten doorlopen worden. Als wegbeheerder of openbaarvervoersonderneming kun je de voorspelde hinder in het ideale geval voorkomen voordat deze ontstaat. Dat is van A naar Beter op onze manier.

Verkeersmanagers, maar ook openbaarvervoersondernemingen, kunnen dus betrouwbaar inzicht krijgen in de verkeerssituatie nu en voor het aankomende uur. En de effectiviteit van gewenste (gecombineerde) scenario’s softwarematig proactief analyseren op basis van de verkeerssituatie van vandaag. Objectieve softwarematige KPI-beoordeling van elk van de berekende scenario’s maakt een snelle keuze en uitvoering op straat mogelijk.

Als u denkt dat dit fictie is, dan heeft u het mis. Vele steden en regio’s, waaronder Moskou, Karlsruhe, Wenen, Parijs en Abu Dhabi hebben het al draaien in hun verkeercentrales.

Misschien heerst in Nederland de wet van de remmende voorsprong? Ik daag de Nederlandse wegbeheerders en openbaarvervoersondernemingen dan ook uit om het live te komen bekijken in ons Mobility Lab. Hier hebben wij een realtime connectie met de systemen van Karlsruhe en Abu Dhabi en gaan wij graag de discussie aan. Hoe kunnen we de benutting van beschikbare middelen in Nederland optimaliseren en gelijktijdig het verkeerssysteem voor de weg- en OV-gebruikers beter (lees: sneller, verkeersveiliger, betrouwbaarder en milieuvriendelijker) maken?

Een goed bericht daarbij voor alle autobestuurders en OV-gebruikers onder ons: dit kan natuurlijk gekoppeld worden aan (bestaande) websites en apps. Persoonlijk routeadvies vooraf, op basis van de verwachte verkeersdrukte op uw route voor het moment dat u daar ook daadwerkelijk rijdt. Natuurlijk onderweg geüpdatet voor onverwachte incidenten. Ook dat is van A naar Beter op onze manier."


Reacties

Reacties

velgeerts 12/08/2017 11:46

Het file probleem zou grotendeels opgelost kunnen worden door flexibele aanvangstijden en sluitingstijden voor woon/werk en scholen.
Nu verplaats het grootste deel van personen vervoer zich in de spitsuren zowel heen als terug.
Door de aanvangstijden flexibeler te maken worden de daluren beter benut en is er meer ruimte op het wegennet.
Denk aan over vollen treinen en bussen.
Het is mij duidelijk dat de overheid hier een taak in heeft om dit mogelijk te maken,en vraagt meer onderzoek.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 242

1 2 3 4 5 6

  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder

Artikelen 1 tot 25 van 242

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.