Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen

dinsdag 15 oktober 2019 Door Luuk de Vries, Adviseur Smart mobility bij Sweco 1 reactie 36x gelezen

Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe gaat ons mobiliteitsgedrag veranderen? En hoe zit het met de euro’s die we voor die zelfrijdende auto moeten betalen? Er gaat geen congres of borrel voorbij waarbij ik niet één van deze vragen krijg. Telkens spreek ik na zo’n gesprek nog na met iemand die ervan overtuigd is dat hij nooit zo’n zelfrijdende auto zal willen gebruiken. Zelf autorijden is immers veel te leuk om zomaar uit handen te geven… Mijn reactie is vervolgens: “Daar zul je dan wel de portemonnee voor moeten trekken."

Gelukkig voor diegene die echt niet op de volledig zelfrijdende auto zit te wachten: we zijn technisch voorlopig nog niet zo ver. Twee voorbeelden om dit te illustreren. Allereerst het voorbeeld van de zelfrijdende auto die voor een zebrapad in het midden van Amsterdam staat te wachten en daar vervolgens niet meer weg ‘durft’. Autistisch zal een zelfrijdend voertuig zich door de binnensteden van Nederland bewegen en voor iedere grillig voortbewegende voetganger en fietser een noodrem maken, wachtend totdat het gevaar geweken is. Enig oudhollands contact en assertiviteit – lees: de middelvinger of scheldkanonnade naar de fietser die een eigen creatieve interpretatie geeft aan een rood verkeerslicht – heeft de zelfrijdende auto nodig, om ook in onze Nederlandse binnensteden volledig zelfstandig te kunnen functioneren.

Het tweede voorbeeld is er eentje uit het theorie-examen. Wat doe je als je als bestuurder op een woonerf rijdt en ineens tussen de auto’s door een bal de weg op ziet stuiteren? De huidige techniek van zelfrijdende auto’s is helaas nog niet in staat om op tijd een dergelijke onvoorziene gebeurtenis te herkennen en daarop (al improviserend) te reageren.

De semi- zelfrijdende auto vinden we op dit moment enkel in een laag complexe omgeving, zoals op de snelweg. Maar wanneer deze in een hoog complexe omgeving terecht komt – zoals binnen de bebouwde kom – dan moet de bestuurder de rijtaak (nog) overnemen. De metafoor die ik vaak gebruik is die van de zelfrijdende auto en het vliegtuig. Vliegtuigen vliegen grotendeels op de automatische piloot daar waar de vliegtaak laag complex is, zoals hoog in het luchtruim. En wanneer het echt spannend wordt zoals bij opstijgen en landen, dan neemt de piloot de controle zelf over.

In de huidige auto’s werkt het ook zo en het is maar de vraag hoe lang het zal duren voordat we de techniek, interactie en ethische dillema’s hebben opgelost om volledig zelfrijdend vervoer mogelijk te maken. Ik maak me daar niet zo druk om; immers, de vruchten plukken we nu al van alle ontwikkelingen rondom de zelfrijdende auto! Recent is door de Nederlandse overheid de Experimenteerwet aangenomen, die marktpartijen toestaat te experimenteren met de "zelfrijdende auto". Hoewel we nu nog geen volledig zelfrijdend voertuig op de Nederlandse wegen kunnen vinden, hebben we de afgelopen jaren steeds meer kennis mogen maken met snufjes en hulpsystemen (in vakjargon beter bekend onder de naam ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) die onder andere de rijtaak verlichten en de verkeersveiligheid laten toenemen. Auto’s worden steeds vaker uitgerust met dergelijke systemen zoals ‘adaptive cruise control’, ‘lane departure warning’, ‘autonomous emergency breaking’, ‘dode hoek waarschuwing’ en ‘automatisch parkeren’.

Naast dat deze systemen bijdragen aan een verhoogde veiligheid zijn deze systemen ook nodig om autorijden betaalbaar te houden. Want het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en de WA-premies die benodigd zijn om onze totale schadelast te dekken zijn in 2019 naar recordhoogte gestegen. Wanneer we een ongeval echter via deze systemen kunnen ‘voorspellen’, dan wel de bestuurder daarover tijdig te waarschuwen, kunnen we zowel de kans op het ongeval als de impact die voortkomt uit het ongeval verkleinen.

Om onze mobiliteit betaalbaar en veilig te houden, kan het dus niet anders dan dat de zelfrijdende auto een plaatsje binnen de mobiliteit in Nederland gaat veroveren. En voor diegene die het echt veel te leuk vindt om zelf aan het stuur te zitten? Die zal vanwege het veiligheidsrisico dat hij of zij vormt voor ons mobiliteitssysteem daar flink voor moeten betalen.


Reacties

Reacties

Martin Kroon 29/10/2019 00:00

Ik (73) rijd al levenslang schadevrij. Ik heb diverse narrow escapes gehad en ontweken die in een AV nooit goed afgelopen zouden zijn doordat die niet de berm in of de verkeerde weghelft op mogen sturen, of een situatie snel intuitief kunnen beoordelen.Het grootste risico is het onvermogen van AV-bestuurders om snel en adequaat in te grijpen als er iets mis gaat. Ik ben liever van mezelf dan van een Tesla-programmeur in LA afhankelijk! Het slechtste gevolg van de AV-hype is de enorme kapitaalsverspilling in R&D ten koste van de broodnodige verbetering van het rijgedrag hier-en-nu, waar niemand nog wat aan wil doen. Met een eendags-cursus Het Nieuwe Rijden halveer je aantoonbaar het schaderisico en bespaar je per jaar honderden euro's aan brandstof, slijtage en schades [mijn no-claim korting is >80%].

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.