Met ontwerprichtlijnen alleen kom je er niet…

donderdag 6 november 2014 0 reacties 962x gelezen

Alex van Loon, senior adviseur robuuste netwerken van Rijkswaterstaat

Een wegontwerp dat voldoet aan de richtlijnen is niet altijd een goed ontwerp en omgekeerd een wegontwerp dat niet voldoet aan de richtlijnen is niet per se een slecht ontwerp. Daarom een pleidooi voor het verder ontwikkelen van wegontwerpkennis en het toepassen daarvan in wegenprojecten voor het borgen van vlot en veilig verkeer.

Wegontwerp is een professioneel vakgebied dat als onderdeel van de verkeerskunde nauw samenhangt met de vakgebieden verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en verkeersgedrag. Wegontwerp vereist kennis van de functies van het netwerk, de kenmerken van de verkeersstromen, de eigenschappen van de voertuigen en het gedrag van de weggebruikers. Bovendien is wegontwerp sterk bepalend voor verkeersmanagement, het beheer en onderhoud aan de wegen en is het van invloed op de leefomgeving. In feite vormt wegontwerp de basis voor een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer.

 

Het wegennet is geen statische entiteit, maar voortdurend in ontwikkeling en in uitvoering: van verkenningen en planuitwerkingen, naar realisatie en onderhoud. Wegontwerp speelt dus in alle planfasen van het ontwerpproces een rol. Het detailniveau van wegontwerp neemt gaandeweg toe: van ruimtelijke inpassing naar wegontwerp en –inrichting, verkeerstechniek en constructie. Dit vraagt in elke fase integrale ontwerpkennis met aandacht voor de volgende fasen en het eindbeeld.

In het verleden zorgden Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders voor het ontwerp van de wegen en de markt voerde de plannen uit. Totdat een aantal jaren geleden een nieuwe relatie ontstond tussen de overheid en de markt: de wegbeheerder definieert de functionele ontwerpopgave en de marktpartij ontwerpt en realiseert. Ofwel: de markt ontwerpt, tenzij. De richtlijnen voor wegontwerp worden daarbij als eisenpakket in het contract meegegeven.

 

Maatwerk vereist wegontwerpkennis
Uit plantoetsingen blijkt dat ontwerprichtlijnen niet altijd kunnen voldoen aan de vele planeisen die Rijkswaterstaat stelt, en ook onvoldoende aansluiten bij de praktijk. Er is dus veelal maatwerk nodig. En maatwerk vereist wegontwerpkennis om in bijzondere situaties oplossingen te bedenken en de effecten ervan te bepalen. In de praktijk blijkt dat dit maatwerk vooral tot stand komt door goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de marktpartij. Daarbij is het van belang dat de kennis van Rijkswaterstaat en die van de markt op een goede manier bij elkaar worden gebracht. Voor een efficiënte samenwerking en effectief resultaat is uitwisseling van kennis en ervaringen tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen dus van groot belang.

Binnen Rijkswaterstaat wordt ontwerpkennis ontwikkeld, gebundeld en gedeeld via een zogenoemde ‘Community of Practise’ en zijn de interne advieslijnen gericht op het toepassen van eenduidige kennis en het oplossen van knelpunten. Daarnaast wordt gezorgd voor een betere ontsluiting van de ontwerprichtlijnen richting de markt via de CROW kennisbank.

 

Vereniging Infra Ontwerp
Vanuit de markt is het initiatief genomen om kennis en ervaringen uit te wisselen tussen wegontwerpers bij overheden en marktpartijen via de nieuw opgerichte Vereniging Infra Ontwerp. Naast kennisuitwisseling richt deze vakvereniging zich nadrukkelijk op het onderwijs om het vak wegontwerp te propageren om in de toekomst voldoende kenniscapaciteit te kweken. Hierbij zijn zowel de technisch en verkeerskundig ontwerpers als de ruimtelijke planners bij de verschillende onderwijsinstellingen in beeld (mbo/hbo/wo-niveau).

Vanuit mijn functie bij Rijkswaterstaat ondersteun ik dit initiatief om de ontwerpkennis tussen Rijkswaterstaat en de marktpartijen goed op elkaar af te stemmen en samen door te pakken richting het onderwijs. Zo werken we samen als Rijkswaterstaat en markt aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland op basis van ontwerprichtlijnen, en waar nodig op ontwerpkennis.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 243

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh

Artikelen 1 tot 25 van 243

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.