Met de auto naar de sportschool

vrijdag 10 juni 2016 Eline Scheepers, Kennisinstuut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) 0 reacties 276x gelezen

Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er verschillende situaties zijn waarin mensen er niet voor kiezen om te gaan lopen of fietsen, zelfs als dit vanwege de korte afstand wel voor de hand zou liggen. Blijkbaar telt er bij de keuze van een vervoermiddel meer mee dan alleen de afstand. Maar wat dan precies, en hoe zou je met die kennis lopen en fietsen kunnen bevorderen? Deze vraag was onderdeel van het onderzoek ‘Opportunities to Stimulate Active Transport’, waarop ik in januari ben gepromoveerd.

Eline Scheepers, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

Eline Scheepers, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

De omgeving heeft grote invloed

Lopen en fietsen is goed voor de gezondheid en goed voor het milieu. Daarom willen beleidsmakers graag mensen stimuleren te kiezen voor deze ‘active modes’ in plaats van ‘passive modes’ zoals de auto. Jane Jacobs en Jan Gehl wezen er in hun invloedrijke boeken al op dat de leefomgeving van grote invloed is op het vervoermiddel dat mensen kiezen om van A naar B te gaan. Het gaat dan niet alleen om de afstand tussen de bestemmingen A en B, maar ook om hoe mensen met elkaar omgaan op straat. Bijvoorbeeld voelt het goed en veilig om te fietsen en te lopen?

Meer dan van A naar B

De eerste gedachte van beleidsmakers is vaak om de omgeving aan te passen – bestemmingen dichter bij elkaar brengen, de infrastructuur ertussen verbeteren en dergelijke - zodat het aantrekkelijker wordt om te fietsen en lopen. Dat betekent echter niet automatisch dat mensen daarna een bestemming fietsend of lopend bereikbaar vinden.

In mijn onderzoek vond ik dat een automobilist de bereikbaarheid van een voorziening anders ervaart dan iemand die loopt of fietst, ook al leggen ze dezelfde afstand af. Voor een automobilist is de bereikbaarheid met de auto vanzelfsprekend positief; de bereikbaarheid per fiets of lopend vindt hij minder goed. Fietsers daarentegen vinden dat voorzieningen met de fiets beter bereikbaar zijn dan met de auto of lopend. De bereikbaarheid zoals mensen die beleven, hangt dus af van het vervoermiddel dat mensen gebruiken. Deze conclusie is gebaseerd op de antwoorden van 3700 respondenten, verspreid over het land, op vragen over de bereikbaarheid van bestemmingen bij hen in de buurt. Overigens zijn oorzaak en gevolg niet eenduidig vast te stellen. Het kan zo zijn dat iemand met de auto gaat omdat hij een locatie onbereikbaar vindt met de fiets, of hij vindt een locatie onbereikbaar met de fiets, omdat hij met de auto gaat.

Geen ‘one-size-fits-all’ oplossing

Het feit dat vervoermiddelkeuze en perceptie van bereikbaarheid niet los van elkaar staan, betekent dat er geen vast recept is om lopen en fietsen aantrekkelijker te maken voor degenen die nu niet lopen en fietsen. Perceptie is iets persoonlijks. Het hangt af van persoonlijke motieven en drijfveren. Voor de een kan bijvoorbeeld een donkere fietstunnel onderweg een reden zijn om de fiets te laten staan, de ander vindt de route langs een bedrijventerrein onprettig. Licht aanbrengen in het tunneltje zal dus niet iedereen over de streep trekken. De beleidsmaker die het lopen en fietsen wil stimuleren moet hier rekening mee houden. Wat drijft je doelgroep? Elke groep vraagt om andere ingrepen in de omgeving.

Verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke sportschoolbezoekers

Verder blijkt uit mijn onderzoek dat er groepen in de samenleving zijn die sowieso weinig ‘active modes’ gebruiken en meer geneigd zijn voor korte ritten de auto te pakken. Opmerkelijk genoeg waren daar ook de ‘vrouwelijke bezoekers van een sportfaciliteit’ bij. Mannelijke sportschoolbezoekers daarentegen komen wel vaak met de fiets of lopend. Wil je als beleidsmaker deze groep vrouwen aan het fietsen krijgen, dan moet je dus inzicht hebben in de specifieke beweegredenen van deze groep: gaat het om sociale veiligheid, de donkere tunneltjes, of hebben ze geen zin om met een sporttas te fietsen of willen ze zichzelf belonen na de fysieke inspanning?... En trouwens, die mannen, komen die misschien met de fiets uit behoefte aan een alcoholische nazit in de kantine?

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 198

1 2 3 4 5 6

  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs
  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...

Artikelen 1 tot 10 van 198

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.