Met de auto naar de sportschool

vrijdag 10 juni 2016 Eline Scheepers, Kennisinstuut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) 0 reacties 397x gelezen

Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er verschillende situaties zijn waarin mensen er niet voor kiezen om te gaan lopen of fietsen, zelfs als dit vanwege de korte afstand wel voor de hand zou liggen. Blijkbaar telt er bij de keuze van een vervoermiddel meer mee dan alleen de afstand. Maar wat dan precies, en hoe zou je met die kennis lopen en fietsen kunnen bevorderen? Deze vraag was onderdeel van het onderzoek ‘Opportunities to Stimulate Active Transport’, waarop ik in januari ben gepromoveerd.

Eline Scheepers, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

Eline Scheepers, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

De omgeving heeft grote invloed

Lopen en fietsen is goed voor de gezondheid en goed voor het milieu. Daarom willen beleidsmakers graag mensen stimuleren te kiezen voor deze ‘active modes’ in plaats van ‘passive modes’ zoals de auto. Jane Jacobs en Jan Gehl wezen er in hun invloedrijke boeken al op dat de leefomgeving van grote invloed is op het vervoermiddel dat mensen kiezen om van A naar B te gaan. Het gaat dan niet alleen om de afstand tussen de bestemmingen A en B, maar ook om hoe mensen met elkaar omgaan op straat. Bijvoorbeeld voelt het goed en veilig om te fietsen en te lopen?

Meer dan van A naar B

De eerste gedachte van beleidsmakers is vaak om de omgeving aan te passen – bestemmingen dichter bij elkaar brengen, de infrastructuur ertussen verbeteren en dergelijke - zodat het aantrekkelijker wordt om te fietsen en lopen. Dat betekent echter niet automatisch dat mensen daarna een bestemming fietsend of lopend bereikbaar vinden.

In mijn onderzoek vond ik dat een automobilist de bereikbaarheid van een voorziening anders ervaart dan iemand die loopt of fietst, ook al leggen ze dezelfde afstand af. Voor een automobilist is de bereikbaarheid met de auto vanzelfsprekend positief; de bereikbaarheid per fiets of lopend vindt hij minder goed. Fietsers daarentegen vinden dat voorzieningen met de fiets beter bereikbaar zijn dan met de auto of lopend. De bereikbaarheid zoals mensen die beleven, hangt dus af van het vervoermiddel dat mensen gebruiken. Deze conclusie is gebaseerd op de antwoorden van 3700 respondenten, verspreid over het land, op vragen over de bereikbaarheid van bestemmingen bij hen in de buurt. Overigens zijn oorzaak en gevolg niet eenduidig vast te stellen. Het kan zo zijn dat iemand met de auto gaat omdat hij een locatie onbereikbaar vindt met de fiets, of hij vindt een locatie onbereikbaar met de fiets, omdat hij met de auto gaat.

Geen ‘one-size-fits-all’ oplossing

Het feit dat vervoermiddelkeuze en perceptie van bereikbaarheid niet los van elkaar staan, betekent dat er geen vast recept is om lopen en fietsen aantrekkelijker te maken voor degenen die nu niet lopen en fietsen. Perceptie is iets persoonlijks. Het hangt af van persoonlijke motieven en drijfveren. Voor de een kan bijvoorbeeld een donkere fietstunnel onderweg een reden zijn om de fiets te laten staan, de ander vindt de route langs een bedrijventerrein onprettig. Licht aanbrengen in het tunneltje zal dus niet iedereen over de streep trekken. De beleidsmaker die het lopen en fietsen wil stimuleren moet hier rekening mee houden. Wat drijft je doelgroep? Elke groep vraagt om andere ingrepen in de omgeving.

Verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke sportschoolbezoekers

Verder blijkt uit mijn onderzoek dat er groepen in de samenleving zijn die sowieso weinig ‘active modes’ gebruiken en meer geneigd zijn voor korte ritten de auto te pakken. Opmerkelijk genoeg waren daar ook de ‘vrouwelijke bezoekers van een sportfaciliteit’ bij. Mannelijke sportschoolbezoekers daarentegen komen wel vaak met de fiets of lopend. Wil je als beleidsmaker deze groep vrouwen aan het fietsen krijgen, dan moet je dus inzicht hebben in de specifieke beweegredenen van deze groep: gaat het om sociale veiligheid, de donkere tunneltjes, of hebben ze geen zin om met een sporttas te fietsen of willen ze zichzelf belonen na de fysieke inspanning?... En trouwens, die mannen, komen die misschien met de fiets uit behoefte aan een alcoholische nazit in de kantine?

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 250

1 2 3 4 5 6

  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor

Artikelen 1 tot 25 van 250

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.