Met de auto naar de sportschool

vrijdag 10 juni 2016 Eline Scheepers, Kennisinstuut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) 0 reacties 384x gelezen

Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er verschillende situaties zijn waarin mensen er niet voor kiezen om te gaan lopen of fietsen, zelfs als dit vanwege de korte afstand wel voor de hand zou liggen. Blijkbaar telt er bij de keuze van een vervoermiddel meer mee dan alleen de afstand. Maar wat dan precies, en hoe zou je met die kennis lopen en fietsen kunnen bevorderen? Deze vraag was onderdeel van het onderzoek ‘Opportunities to Stimulate Active Transport’, waarop ik in januari ben gepromoveerd.

Eline Scheepers, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

Eline Scheepers, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

De omgeving heeft grote invloed

Lopen en fietsen is goed voor de gezondheid en goed voor het milieu. Daarom willen beleidsmakers graag mensen stimuleren te kiezen voor deze ‘active modes’ in plaats van ‘passive modes’ zoals de auto. Jane Jacobs en Jan Gehl wezen er in hun invloedrijke boeken al op dat de leefomgeving van grote invloed is op het vervoermiddel dat mensen kiezen om van A naar B te gaan. Het gaat dan niet alleen om de afstand tussen de bestemmingen A en B, maar ook om hoe mensen met elkaar omgaan op straat. Bijvoorbeeld voelt het goed en veilig om te fietsen en te lopen?

Meer dan van A naar B

De eerste gedachte van beleidsmakers is vaak om de omgeving aan te passen – bestemmingen dichter bij elkaar brengen, de infrastructuur ertussen verbeteren en dergelijke - zodat het aantrekkelijker wordt om te fietsen en lopen. Dat betekent echter niet automatisch dat mensen daarna een bestemming fietsend of lopend bereikbaar vinden.

In mijn onderzoek vond ik dat een automobilist de bereikbaarheid van een voorziening anders ervaart dan iemand die loopt of fietst, ook al leggen ze dezelfde afstand af. Voor een automobilist is de bereikbaarheid met de auto vanzelfsprekend positief; de bereikbaarheid per fiets of lopend vindt hij minder goed. Fietsers daarentegen vinden dat voorzieningen met de fiets beter bereikbaar zijn dan met de auto of lopend. De bereikbaarheid zoals mensen die beleven, hangt dus af van het vervoermiddel dat mensen gebruiken. Deze conclusie is gebaseerd op de antwoorden van 3700 respondenten, verspreid over het land, op vragen over de bereikbaarheid van bestemmingen bij hen in de buurt. Overigens zijn oorzaak en gevolg niet eenduidig vast te stellen. Het kan zo zijn dat iemand met de auto gaat omdat hij een locatie onbereikbaar vindt met de fiets, of hij vindt een locatie onbereikbaar met de fiets, omdat hij met de auto gaat.

Geen ‘one-size-fits-all’ oplossing

Het feit dat vervoermiddelkeuze en perceptie van bereikbaarheid niet los van elkaar staan, betekent dat er geen vast recept is om lopen en fietsen aantrekkelijker te maken voor degenen die nu niet lopen en fietsen. Perceptie is iets persoonlijks. Het hangt af van persoonlijke motieven en drijfveren. Voor de een kan bijvoorbeeld een donkere fietstunnel onderweg een reden zijn om de fiets te laten staan, de ander vindt de route langs een bedrijventerrein onprettig. Licht aanbrengen in het tunneltje zal dus niet iedereen over de streep trekken. De beleidsmaker die het lopen en fietsen wil stimuleren moet hier rekening mee houden. Wat drijft je doelgroep? Elke groep vraagt om andere ingrepen in de omgeving.

Verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke sportschoolbezoekers

Verder blijkt uit mijn onderzoek dat er groepen in de samenleving zijn die sowieso weinig ‘active modes’ gebruiken en meer geneigd zijn voor korte ritten de auto te pakken. Opmerkelijk genoeg waren daar ook de ‘vrouwelijke bezoekers van een sportfaciliteit’ bij. Mannelijke sportschoolbezoekers daarentegen komen wel vaak met de fiets of lopend. Wil je als beleidsmaker deze groep vrouwen aan het fietsen krijgen, dan moet je dus inzicht hebben in de specifieke beweegredenen van deze groep: gaat het om sociale veiligheid, de donkere tunneltjes, of hebben ze geen zin om met een sporttas te fietsen of willen ze zichzelf belonen na de fysieke inspanning?... En trouwens, die mannen, komen die misschien met de fiets uit behoefte aan een alcoholische nazit in de kantine?

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.